Bra försäljning i november

Published by Lars Narvselius on

Forum Allmänt Bra försäljning i november

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Lars Narvselius
    Deltagare

Noterar att både Stelvion (71 sålda mot 16 i fjor) samt Giulian (39 sålda mot 11 i fjor) gick bra på en marknad som överlag minskade med 25%.

Hittills i år har Stelvion sålts i 542 exemplar (+516%) och Giulian sålts i 350 exemplar (+27%). Roligt!

GTV6 GP - 87 / Giulietta Veloce - 16

Claes Johnsen
    Deltagare

Nu har dem fått hög fordsonsskatt, t ex 200HK Giulia är 6297 kr/ år (i 3 år).
    280 HK är 8009 kr/ år.
    Lite tråkigt.

Stefan Atterhall
    Moderator

Posted By Claes Johnsen on 03 dec 2018 03:20
    280 HK är 8009 kr/ år.
    Lite tråkigt.

Ja, men så är det ju för alla? Bonus Malus slår hårt de första 3 åren, sen är man ju tillbaka på tidigare nivåer. Tråkigt för tjänstebilsfolk och förstagångs-köpare, men helt ok för den som köper 3-års begagnat.

Sett till just tjänstebilsmarknaden så är Alfa Romeo försvinnande litet, även om jag försöker göra mitt bästa med några bidrag varje år. Men innan man har en laddhybrid är man så gott som helt borträknad just – från tidigare näst intill obefintliga nivåer.

Kul läsning att den generella försäljningen sakta går uppåt ändå! Hoppas att generalagenten tar sig i kragen och börjar lyssna på marknaden bara och anpassar sitt utbud och prisbild därefter.

Klassegrare CAR Challenge kl. II -- 2019, 2017 och 2016!
    Följ framfarten - Bilder Instagram | Resultat Speedhive, Alfaromeo.org | Racefilm Youtube

Alfor för tillfället
    147 3.2 V6 GTA -04 -- #16 CAR Challenge kl. II (Projekttråd .org)
    156 SW 2.5 V6 TI -05
    Sprint 1.7 8V Grand Prix -87

Nihat Dizdar
    Deltagare

Så sent som för någon dag sedan skrevs det i brittisk press om FCA’s planer kring bl.a. elektrifiering i flera av märkena i koncernen och däribland Alfa. Först ut för Alfa blir en plug-in hybrid i en compact SUV.
    Huvudämnet var produktionsplanerna gör de italienska anläggningarna som man nu försöker maximera genom synergier inom koncernen.

https://www.dailymail.co.uk/wires/ap/article-6442413/Fiat-Chrysler-announces-production-plans-Italian-plants.html

Nihat Dizdar

Peter Svensson
    Deltagare

Det har kommit ut en del prissänkta 200 hk Alfa Giulia av 2018 års modell hos Hedin Bil och Autolounge. Väldigt mycket bil för 330 tkr.

Jag köpte en 2017 Giulietta Veloce för 250 tkr för några månader sedan. Jag är jättenöjd med den bilen men kan ändå inte släppa tanken på en Giulia. Den är så j-kla snygg! Men det får nog vänta något år eller två till.

Sune Karlsson
    Deltagare

Posted By Claes Johnsen on 03 dec 2018 03:20
    280 HK är 8009 kr/ år.
    Lite tråkigt.

Så ungefär 6750 kronor mer i skatt för 280 hk. Det är visserligen pengar men ändå en fjärt i rymden jämfört med värdeminskningen.

Går det så går det...

Lars Narvselius
    Deltagare

Ja, det var faktiskt lite oväntat! Det man läst hittills har mest handlat om missade försäljningsmål så det var kul att båda bilarna säljer bättre nu. Eller kanske ”mindre dåligt”…?

Posted By Stefan Atterhall on 03 dec 2018 04:40

Kul läsning att den generella försäljningen sakta går uppåt ändå! Hoppas att generalagenten tar sig i kragen och börjar lyssna på marknaden bara och anpassar sitt utbud och prisbild därefter.

