Bredare däck bak än fram alfa 159 3.2Q4
Published by Andreas aasland on
- Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 15 september, 2014 kl. 18:24 av Kenneth Larsson.
-
FörfattareInlägg
-
14 september, 2014 kl. 18:15 #13638
Tjenare
Väntar för tillfället på att mina stänkskärmar och sänksatsen ska landa hemma så jag kan montera dom. Svävar iväg lite i mina planer inför nästa sommar redan. Tycker att det ser fränt ut med riktigt feta bakdäck. Skulle det se tokigt ut om man körde bredare däck bak än fram och är det ens möjligt(att t.ex köra 225 fram och exempelvis 245 bak, eller liknande?). Kan man köra smalare och bredare däck på samma sorts fälgar eller måste fälgarna bak vara bredare bara för att däcken är det?
Hur stora däck får det plats i hjulhusen utan att det börjar krångla med skav i skärmkanter som följd?
Tacksam för tips, idéer och egna erfarenheter.
//Andreas
14 september, 2014 kl. 19:50 #13639På många 4WD är det A o O med samma rulldiameter fram och bak för att fyrhjulsdriften ska fungera som tänkt. Det rekommenderas rentav att man roterar hjulen mellan fram och bak för att få så jämnt slitage som möjligt. Man får då en uppfattning om vilka marginaler vi parar om (några millimeter). Har du tur finns olika bredd/höjd som ger samma värde. Ökar du bredden på däcken 20mm ska du nog upp en dimension i bredd på fälgen. Beställer du ändå fälgar har du möjlighet att styra ET något, i vart fall om du beställer av ett fabrikat som kan göra sig det omaket. Q4 systemet lägger på mer effekt bakåt för att få bilen att upplevas mer bakhjulsdriven, kompenserar man mer mer grepp bak (som bredare däck ger) minskar man den upplevelsen något – då skulle även kraftdistributionen ändras något.
Utan att egentligen ha belägg för det skulle jag ändå ge en svag avrådan.
14 september, 2014 kl. 19:53 #13640På en framtung bil vill man inte ha bredare däck bak då den blir ännu mera understyrd ,
14 september, 2014 kl. 20:00 #13641oj då det är ju 4wd på din bil = haveri om du försöker köra med olika dimensioner på däcken.
14 september, 2014 kl. 20:34 #13642Något haveri vill jag absolut inte vara med om så det där med olika dimensioner får jag lägga på hyllan. Men om man tänker på däck och fälgstorlek med samma på alla fyra hjulen då. Hur stort kan man kränga dit?
Mvh Andreas
15 september, 2014 kl. 12:48 #13643Hej,
Det som är viktigt är ju att säkerställa att alla hjul har samma rullomkrets. Om man kikar på dimensioner så har ju tex min fd Bratwurstwagen 245/45R19 fram och 275/40R19 bak. Dessa har ju rullomkrets på 2208 mm respektive 2207mm. Detta är försumbart.
Ergo: Om man är noga med val av dimensioner så behöver man inte få detta problem, utan fläska på med några stadiga svålar om det är utseendet som är prio.
/Thomas
156 GTA Sportwagon
15 september, 2014 kl. 18:24 #13644Det blir bara bättre i utseendet med bredare däck – ska du få bättre väghållning så skaffa bredare fälgar och behåll däckdimensionen = tyskstuk. Fult men effektivt.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.