Bränsleförbrukning

Published by Christer Persson on

Forum Teknik Bränsleförbrukning

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Christer Persson
    Deltagare

Hej!
    Är ny här på klubben/forumet men inte för den skull nybliven Alfaägare, utan har dragits med märket sedantidigt senhundratal
    Skaffade nyligen en 159 2.0 JTDM TI 2011 och tycker att förbrukningen ligger väl högt i förhållande till angiven som är 0.53 blandad.
    Körde i helgen 20 mil tur och retur till sommarstugan, enbart landsväg, 90-100 och då ligger den enl. mätaren på 0.7 och det är ju samma som min 156 JTS. Om jag inte minns fel är den angivna förbrukningen ca 0.45 landsväg. Nu brukar kanske angiven vara i underkant jämfört med verkligheten, men det skiljer ju lite väl mycket tycker jag. Jag kan nämna att det sitter en KCR-box monterad och de två, motorn och boxen verkar inte trivas så bra ihop då motorlampan tändes för föregående ägare så snart han fick den monterad. Det är heller inget vidare “klipp” i den trots boxen, (som kanske har motsatt effekt då) faktum är att sambons Saab 9-3 1.9 tid är betydligt rappare. (Vet dock ej om den är optimerad på ngt sätt).Pratade idag med KCR om problemet, de är väldigt tillmötesgående och vill gärna titta på boxen så jag kommer att åka dit i morgon.

Erfarenhet om detta med förbrukning och trimboxar?

Hälsningar
    Christer P

Kenneth Larsson
    Deltagare

Jag åkte 15.000 mil med min 159 Ti 1,9 diesel och nog vill den ha kring 0,7 l/mil. Enda chansen är att man kör kring 90 – 110 då kan man nog få ner den till 0,55.

Ett litet tips… ?
    Forumet kan vara lite seegt ibland när man svarar eller postar inlägg.
    Ibland får man vänta ett tag. Men jag fattar, kör man Alfa vill man att det ska gå undan… ?
    Plockat bort typ 8 dubbelposter om bränsleförbrukning. ?

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Christer Persson
    Deltagare

Det kanske inte är direkt ovanligt att det är rena drömsiffror som anges?

Thomas Sjölin
    Deltagare

Som det är skrivet i en annan tråd, det beror också väldigt mycket på hur man kör. Jag har haft ner min 2.5l busso till 0,73 och ändå haft en hyfsad snitthastighet men det var rätt tråkig körning. Tycker det är kul testa dock.

De angivna siffrorna är ju framtagna under idealiska förhållanden. Man ska inte lägga särskilt stor vikt vid dem då de aldrig stämmer med verkligheten eftersom den aldrig är idealisk. De kan vara en del i jämförelsen när man ska köpa ny bil möjligen, om låg förbrukning är en viktig faktor.

Håller med dig Thomas.
    Angivna värden får man ta som ett riktvärde. Är nog inte “vanlig” svenssonkörning utan görs under speciella förhållanden. Värdena funkar ev i jämförelse mot andra märken? då de har samma körcykel för att fastställa värdena.
    T.ex min Giulia 200hk benzina. Fanns angivet typ 0,46 landsväg och det har jag aldrig varit i närheten av. Som bäst har jag varit nere på 0.58 eller liknande. Då var det en längre styrning, laglig hastighet. ?

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Christer Persson
    Deltagare

Ja det är nog bara att acceptera att det är så och då kan man ju kanske ifrågasätta dieseln överhuvudtaget…

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.