Bränsleproblem Alfa 75 Amerika
Published by Övergivna Forumposter on
- Detta ämne har 17 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 17 juni, 2014 kl. 21:57 av Övergivna Forumposter.
-
FörfattareInlägg
-
13 juni, 2014 kl. 13:37 #25505
Har just gjort bort mig o köpt en Alfa 75a 3.0 America som inte startar. Den går på startgas så chansningen är ju att bränslepumpen inte slår till. Den har stått flera år men “startade för ett år sedan”. Hittade ett bosch dubbelrälä under den falska torpedväggen där ena relät klickar i. Är detta bräsnlepumpsrelät? Ska båda isf klicka i? Finns det några säkringar man kan kolla etc? Vad kan man annars göra för felsökningar?
13 juni, 2014 kl. 15:09 #25506bränslepumpen på 3.0 har jag för mig startar när man trycker in klaffen på LMM (med tändningen på. Annars är det enkelt mäta spänningen direkt på polerna på pumpen
13 juni, 2014 kl. 15:54 #25507Läste lite i en manual jag hittade på nätet. Bränslepumpen är “bakom” ena bakhjulet? får laborera lite när jag kommer hem då!
13 juni, 2014 kl. 16:00 #25508den brukar synas strax framför höger bakhjul. med reservation att det skiljer mot TS. man behöver ha en kompis för att kolla multimetern
finns massa andra grejor som också kan spöka till bränslet. med pumpen är väl steg 1.
13 juni, 2014 kl. 16:14 #25509Du har rätt Benny. Med tändningen påslagen ska pumpen surra när flärpen lämnar nolläget. Skulle tro att den får bränslepumpsrelät att dra.
Relät drar också när startmotorn går. Så det blir liksom 2 pinaler som samarbetar för att få snurr.
Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
14 juni, 2014 kl. 10:05 #25510Hör att relät slår i när jag trycker in lmm klaffen men pumpen verkar död, ska mäta o se om den får ström idag
14 juni, 2014 kl. 15:22 #25511Nu har jag testa lite till. Det kommer spänning till pumpen men dock bara 7,5v…. den slår igång om man sätter kablar från ett batteri. Kablarna från pumpen går in mot växellådan(!) och jag har rengjort kontakterna på båda ställen ifall det skulle vara ett jordfel.
14 juni, 2014 kl. 16:11 #25512Mär även in & utgång på bränslerelät så vet du i vilken ände du ska söka spänningsfallet.
Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
14 juni, 2014 kl. 16:37 #25513Kolla skarvkontakten bakom handskfacket, grov rosavit kabel….brukar vara sönderbränd i skarven.
14 juni, 2014 kl. 21:24 #25514Felet ligger säkerligen bakom handskfacket ganska vanligt ,är man lite bekväm av sig så drar man en ny kabel från rosa/vit kabel på reläet utmed tröskeln i bilen och ner genom gummi genomföringen under baksätet och till pumpen som sitter i närheten .
15 juni, 2014 kl. 09:48 #25515så man kan med andra ord mäta om det kommer 12v ut från reläts rosa/vit kablage så vet man ifall felet sitter på vägen ut… Har en tråd om detta på Alfabb också men där är de dödssäkra på¨att det är relät. Ska ut lite idag och kika vidare
15 juni, 2014 kl. 09:53 #25516Svar ja du kan mäta om du har 12v ut ur reläet OM du har aktiverat reläet .
15 juni, 2014 kl. 10:27 #25517Nu mätte jag och det kommer 10,3 volt utfrån den kabeln så betydligt bättre än 7,5 som jag får till pumpen men bör det inte vara 12v?
15 juni, 2014 kl. 11:46 #25518Med laddat batteri och startad motor så hjälper säkert generatorn till att justera upp det mät resultatet .
15 juni, 2014 kl. 16:21 #25519Hur mycket har du in till relät då, på 30?
Kontaktytorna brukar kunna “ärga” inuti relät om prylarna inte används. Då blir det spänningsfall på utgående stift.
Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.