Bränslepump samt “gaspjäll” 159 diesel

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Bränslepump samt “gaspjäll” 159 diesel

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #27889

    Hej! Måste bara fråga hur det är med bränslupumpar på 1,9 Jtdm 8V -07. Finns det någon el-matarpump innan högtryckspumpen? (Hittar ingen på t.ex. AD bildelar eller ePer) Bra att veta p.g.a. ganska vanligt fel på vissa lite äldre bilar. Brukar oftast sitta i tanken vid bränslearmaturen. 

    Hör något brummande/surrande ljud en stund när man slår på tändningen. Låter mera framifrån motorutrymmet. 

    Vet någon varför och hur jobbar det elekriska spjället skruvat i insugningsröret. (Finns inte på t.ex. Citroen)

    Man vill ju som sagt veta så mycket som möjligt om sin “nya” kära bil. 

    #27890
    Kenneth Larsson
    Deltagare

    Matarpumpen kan mycket väl sitta på motorn. Kallas ibland lågtryckspump vill jag tro. Hur allt det där andra funkar har jag dimmiga begrepp om. Man får ta felen efterhand som dom kommer – men dom där FIAT/GM dieslarna är rätt robusta har jag uppfattningen om.

    När man åker Alfa är det jobbigt nog att oroa sig för dom problemen man har och jag brukar sällan hinna med dom problemen jag inte har. 

    #27891
    Rickard Bergh
    Deltagare

    du har en förpump i tanken för att få upp bränslet till högtrycks pumpen som sitter på motorn och drivs av kamremen.

    det vanligaste jag vet är spridar knas.. då snackar vi för högtryckssytemet.
    spjället är elektroniskt bla därför att du har ingen gasvajer. utan det sköts elektronsikt.
    cittran har säkert vajer.. ska du jämföra så måste du ju jämföra med bilar i samma åldersspann och samma typ av system med partikelfilter . comonrail system. osv..

    tuta o kör . den strular inte mer än något annat märke på marknaden. du har en underbar bil och bra motor..

     

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #27892

    Kan bara instämma med föregående talare: Verkligen en underbar bil att köra. Vilken otrolig väghållning. Dessutom fantastiskt ABS/antisladdsystem. Mycket bättre än Citroen C5 II (samma årsmodell) Den sladdar en aning vid kraftig sväng i kurvor. Helt perfekt. Och det där med hjulupphängningen. Man känner i stort set aldrig att den “rycker i ratten” varken vid gaspådrag eller inbromsning. Även om ett hjul är på is och ett med fäste. Att passera en snösträng känns otroligt tryggt. Måste dessutom berömma fjädringen (trots kört mest Citroen tidigare) Lagom hårt och sväljer gupp otroligt bra.

    Motorn är helt suverän. Otroligt bottendrag och tyst och fin (lite optimerad med box från Autodelta ca 135 hk) Drog i dag endast 0,55 l/mil med vinterväglag och en hel del modd. Körde då 8 mil mindre landsväg ca 90km/h och 6 mil motorväg 110-120 och ca 1 mil ren stadskörning. Otroligt bra. Kamremsats bytt för ca 2000 mil sedan.
    Känns helt plötsligt som man nu kan skippa Citroen ett tag.  Visst man är fortfarande lite orolig för kommande problem. Ingen ny bil precis. Gått 20000 mil. Man kan höra ett liter dunk/knäp vid gaspådrag och släpp på lite lägre växlar. Kanske normalt?? Som ett litet “spel” i transmissionen. Man tänker då lite på massvänghjulet/koppling? Hörs inget rassel på tomgång på något vis. Kopplingen tar inte “längst upp”  Är ganska tungtrampad och växellådan är aningen trög jämfört med Citran. Synkar dock alltid perfekt. Hoppas det är ok ett bra tag framöver

    #27893
    Kenneth Larsson
    Deltagare

    Om du lyssnar riktigt noga och reagerar på varje ljud i bilen kommer du säkert att hitta några problem och fel!

    Som du säger har bilen då gått 20.000 mil drygt. Det är ungefär 4400 mil jorden runt så den är inne på ungefär slutet av sin 5’e jorden runt tur. Inte så dåligt kanske?

    Sluta jämföra med nån gammal Cittra, njut av livet drick gott vin och oroa dig inte. Du kommer säkert att få något problem som verkligen behöver lösas – ta det då!

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.