Bonus malus på import?
Published by David Wallefelt on
- Detta ämne har 9 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 18 april, 2018 kl. 15:46 av Thomas Sjölin.
-
FörfattareInlägg
-
12 april, 2018 kl. 21:06 #22320
Jag funderar på om det blir samma datumgräns för bonus/malus vid privatimport som beg-köp hemma…
Alltså om man om något år hittar en trevlig Giulia eller Stelvio lätt begagnad utanför vår lilla ankdamm, så lär det väl vara att om den togs i bruk innan 1/6-18 som gäller? Eller så blir det ALLTID malus, pga att man ju registreringsbesiktigar sitt köp vid hemkomst, och den beggade kärran får ett nytt ”födelsedatum” i Sverige… Hmm, någon som vet?156 SW GTA
MiTo 1.4 Multijet
156SW 2.0 JTS13 april, 2018 kl. 02:59 #22321JAg försökte läsa in mig på detta på Transportstyrelsens (?)hemsida och vill minnas att det faktiskt räknas när bilen ursprungligen var reggad när den först togs i bruk. Det är det datumet som gäller – att den för ett senare datum i svenska bilregistret föreföll vara ovidkommande för detta. Jag har samma grej som du och har en bil med V8 som kommer att tas till sverige som flyttgods så småningom, men det är en 2017 års modell, som är reggad i USA nu.
13 april, 2018 kl. 11:41 #22322Jag förstod det också så när jag försökte få reda på om det gick att få bonus på en privatimporterad Fiat 500e, i det fallet fick bilen inte vara begagnad eller ha varit registrerad innan 1/7 så det borde väl vara samma åt andra (malus) hållet?
Stelvio Ti 2,0 -20, 156SW 2,5 -04 och en Fiat 500e -15
14 april, 2018 kl. 21:57 #22323Jag tycker det e elakt som faan, tex en mustang V8 ska väl gå på 23.000 kr om året i skatt. Alltså det säljs hur många, mellan 0-100st per år, inte ens en mikrospott i havet. Malus-skiten borde absolut också involvera hur många bilar det handlar om per år, vad spelar 50 mustanger för roll i klimatdebatten?
Jag har inte själv tänkt köpa en mustang, men jag reagerar ändå, minst sagt…
Okloka politiker minst sagt igen…
Jag är absolut med i just klimatdebatten, men silar man minst sagt (3:dje gången nu…) atomer o sväljer skyskrapor eller nått liknande.15 april, 2018 kl. 12:57 #22324Nu förstår jag inte. Högre skatt för att det säljs fler av en modell? Vad har det med utsläpp per bil att göra? Det är ju inte så att valet står mellan att köpa en Mustang eller 5 laddhybrider och köra lika mycket med var och en av dom som Mustangen.
Går det så går det...
16 april, 2018 kl. 22:49 #22325Sune, gnäll nu inte på Mustangen! Här borta på andra sidan havet är miljöaspekten totalt okänd, och Den Nya Presidenten har ju dessutom bestämt att kolkraft är framtiden – så miljödebatten är därmed avslutad. Man har nyligen också börjat komma till insikt med att man i framtiden troligen inte kommer att ha nationella krav på emissioner på fordon – för man kan inte enas mellan delstaterna.
Kaoset är totalt. Känns som debatten i Sverige tyvärr är lika kaotisk – men i andra änden av skalan.17 april, 2018 kl. 10:32 #22326Jag har inget emot din Mustang, Kenneth. Den är ju dessutom redan tagen i bruk så du slipper nog Malus om du tar hem den!
Vill man prata konstiga skatter är 156 GTA ett bra exempel. För den får man betala CO2 baserad skatt eftersom den är miljövänlig och uppfyllde Euro4 kraven innan det var lag på det. Hade den släppt ut lite mera skit skulle skatten blivit viktbaserad (och lägre). Om den inte är privatimporterad förstås, då blir det viktbaserad skatt!
Går det så går det...
17 april, 2018 kl. 17:07 #22327Posted By Sune Karlsson on 17 apr 2018 10:32
Jag har inget emot din Mustang, Kenneth. Den är ju dessutom redan tagen i bruk så du slipper nog Malus om du tar hem den!Vill man prata konstiga skatter är 156 GTA ett bra exempel. För den får man betala CO2 baserad skatt eftersom den är miljövänlig och uppfyllde Euro4 kraven innan det var lag på det. Hade den släppt ut lite mera skit skulle skatten blivit viktbaserad (och lägre). Om den inte är privatimporterad förstås, då blir det viktbaserad skatt!
Det gäller väl alla busso av senare årsmodeller? Skatten på min 2.5 från -04 är ca: 4200 per år vilket är högt jämfört med andra bilar i samma storlek. Eller har jag missförstått något?
17 april, 2018 kl. 22:33 #22328Jo, så är det nog. Men jag betalar bara skatt för en GTA
Det är den här regeln: “Personbilar som är av fordonsår 2006 eller senare samt personbilar som uppfyller kraven för miljöklass 2005, miljöklass el och miljöklass hybrid beskattas utifrån hur mycket koldioxid (CO2) de släpper ut.”
Eftersom den uppfyller kraven för miljöklass 2005 (Euro 4) blir det CO2-baserad skatt (dyrt med en Busso) istället för viktbaserad skatt som skulle blivit 2199. Det blir alltså dyrare för att den är miljövänlig (åtminstone när det gäller CO, HC och NOx). Vilket man skulle kunna tycka är konstigt.
Å andra sidan är jag helt beredd att hålla med den som hävdar att GTAn är ett miljösvin med tanke på hur mycket CO2 den spyr ut.
Går det så går det...
18 april, 2018 kl. 15:46 #22329Nåväl, bara nyfiken. Känns dock lite surt att skatten skulle bli knappt hälften om jag importerat en exakt likadan bil. Känns inte särskilt logiskt.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.