Bränslepumpsrelä

Published by Klas Elf on

Forum Teknik Bränslepumpsrelä

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #34098
    Klas Elf
    Deltagare

    Har en GT 3.2 2006 som” käkar” bränslepumpsrelän! Fick tips av en alfamek att bygga bort orginalrelät och sätta ett en ” boschhållare” vid sidan om. Gjorde det och på en vecka gav det relät upp också! Så fort jag stoppar i ett nytt relä så går bilen igen. Nån som varit med om nåt liknande? När orginalrelät har givit upp har jag fått felkod som säger att det är problem med bränslet men när boschrelät gav upp gick jag felkod på immobilizern! Kallsvettig må jag lova men jag testade att poppa i ett nytt relä och allt var ok igen! Har frågat runt bland lite bil-folk och alla kliar sig huvudet men här inne finns det väl folk som varit med om allt!

    Attachments:

    Nån gång blir det en bertone...

    #34099

    Har du öppnat upp nåt trasigt relä och kollat hur det ser ut inuti? Kan ju ge ledtrådar, typ. Är magnetiseringslindningen brunnen/av eller nåt fel på kontakten,
    ytorna?

     

     Originalrelän brukar vara av en speciell typ med inbyggd släckdiod som minskar gnistbildning mellan kontaktytorna. Du är 100 på att du fått tag på rätt “original-relän? ?

     Det kan ju annars vara fel i bränslepumpen som gör att relät överbelastas. Så, börja med att mäta upp och dissikera relät. Är det spolen (manöversidan) eller kontakten (matning) som överbelastas…

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

    #34100
    Klas Elf
    Deltagare

    Ok ska dissikera och återkomma. En fråga om överbelastning från pumpen, borde inte säkringen skjuta före det att relät tar stryk?

    Nån gång blir det en bertone...

    #34101
    Rickard Bergh
    Deltagare

    eller så har du en bränslepum som går trögt. dåliga kontakter och kontakt kan orsaka det med. relät går ju inte sönder utan en anledning. kolla från pumpen och framåt. 

     

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #34102

    Okej, grubblat lite medan jag “midsommarklippt” gräsmattan…

    Brukar relät gå sönder vid körning eller uppstart?

    Är inne lite på Rickards tankegång. Kärvar pumpen vid uppstart kan det resultera i hög belastning när den ska igång och relät “ryker”. Även funderat på det du är inne på om säkringen. Jag vet inte hur många A den är på (om den har separat säkr??) men den har en viss tröghet, tål en kort överbelastning i startögonblicket. Går pumpen konstant trögt eller kortis blir det en annan femma.

    Själva systemet är väldigt enkelt antar jag, typ från relä till pump. Finns inte så många felkällor som kan orsaka att relät lägger av, annat än pumpen?

    På manöversidan till relät borde det vara lugnt. Är bara en svag styrström som nog inte bränner relät, då får du nog värre bekymmer isf…
    Glappkontakt – dåliga kabelskor i reläplinten? Nej, du har ju testat en ny vid sidan av originalet.

    En “servicelösning” /test skulle kunna vara att parallellkoppla 2 relän…om du har överbelastning i relät. Då fördelar du belastningen på 2 kontakter så det håller. Enda ??? är om manöverströmmen räcker att driva 2 reläspolar, så man inte överbelastar utgången.

    Många frågor och antaganden blir det. Lycka till med diagnostiseringen.

    Ev. så kommer Lars Söderman, våran elektronik-Guru att komma med sina goda råd också så du får snurr på den…

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

    #34103
    Klas Elf
    Deltagare

    Tack för tips. Svar på några frågor som ställts: ja orginalrelät är det rätta.Bilen startar helt plötsligt inte. När den går så går den. Jag har ibland kunnat ” knacka” relät och fått igång den men det har bara skett nån enstaka gång. Har tuggat i mig 4 relän so far. När bilen inte startat har jag mättit vid pumpen och då har jag inte fått fram ström. Så fort jag byter till ett nytt relä så får jag ström direkt. Kan ju i och för sig byta pump men jag har dragit mig för det pga kostnaden i onödan om det inte är den.

    Nån gång blir det en bertone...

    #34104
    Claes Johnsen
    Deltagare

    Jag har precis bytat min bränslepump på en exakt likadan Alfa.Satte i bosch original.

    Jag kan om en stund resistansmäta från 87 vid reläet och jord så kan du få reda på vilken resistans som borde vara normalt.(då mäter vi ledningarna fram till pumpen och dess motor).Pumpmotorn jordar eg. via cut-off-brytaren nere till vänster om pedalstället.

    Reläet ska vara/klara 20A och är säkrat med 15A säkring. Du kan ju kolla att det stämmer också.

    Var skaffar du alla dessa reläerna ifrån förresten?

     

     

    #34105
    Claes Johnsen
    Deltagare

    Har mätt nu, med 2 instrument för säkerhetsskull.

    På 200 ohms området(båda mina har felvisning 0,3 ohm vid kortslutning, tänk på det).

    Pumpen har 0,8 ohms resistans då den står still. (instrument 1,1-0,3(felvisning) = 0,8 ohm, i ärlighetens namn kan jag ju inte veta 100% säkert att felvisningen är konstant 0,3 ohm, men jag kör s&aring.

    Bilen har systemspänning 14,4 volt då den är igång.

    I = U/R = 14,4 /0,8 = 18 A rent teoretiskt. Så det finns inga stora marginaler då säkringen är 15A o reläet ska klara 20A.

    Vet ej om pumpmotorn har lite annorlunda reistans då den är igång. Ska man verkligen mäta vad pumpen drar för ström igång så blir det lite jobbigt att  

    “bryta” sig in någonstans i serie i ledningsnätet. Det skulle jag bara göra om jag är absolut tvungen av någon anledning.

