Bränsleproblem Alfa 75 Amerika

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Bränsleproblem Alfa 75 Amerika

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25505

    Har just gjort bort mig o köpt en Alfa 75a 3.0 America som inte startar. Den går på startgas så chansningen är ju att bränslepumpen inte slår till. Den har stått flera år men ”startade för ett år sedan”. Hittade ett bosch dubbelrälä under den falska torpedväggen där ena relät klickar i. Är detta bräsnlepumpsrelät? Ska båda isf klicka i? Finns det några säkringar man kan kolla etc? Vad kan man annars göra för felsökningar?

    #25506
    Benny Steen
    Deltagare

    bränslepumpen på 3.0 har jag för mig startar när man trycker in klaffen på LMM (med tändningen p&aring. Annars är det enkelt mäta spänningen direkt på polerna på pumpen

     

     

    #25507

    Läste lite i en manual jag hittade på nätet. Bränslepumpen är ”bakom” ena bakhjulet? får laborera lite när jag kommer hem då!

    #25508
    Benny Steen
    Deltagare

    den brukar synas strax framför höger bakhjul. med reservation att det skiljer mot TS. man behöver ha en kompis för att kolla multimetern

    finns massa andra grejor som också kan spöka till bränslet. med pumpen är väl steg 1.

    #25509

    Du har rätt Benny. Med tändningen påslagen ska pumpen surra när flärpen lämnar nolläget. Skulle tro att den får bränslepumpsrelät att dra.

    Relät drar också när startmotorn går. Så det blir liksom 2 pinaler som samarbetar för att få snurr.

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

    #25510

    Hör att relät slår i när jag trycker in lmm klaffen men pumpen verkar död, ska mäta o se om den får ström idag

    #25511

    Nu har jag testa lite till. Det kommer spänning till pumpen men dock bara 7,5v…. den slår igång om man sätter kablar från ett batteri. Kablarna från pumpen går in mot växellådan(!) och jag har rengjort kontakterna på båda ställen ifall det skulle vara ett jordfel.

    #25512

    Mär även in & utgång på bränslerelät så vet du i vilken ände du ska söka spänningsfallet.

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

    #25513
    Johnnie Eliasson
    Deltagare

    Kolla skarvkontakten bakom handskfacket, grov rosavit kabel….brukar vara sönderbränd i skarven.

    #25514
    Björn Hedberg
    Deltagare

    Felet ligger säkerligen bakom handskfacket  ganska vanligt ,är man lite bekväm av sig så drar man en ny kabel från rosa/vit kabel på reläet utmed tröskeln i bilen och ner genom gummi genomföringen under baksätet och till pumpen som sitter i närheten .

    #25515

    så man kan med andra ord mäta om det kommer 12v ut från reläts rosa/vit kablage så vet man ifall felet sitter på vägen ut… Har en tråd om detta på Alfabb också men där är de dödssäkra på¨att det är relät. Ska ut lite idag och kika vidare

    #25516
    Björn Hedberg
    Deltagare

    Svar ja du kan mäta om du har 12v ut ur reläet OM du har aktiverat reläet .

    #25517

    Nu mätte jag och det kommer 10,3 volt utfrån den kabeln så betydligt bättre än 7,5 som jag får till pumpen men bör det inte vara 12v?

    #25518
    Björn Hedberg
    Deltagare

    Med laddat batteri och startad motor så hjälper säkert generatorn till att justera upp det mät resultatet .

    #25519

    Hur mycket har du in till relät då, på 30?

    Kontaktytorna brukar kunna ”ärga” inuti relät om prylarna inte används. Då blir det spänningsfall på utgående stift.

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.