GTV6 GP - 87 / Giulietta Veloce - 16

Gabriel Eriksson
    Deltagare

Frågan är väl hur bra försäljningen går på riktigt. En väldigt stor del är nog dom ”nygamla” bilarna som har reats ut under ett antal månader nu. Samtliga bilar har reggats in. När man ser att dom annonserar ut nya 2018 bilar för vrakpriser så blir iallafall jag fundersam…

Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

Claes Johnsen
    Deltagare

gjorde stickprov på 4st Giulia, alla var tillverkade 201805.
    Man får ha lite koll på fordonsskatten så man ev. är förberedd på den högre skalan.

Timo Hursti
    Deltagare

Det är datumet för när en ny fordon påställs i vägtrafikregistret för första gången som är avgörande för bonus/malus, tillverkningsdatum spelar i sig ingen roll men så klart får alla bilar tillverkade efter 180701 den högre skatten. Men det kan även en bil som tillverkats i maj ha beroende på datum för påställning.

Claes Johnsen
    Deltagare

visst är det när den är påställd, men det gäller att hålla koll om den är testad enligt senaste, dvs WLTP, det är då det riktigt sticker iväg, t ex Giulia 280 HK > 8.000 kr/år. (stelvio 8.544 kr)

Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure

Gabriel Eriksson
    Deltagare

Malus-delen på en Giulia Veloce 280hk 2019 blir 6197kr/år (totalt 18591kr) Även om det är sura pengar kan det ju inte vara ett problem när man köper en bil som kostar från 428.000kr och uppåt.

Timo Hursti
    Deltagare

Jag är övertygad om att den höga skatten kan faktiskt fungera så som avsett för en del (inklusive mig själv), dvs att man avstår från att köpa bilen när man utöver det höga priset får punga ut en massa pengar för skatten varje år. Man blir ju inte direkt rikare av att ha köpt en dyr bil.

Claes Johnsen
    Deltagare

hur den höga skatten fungerar långsiktigt får framtiden utvisa, men kortsiktigt har det blivit en väldig dipp i bilförsäljningen.

Bilförsäljningen minskade med över 20% i november

Dramatisk minskning från förra året

Under november månad 2018 nyregistrerades 26 357 personbilar, en minskning med 20,6 procent jämfört med november månad föregående år. Det visar Trafikanalys officiella månadsstatistik över nyregistrerade fordon.

Den 1 juli infördes det nya Bonus malus-systemet för nyregistrerade personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar. Syftet är att öka andelen miljöanpassade fordon och bidra till att uppnå målet om en fossilfri fordonsflotta. Miljöanpassade fordon, så kallade klimatbonusbilar, med inga eller mycket låga utsläpp av koldioxid på upp till 60 g/km, premieras med en bonus med maximalt 60 000 kronor. Bilar som kan drivas med annat gasbränsle än gasol får ett fast bonusbelopp på 10 000 kronor oavsett hur stora klimatutsläpp de har. Malus innebär en förhöjd fordonsskatt under de tre första åren för bensin- och dieseldrivna fordon.

Andelen nyregistrerade personbilar som definieras som klimatbonusbil var i november knappt 12 procent.

Gabriel Eriksson
    Deltagare

Posted By Timo Hursti on 10 dec 2018 06:39
    Jag är övertygad om att den höga skatten kan faktiskt fungera så som avsett för en del (inklusive mig själv), dvs att man avstår från att köpa bilen när man utöver det höga priset får punga ut en massa pengar för skatten varje år. Man blir ju inte direkt rikare av att ha köpt en dyr bil.

Att man skippar inköpet pga höga kostnader kan jag förstå, men sätter man dom extra 18.000 kronorna i malus-skatt i relation till att bilen tappar 180.000 kr i värde under samma tid som malus-skatten gäller så har jag ändå svårt att förstå att det är just skatten som fäller avgörande för ett köp eller inte.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.