Böjt stag?

Published by Thomas Sjölin on

Forum Teknik Böjt stag?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Thomas Sjölin
    Deltagare

När jag besiktningskollade bilen igår såg jag att högra staget på bakaxeln var lite böjt.

Så ska det väl inte se ut? Det vänstra ser ut såhär.

Helt rakt. Detta får mig misstänka att det högra fått sig en knäck någon gång och borde bytas ut?

Björn Hedberg
    Deltagare

Helt hundra på att någon har lyft bilen i det staget . Är det stål så kan det riktas .Är det aluminium så är det mer än olämpligt att rikta ,byta är att föredra även om jag själv har riktat på en egen bil ( stål )

Benny Steen
    Deltagare

Rätt vanligt fel på 156:or och andra alfor som delar samma plattform. Det sker även när folk kört över kanter eller backat på något. 
     Man får kraftigt toe-out och bilen blir oroligt i bakändan, framförallt vid inbromsning. Däcken sliter också snett..  Alternativ justerar man dom excentriska inre skruvarna i staget. så toe blir korrekt.
    Finns att köpa som reservdel.

Thomas Sjölin
    Deltagare

Hände på min 156 också. Påföljden blev att bussningen kröp ur detta staget vilket medförde noll kontroll av ena hjulet och extremt wobbel!

Rikta går men blir det helt rakt? 

Rikta går men när ett nytt kostar under 300pix är det då värt att rikta det? Njaaa.. 

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Thomas Sjölin
    Deltagare

Det jag menar. Jag kommer byta det.

Thomas Sjölin
    Deltagare

Måste byta detta nu. Lika bra byta alla fyra kanske, bussningarna börjar säkert bli dåliga efter femton år?

Är det olika längd på de främre och de bakre? Kommer inte åt att mäta utan att lyfta bilen.

Mats Elm
    Deltagare

Ett tips när du är igång och jobbar med bakvagnen, jag bytte dessa länkarmar och bussningar på min 156:a, en del svordomar när man i mitt fall inte har tillgång till en lyft, men stor skillnad i väghållning sedan, då är det värt jobbet

159 TBi Ti SW -11 & 156 JTS SW -02

Thomas Sjölin
    Deltagare

Posted By Mats Elm on 05 jun 2019 11:35
    Ett tips när du är igång och jobbar med bakvagnen, jag bytte dessa länkarmar och bussningar på min 156:a, en del svordomar när man i mitt fall inte har tillgång till en lyft, men stor skillnad i väghållning sedan, då är det värt jobbet

Verkar blivit något fel då bilderna inte gick komma åt.

Fixade så bilderna syns i inlägget.
    ( Tryck på + tecknet när ni skriver så visas bilderna, tips från coachen… ) ?

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.