Bra banbil?

Published by Sven Höglund on

Forum Projekt Bra banbil?

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #57724
    Sven Höglund
    Deltagare

      Hej

      kan jag få några tips på bra banbil? Jag kör idag en Giulia Veloce 2017, men den är inte så lämpad för bankörning trots allt.

      Man vill ju ha nåt hyggligt modernt och som det går att stänga av antisladdsystemet på…som helst håller ihop också.  Andra saker på önskelistan är rimligt pris (helst 5 siffror men i alla inte så mycket mer) och att man kan köra bilen till banan (så man slipper dragbil och vagn osv..). Alfa är ju kul men kanske inget måste.

      En annan tanke är en lite äldre kärra, innan alla elektroniska system kom in i bilarna.

      Tacksam för idéer. Sven

      #57742
      Martin Atterhall
      Deltagare

        Oj, det är en knepig fråga – det som är bra för nån är ju kanske helt kass för nån annan…

        Jag har snöat in på gamla boxer-bilar för bankörning, de är ju ”basic” på riktigt och väldigt lättskruvade – men det börjar bli lite knepigt att få tag i vissa delar, tänker mest på ”roligare” grejer för bankörning – beror helt på hur mycket du vill skruva. Just tillgång på delar skulle jag kolla av först.

        Det finns säkert dem med bättre koll, men jag skulle leta efter en fin 156/147/GT – från början roliga bilar, kanske i modernaste laget men helt OK att skruva med själv ändå, till fortfarande bra priser. Det finns rätt gott om både chassi- och bromsuppgraderingar till dem också (börja med det, sen öva köra, trimma motorn sist – när du sätter spiksäkra varvtider varv efter varv efter varv…). Inte knasdyra delar heller.

        155 delar bottenplatta och mycket annat m bl a Lancia Delta, så den kan också vara ett alternativ.

        Den ”moderna” GTVn (916) ser man inte så ofta på banorna – den är ganska tung och kan behöva lättas ordentligt för att funka bra på bana (nu kommer nån garanterat att slå mig i huvudet med något hårt eller slemmigt… 😆)

        Vill du hellre åka bakhjulsdrivet kan det ju säkert finnas någon redan banpreppad 116-bil (Alfetta/GTV/75) att lägga vantarna på, de börjar annars precis som boxer-bilarna bli lite gamla och svårare att få tag i. Men en lättad Alfa 90 med V6 vore väl ballt som bandräpare?😁

        Oavsett kommer du ha kalaskul på banan, med bästa banåkargänget – välkommen, hoppas vi ses i sommar!

        #58493
        Simon Bjerkborn
        Deltagare

          Den ”moderna” GTVn (916) ser man inte så ofta på banorna – den är ganska tung och kan behöva lättas ordentligt för att funka bra på bana (nu kommer nån garanterat att slå mig i huvudet med något hårt eller slemmigt… )

          Jag instämmer delvis, som en 916-ägare som kör bana med en annan bilmodell. Jag har inte tagit ut Alfan på bana, men på allmän väg känns den en smula framtung. Mitt största problem med den om jag skulle köra bana vore dock allmänt hur tydlig framhjulsdrifts-karaktär den har. Även 2.0 TS har rätt mycket torque steer, eftersom växellådan sitter fram har man tveksam känsla i växelspaken (trots staglänkage på den femväxlade), osv. Dock skulle jag säga att den beter sig betydligt bättre än de flesta moderna bilar när man pressar den lite, och just känsla i styrning och växelspak är ju faktorer där vilka bilar som helst från 2000 och framåt är mycket sämre.

          Beroende på hur viktigt det är att kunna pressa varvtider (man kan ju köra bana med vad som helst och ha hur kul som helst!) så skulle jag föreslå antingen en äldre bakhjulsdriven Alfa eller en nyare GT/Brera med fyrhjulsdrift. Jag tycker inte att 916 är optimal, men inte heller att den känns markant sämre än andra framhjulsdrivna Alfor.

          • Det här svaret redigerades för 2 år, 9 månader sedan av Simon Bjerkborn.
        Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.