    Jag ser förövrigt i min bil att det är ganska så “brunsvett” i relähålaren vid kontakt nr30. vilket är in till reläkontakten/brytaren från batteriet, och 87 är ju ut från reläet till pumpen. Ja det verkar i alla fall gå hett till vid nr30…

    #34106
    Claes Johnsen
    Deltagare

    så här kan förövrigt en gammal pump se ut, nog rostar det.

    #34107
    Klas Elf
    Deltagare

    Tack för info, jag har beställt mina original relän från ar-bil.  Det är ju två relä som styr pumpen om jag fattat det rätt. Det som drar igång den vid nyckelvredet och bygger upp trycket och sen ett annat som startar om pumpen när ecun får svar från varvräknaren att bilen startar. Det första relät som drar är på 30 A och det andra på 20A. Nu har jag som sagt byggt till en ny hållare för ett Bosch relä som ersätter 30 A originalet. Men även det har felat. Är inne på det som introducerades som teori i tråden tidigare att det är pumpen som har det jobbigt och knäcker reläna. Beställde en pump från Tyskland idag. Snålade dock och köpte inte Bosch utan nått annat märke för tusenlappen mindre. Tänkte att den nog överlever bilen som gått 20k ändå?. Det blir montage i veckan så får vi se om jag behöver höra av mig i detta ämne igen. 

    Nån gång blir det en bertone...

    #34108
    Claes Johnsen
    Deltagare

    Nja, 30A reläet som kallas T9 är för matning till tändstiften och spridarna, sedan så är det naturligtvis ECUn som kopplar in rätt tändstift o spridare hela tiden. T9 bara “grundmatar” det hela. Det börjar med en 30A säkring som går in på pin 30, ut på pin 87 går det sedan vidare till en 15A säkring F10 o någon kontakt o därefter till alla tändstift o spridare.

    T10 som är bränslereläet styrs också delvis av ECU, pin 85 på reläet., 86 “Tändlås”.

    Så är i alla fall min 2006 3.2 V6

    Förresten jag köpte en split ny Bosch från Polen för 1000 sek inkl frakt. Samma pris som bildelsbasen ville ha för begagnade… hepp hepp

    Förresten NO2 , du har eg. inte sagt exakt vad som händer med reläet, är det spolen eller kontakterna som felas? om det är kontakterna är verkligen F4 15A rätt i så fall? 

    (F10 är spridarna o tändstift, F11 7,5A är bl.a för både T9 o T10 spolarna + ECU)

    Vad händer tex om du byglar T9 30-87 med en ampermeter(min 20A) tex?, jag förutsätter att sp finns vid 30. (kan ju bygla med en bygeltråd iofs…)

    #34109
    Klas Elf
    Deltagare

    Det där vet du bättre än mig, det är jag säker på det är i allafall så att det röda 30 A relät som sitter längst upp till höger i relälådan är det som krånglar för mig. Drar inte den så får jag ingen startström till pumpen. Men som sagt så byggde jag bort den mot en Bosch för misstanken var att det var just reläna som var av tvivelaktig kvalitet.

    Nån gång blir det en bertone...

    #34110
    Claes Johnsen
    Deltagare

    jo det röda T9 högst upp mot innerskärmen är inte alls för bränslepumpen utan för som jag sa alla spridare och tändstift.

    Kanske du har nått tjall med någon sådan pryl som belastar för mycket på nått sätt, ja på ett stokastiskt vis eller intermittent…   eller kablar i den kedjan kommer kortvarigt mot jord på nått sätt etc.

    Bränslepumpen får du kolla allt med relä T10, sitter längst ner mot innerskärmen.

     

    #34111
    Klas Elf
    Deltagare

    Claes har du schema på elen? Är själv ingen fena på bilelektronik men har bekanta som kan hjälpa mig. Jag är inte riktigt med i svängarna när du beskriver alla funktioner. Det enda jag vet är att om bilen inte startar, vi mäter i kontakten vid pumpen vid startförsök och får noll. Sätter jag då i ett nytt relä i T9 så får jag ström direkt. Detta har varit fallet alla ggr. AR- bil skickade mig förts det vanliga relät 20 A som jag byte och när bilen ändå inte gick så ringde jag och frågade vad det mer kunde vara och då sa de att ett relä till påverkade funktionen av pumpen nämligen T9 och när jag byte det så funkade det direkt. Läser man sen generella förklaringar av obd-koder på nätet så får man en bild av hur det är uppbyggt. Sen kan ju alfa ha en helt egen variant. Klurigt är det i alla fall!

    Nån gång blir det en bertone...

    #34112
    Claes Johnsen
    Deltagare

    Jag har köpt en DVD eLearn Workshop för GT här 

     http://www.ebay.com/itm/Alfa-Romeo-GT-Complete-Workshop-And-Service-Manual-DVD/112146745662?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

    Men innan dess hade jag hittat ett mycket bra elschema på nätet, det står förvisso 147 där men det är exakt samma som GT 3.2, det vet jag iom att elschemat är exakt samma i DVDn workshopen eLearn GT som jag senare köpte.

    Ska se om jag kan ladda upp elschemat jag hittade på nätet, *provar*

    Mitt eget elschema har jag skrivit ut och sen antecknat vad olika delar är för enklare o snabbare översikt.

    Hoppa ner till avsnitt   “PETROL ENGINE ELECTRONIC MANAGEMENT”

    Vad konstigt ser jag nu i efterhand vad gäller uppladningen av dokumentet. Det heter Wiring.pdf och det syns bara för mig själv då jag är inloggad, är jag inte inloggad så syns det inte alls.Den här hemsidan kanske är gjord att det ska fungera på så sätt iofs, vet ej.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.