block 3,0 116 vs 164

Published by Stefan Martinsson on

Forum Teknik block 3,0 116 vs 164

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare

Körde bort oljetråget på 75:ans motor (3,0) – en bit av blocket försvann också…

Nu har jag ett block till en 164:a stående (3,0). Vad skiljer dessa block åt ?

Skulle det gå att använda 164-blocket i 75:an ??

Scuderia 116

Mats Forssén
    Moderator

Det kan vara “smådetaljer” som har tex med motorstyrningen att göra samt det faktum att den är tvärställd i 164an och längsmonterad i 75an. Dvs annan utformning på oljetråg, motorfästen osv.

Om du inte gör det av nån annan anledning än att “bara” ersätta det som är trasigt så skulle jag rekommendera att hitta ett 75 3,0-block / motor istället.
      Borde gå att få för en rimlig peng, jag har tex en 75 3,0-motor (okänt skick) som står under arbetsbänken i garaget som inte verkar komma till användning inom överskådlig tid. Den är billig vid avhämtning  

Här är en länk till ett projekt där en 164 QV 12v sätts i en GTV6 som kanske visar på en del skillnader: 3.0QV-konvertering av GTV6

Jo, såg ju lite krångligt ut..

Och vad ska du ha för din 3,0 då ?

Avhämtning är i Stockholm eller ?

Scuderia 116

Mats Forssén
      Moderator

Inlägg av Stefan Martinsson på 2014-07-05 21:24

Jo, såg ju lite krångligt ut..

Och vad ska du ha för din 3,0 då ?

Avhämtning är i Stockholm eller ?

Om den kommer till vettig användning kostar den gratis.

Japp, avhämtning är i Stockholm. Har motorlyft så jag kan assistera med att lyfta upp den på släp eller möjligen in i bagaget 

Ja priset verkar ju vettigt..  😉

Får väl se om jag kan rodda ihop en resa Sthlm T&R.. ( blir ca 100mil..)

Hör av mig vidare när jag kollat på transportmöjligheter..

Scuderia 116

Lugn och sansad bror tog en titt och meddelade att blocket alls inte var skadat – det var undre locket till sumpen samt en bit av övre delen av sumpen som gått sönder.. Vill tro att det går att åtgärda med delar från 2,5 motor, eller ?

Såna har jag 2 stycken ståendes  😉

Scuderia 116

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.