Bränsleförbrukning 159TBi & 3.2Q4

Published by Mikael Sanfridsson on

Forum Teknik Bränsleförbrukning 159TBi & 3.2Q4

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare

Hallå på er alla.
    Jag är på jakt efter en 159:a och har ett tag suktat efter en 3.2Q4SW men nyligen blev jag lite nyfiken på 1750TBi SW.
    Överallt vart man än läser står det att båda dessa modeller är törstiga men hur törstiga är dom egentligen? Jag kör väl mest som vanligt folk med en förkärlek till att ta en omväg via en liten tight 70-väg hem från jobbet istället för motorvägen. Tycker det är vansinnigt kul att köra bana också kommer säkerligen besöka någon banträff.
    Jag kör 7 mil t.or till jobbet varje dag och det är 90&70-väg mestadels och dessa körningar kommer nog gå i detta tempo allt som oftast … om jag nu inte sovit lite för gott kanske.
    Jag har även tänkt att optimera motorn på bilen det kommer bli, skillnader på hur den går, bränsleförbrukning etc?
    Har noterat att det skiljer nästan 300kg i vikt på 3.2:an mot 1750TBi´n vilket jag förstår påverkar köregenskaperna, däremot har tungviktaren fyrhjulsdrift till sin fördel vilket är ett uppskattat inslag på vintern och vid aktiv körning såklart.
    Ja, jag kanske ska lyssna på min fru och köpa en snål diesel istället men allvarligt, en Alfa och diesel? Nja … känns inte riktigt rätt. 🙂

Kamkedjan på 3.2:an, ska man räkna med att byta denna? Isåfall, måste motorn ur bilen eller byts den på plats?

Summa summarum, någon kring Eskilstuna som råkar ha någon av dessa modeller? Dom på Blocket är ju en bra bit bort.

1750 Tbi:n får du räkna med runt 0.9 vid blandad normal körnibg. Inspirerad körning betydl högre. Laglydig långkörning låg jag på typ 0.73..

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Aha, inte mer alltså. Trodde det var betydligt högre.
    Ska bli spännande att höra om 3.2:an också.

Andree Wernlund
    Deltagare

Hej kör en 3.2. ja den är tung det känns, vet inte om det är en optimal bil för bana?
    Förbrukning landsväg 100-110 strax under litern typ 0,95, stad 1,3 -1,4

Wernlund

Jag vet inte hur dåligt det är men eftersom växellådan har max 320 NM och TBI har 320 NM original, att sen chippa och höja NM till 400+ borde riskera lådan? Det är ju folk som har chippat men sen vet jag inte hur dom kör, kanske kör som gubbar ändå.
    Av denna anledning så avstod jag från att chippa TBIn. Kanske var ett mesigt beslut? Jag har en aktiv körstil.

Tommy Anzelius
    Deltagare

Hej! Kan instämma med Andree Wernlund – med vinterdäck och landsvägsfart samt 4 pers i bilen tog min 3,2 -07 0,96/mil (98 oktan) – Vet även att de senare 3,2 modellerna (från vad jag har hört) -08 hade en framvagn i Aluminium, och därmed något lättare i nosen. Detta är den andra 3,2 jag äger, trivs med tyngden och känslan!

Anzelius

Claes Anstérus
    Deltagare

Hej!
    Jag har en 1750 TBI TI som jag haft sedan den var ny, har kört drygt 21.000 mil.
    Jag har noterat varje tankning om mätarställning i ett Excel ark, 361 tankningar, (full tank varje gång).
    Jag har formler i Excel för beräkning av både senaste snitt förbrukning samt totalt.
    Jag ligger på 0.957, mestadels landsvägskörning på 90 och 110 väg, där jag oftast ligger 10 km/tim över hastighetsbegränsningen.
    Vid varje tankning brukar jag även nollställa och notera färddatorn uppgift om förbrukning, den visar oftast 0,05 för lite.
    Jag skulle avråda från chips trimning för ökad effekt, växellådan är en svag länk på 159:orna, vet inte hur det är med Q4 som jag tror har en anna låda pga fyrhjulsdriften. Läs mer om växellådsproblemet på separat tråd som jag skapade för några år sedan då min började låta otrevligt.
    För övrigt forumets mest lästa och kommenterade tråd vilket säger en del om hur stort problemet är.
    Det är nu 4.000 mil sedan jag upptäckte detta och det har inte blivit värre men det kommer på sikt att behövas ett byte av låda.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.