Bränsleförbrukning och körstil 156 V6

Published by Arvid Müllern-Aspegren on

Forum Allmänt Bränsleförbrukning och körstil 156 V6

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12737

    När jag köpte min 156SW 2.5 gjorde jag en del research, och förberedde mig på att snitta åtminstone en liter milen. Kalenderbitare som jag är, har jag förstås fört bok på så gott som samtliga tankningar sedan dess… Och det ser inte illa ut alls! Sen bilen köptes har den snittat 0.89 liter/mil över ungefär 1000 mil, och det är med mycket kortsträckor i Göteborgs rusningstrafik.

    Hur ser era siffror ut, och hur kör ni för att uppnå dem?

    Jag praktiserar ingen utpräglad Eco Driving, även min körstil delvis överlappar med de idéerna. God framförhållning, goda marginaler till kringvarande trafik, undviker att lalla runt på ettans växel, använder 6:an vid all jämnfartskörning från 50kmh och uppåt.. Och goda kurvhastigheter, såklart. 

    Men å andra sidan gasar och varvar jag mycket mer än vad som förespråkas. När trafiken tillåter att jag väljer min egen acceleractionstakt, växlar jag vanligtvis 1>2=5kmh, 2>3=40kmh, 3>4=80kmh, 4>6=målfart. Såsar aldrig vid omkörning: full gas till maxvarv. Såsar heller aldrig på påfarter, utan trycker på mycket som behövs för att nå målhastigheten innan man ansluter till övrig trafik. 

    Även om det inte finns några som helst yttre skäl, brukar jag vilja höra busson sjunga på 6500rpm åtminstone en gång per tur. Gärna två. 

    Mil körda Liter tankat Förbrukning l/mil Oktan Däck Huvudkaraktär på körningen
    53 49,5 0,93 S 1/3 kortsträckor i stan, 1/3 landsväg,
    115 98 0,85 S Två tankar
    51,7 49,5 0,96 V
    55,8 51,1 0,92 98 V Motorväg
    61,2 53 0,87 95 V Motorväg
    48,8 50,1 1,03 98 V
    51,8 43,7 0,84 95 V Gbg-Uppsala
    53,4 45,9 0,86 V Uppsala-Gbg
    51,5 49,7 0,97 98 V/S
    58,7 54,2 0,92 98 S Dalsland T+R, mycket Göteborg
    55,6 49,9 0,9 98 S Gbg-Öland + runt på öland
    52,1 42,2 0,81 98 S Runt på öland + Öland-Gbg
    41,5 40,3 0,97 95 S Gbg-Oslo
    55,2 46,2 0,84 S Oslo-Gbg
    56 49,2 0,88 95 S Gbg-Uppsala
    54,1 49,7 0,92 S Uppsala-Höga Kusten
    54,8 42,6 0,78 95 S Höga Kusten-Sydvästra Dalarna
    48,2 39,1 0,81 95 S Sydvästra Dalarna-Göteborg
    #12738
    Peter Braun
    Deltagare

      Inte dåligt. Då är den klart snålare än vad Alfa anger själva. Verkar vara ett riktigt bra exemplar.

      #12739

      Som ni ser på de fyra sista tankningarna från nyligen avslutat semester-tur, vinner jag i min bil ungefär 1dl/mil när jag går från E4-tempo till E45-tempo. 

      Mindre skillnad än jag trodde! Förra bilen (Saab 900i -87) hade i motsvarande lägen en diff på 3dl/mil (0,7 E45 mot 1,0 E4).

      #12740

      Inlägg av Peter Braun på 2014-06-17 21:17

      Inte dåligt. Då är den klart snålare än vad Alfa anger själva. Verkar vara ett riktigt bra exemplar.

      Eller så är det något fel på ECU:n så att den snålar med bränsleblandningen…

      #12741

      När jag köpt min Gt 3.2 störde jag mig i början på förbrukningen. Speciellt den analoga bensinmätarens utformning där man mer eller mindre ser hur nålen rör sig….men efter några hundra mil med den bilen inser jag att det är den bästa framhjulsdrivna Alfa jag ägt. Ingen annan är ens i närheten. Dels beror det på bilen i stort. Dels beror det på motorn. Medelförbrukningen utan buskörning ligger dock på 1,1l. Men jag har insett att det får det vara värt. Det är så jäkla kul att ratta, tvätta, köra fort eller sakta med den bilen, eller bara att titta på den, så att leta rätt på nåt som skulle dra 0,7l bara känns meningslöst. Det som skämmer bilden är förstås miljöbiten. Där är jag inte riktigt överens med mig själv beträffande min underbara Gt.

      Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj

      #12742
      Pär Albrektsson
      Deltagare

        Kan bara instämma med Arvids redovisade förbrukning. Min 156 SW 2,5 V6 2004 drog mellan 0,78 och 1.05 beroende på vinter/sommardäck och vägval. De lägre siffrorna med smala 16¨ vinterhjul och de högre med 19¨ sommarhjul och motorvägsresor. Vid normal halvinspirerad blandad körning med mest landsväg låg den runt 0,95, alltså klart under deklarationen.
        P.g.a. pendlingsbehov, många tjänsteresor och ångesten inför att köra den fantastiskt fina (nästan nyskick!) 156:an vintertid är den nu utbytt mot en 159 SW 2.0 JTDm som jag kan konstatera överförbrukar rejält gentemot deklarationen, precis som alla andra moderna (nåja…) bilar. Den har hittils legat på 0,7 med 19¨och motorvägsetapper. Alltså att jämföra med 1,05 för 156:an vid smma förhållande.

        För övrigt är 159 en helt annan typ av bil, vuxen och mogen, solid, perfekt körställning (i en Alfa!!) med riktigt kramiga sportstolar även denna har fin styrning men är inte alls lika sprittig som 156. Tassar värdigt fram på vägen, trots låga Ti-paketet, där 156:an skuttar fram. Dessutom minst lika vacker som faceliftade 156.
        Men…. Hoppas mitt GTV6 projekt kommer tillfredställa Busso-V6 beroendet när det blir klart.

        Non porto gioielli li guido...

        #12743
        Daniel Briander
        Deltagare

          Spännande läsning av er och framförallt den kollen trådskaparen har haft på sitt körande. Jag har bara haft min 156 V6 i två månader om ens det ännu och som alltid med nyhetens behag så har det gasats och körts mer än nödvändigt, om man kan uttrycka sig så. När jag bytte från 2.0TS så räknade jag in en dyrare bränslekostnad, och det kanske det är också, men min samlade bild utan några som helst siffror är att jag upplever att den här bilen inte drar något mer än min gamla. Kanske hade jag för stora farhågor om bränsleförbrukning än jag borde ha haft men jag är väldigt nöjd.

          Jag rullar på 205/55-16 och använder också sexan så mycket det bara går, och då kör jag mest stadskörning med min bil, i omkörning och påfarter så får motorn jobba och inte bara för att uppnå målet. Att byta upp sig från 2.0TS till V6 är bland det bästa jag gjort, jag förstår verkligen varför den här motorn är så hyllad, att köpa en bil med TS i igen känns avlägset nu.

          #12744

          Det stämmer mycket väl det du har kommit fram till.

          Även jag har varit positivt förvånad av min 15 år gamla och 19600mils 156 V6 som med 215mm lågprofilsdäck på GTAfälgar, sänkt och med novitec 2.5″ rostfritt cat-backsystem drar 0.85 som lägst.
          0.89 är vanlig blandad körning
          0.95 vid inspirerad blandad körning
          1.00 är högtempos blandad körning med tung gasfot som dyngar ur bilen “vid behov”.
          1.1 om jag kör alldeles för fort under långa motorvägssträckor men då snackar vi fort.

          Dessa bilar drar visst inte så brutalt mycket när man kör som vanligt folk (jag fis-kör aldrig)
          Med andra ord är det lätt att köra under 1L/mil och inte omöjligt att komma ner i 0.8 om man kör som gammelsmurfen.

          Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

          #12745
          James Edberg
          Deltagare

            Hade en 2.5 sw , drog ca 1.05 . Nu en GTA sw ca 1,1 och lillebror har en 2,5 sw ligger på ca 0,95 . Han har lite längre till jobbet. Inte farligt med tanke på att vår slit å släng bil 166 ts drar 0,95. Varför köra ts? Att inte glömma är att driftsäkerheten på en Busso slår en ts med hästlängder 🙂

            Alfa Stelvio 2.2 -17 - Alfa Spider 3.0 -99 - Maserati QP -08 - Volvo v70 Bi-fuel -06

          Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.