Börja köra som nybörjare?

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Bankörning Börja köra som nybörjare?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare

Hej på er och god fortsättning!

julledig och letar ny leksak så kom jag tillbaka till Alfaträsket och insåg, med hjälp från kompisarna på Power, att det gick att få tillgång till köp & sälj trots att jag inte längre är medlem…..

Jag har aldrig tävlat på bana, men har en licens och har ju kört rally för en massa år sedan, så jag vet allt om kostnader osv Men, vad är det smarta valet, modet nu finns något sådant?

Jag tror på att köpa färdigt men vill gärna kunna ha en reggad bil, är det klass 1 som gäller då och var finns reglementet?

Vad krävs i personlig skyddsutrustning? Är det hansskydd/stol, datumkoll på underställ och hjälm mm?

Investeringsbudget, för husfridens skull borde inte vara över 100k ink allt, klarar man det för att ha kul?

Ni fattar, lite “bra att veta” tages tacksamt emot och gärna tips på bra bilar om ni har.

Med vänlig hälsning, Per Sällström

….och så hittade jag challengesforumet med regelverk här så då koncentrerar vi oss på goda råd, tips och know-how 🙂

Johnnie Eliasson
    Deltagare

Tack! Har sett, och läst om, den och den är ju onekligen fin men jag har ju än så länge lite hang-up på det här med regbart och sen är det lite över min budget med allt som tillkommer i övrigt.

mvh Per

Johnnie Eliasson
      Deltagare

Kolla med Gustav Holmdahl vad han ska ha för sin 75a, vet ej om den går att regga heller iofs….

Sune Svensson
        Deltagare

Hej du hade lite frågor angående challenge osv om du ringer mej så tror ja att ja kan bena ut frågetecknen  Sune 0725 315 920

Per Sällström
          Deltagare

Insåg plötsligt att min gamla profil fanns kvar!  Ringer dig i helgen Sune, tack.

mvh Per

Per Sällström
            Deltagare

..naturligtvis är jag mottaglig för alla möjliga förslag så länge fokus ligger på att jag kan tävla istället för att meka, dvs startklara bilar 🙂

Med vänlig hälsning, Per

Robin Nyquist
              Moderator

Inlägg av Per Sällström på 2016-01-09 19:40

..naturligtvis är jag mottaglig för alla möjliga förslag så länge fokus ligger på att jag kan tävla istället för att meka, dvs startklara bilar 🙂

Med vänlig hälsning, Per

Vad för bil är du intresserad utav? Gustav Holmdahls 75a är ju färdig, sedan finns det 500 Abarth hos Liljah. Med mera.

Per Sällström
                Deltagare

Hej!

ja,det är ju som så ofta styrt av börsen och fokus är ju på att köra, inte meka och utveckla, även om det naturligtvis är självklara inslag under en säsong. Jag tänker klara mig på en budget om ca 100′ men det måste då inkludera personlig utrustning och några set däck så allt kommer inte att kunna läggas på bilen, därför går inte en modernare bil att få in, typ abarthen tyvärr. Jag har inga direkta spärrar men tänkte initialt att en reggad bil hade varit praktiskt då släp kommer att få hyras men efter ett snabbt samtal med Sune igår så är jag nog inne på att det kanske är underordnat och att en racerbil blir bäst om den är optimerad för bana och inte för mycket kompromiss. Jag siktar på en klass två bil då jag vill ha en racer men trots att jag vet vad som händer med hjälm på huvudet så är målet att ha kul och jag inser att chauffören är en stor del av resultatet. Bakhjulsdrivet är det jag känner mig tryggast i men det är inget absolut krav. Hittade igår en gammal Lancia 112 som är en fullvärdig racer men vet inte vilken klass den skulle gå in i? 170 hk, riktig växellåda och centrumbult? För det går väl fortfarande med andra italienska märken? Dock lär den ju komma till korta i en alltför snabb klass oavsett förare om det inte är väldigt krokigt.

jag har höga krav på finish och vill inte ha en söndersågad folkracebil utan det måste vara både snyggt och snabbt. Jag har tävlat i rally och hade alltid kravet på mig själv att allt skall vara bättre på en racerbil än en standardbil undantaget komforten 🙂

Med vänlig hälsning, Per

Crister Borg
                  Deltagare

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=93523

Om du nu är inne på A112… Billigare än den på Blocket och säkert prutmån också, då den har varit tillsalu några år… 

Jag snor din tråd lite när jag ändå håller på…!

Om man är ensamstående, underbetald 2 barnsfarsa och inte har 100000:- över – hur gör man då för att få rejsa lite…!? 

elCrillo Kalmar

Per Sällström
                    Deltagare

Helt ok Christer! Ja, jag har sett den länge men tänkte att den förmodligen inte går att använda i så många andra klasser, men kanske här??  Verkar ju vara mycket godis i den, även om den är “gammal”, men det är ju en 75a också…

Med vänlig hälsning, Per

Per Sällström
                      Deltagare

Ahh , Var så inne på den jag hittat så jag missade länken …  Ja, den kanske kan vara något? Skulle ju se kul ut med mig i, 193/100 pannor… 🙂

den jag hittat är ju mer klasslös racerbil och jag vet inte var den tävlat men jag tycker mig ha sett den tillsalu en längre tid den med, det är nog inte helt lätt att sälja gamla uddaracers, vi kanske skall starta ett Lancia-team?

Med vänlig hälsning, Per

Sune Karlsson
                        Deltagare

Inlägg av Crister Borg på 2016-01-10 13:31

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=93523

Om du nu är inne på A112… Billigare än den på Blocket och säkert prutmån också, då den har varit tillsalu några år… 

Jag snor din tråd lite när jag ändå håller på…!

Om man är ensamstående, underbetald 2 barnsfarsa och inte har 100000:- över – hur gör man då för att få rejsa lite…!? 

Enkelt: Rekrytera barnen som mekaniker 

Går det så går det...

Per Sällström
                          Deltagare

Helt rätt Sune! Jag hade dåvarande flickvän, nuvarande fru, som servicechef , när jag körde rally men då var hon nykär …. Och barnen är för gamla så jag får nog klara mig själv och lita till snälla konkurrenter.

vad tror du om en liten Lancia? Finns ju dels den ladycup bil Christer hittat och sedan en “värsting” på Blocket.

mvh Per

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.