Brera, Fukt i bakljus och “snarkande” bakrutetorkare.

Published by Tomas Johansson on

Forum Allmänt Brera, Fukt i bakljus och “snarkande” bakrutetorkare.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Tomas Johansson
    Deltagare

Hej alla!

Här kommer en Alfa-noob .

Efter 42 år I Citroen-träsket har man sjunkit ännu djupare och landat med ett ben I Alfa-träsket!

Sen i början av December kör jag en Brera-06, 2.4 JTD och håller på att bekanta mig med den. Riktigt trevligt faktiskt! Inga stora fix, men lite byte av glödlampor I strålkastarna och en tvättning/målning av bakluckeöppnarknappen har jag hunnit med. Det var som om den var inkletad med tjära! Troligen en misslyckad kombination av softlack och plast.

I väntan på vinterdäck stog den och blev översnöad och när sen mildvädret kom, så fick jag fukt I bakljusen. Troligen ett känt problem. Min erfarenhet är att det aldrig går att stänga ute fukt, bara kapsla in den så att den inte försvinner!  Frågan är om det finns nån”patentlösning” eller om det bara är att borra några hål och sen låta baksuget göra jobbet?

Sen har bakrutetorkaren lite hyss för sig. Var annat, var tredje slag så “snarkar” den och rör sig långsamt över rutan, men alla andra gånger är den tyst och snabb. Har tagit loss den eftersom jag misstänkte kärvning I vevmekanism/axel (citroenerfarenhet) men allt såg ut som nytt. Öppnade också motorn och även den såg fräsch ut, kanske lite stort slitage på kolborstarna, men det verkade som om dom gav bra kontakt. Kan det vara motoraxelns ändstopp som skruvas in som har flyttat sitt läge? Eller finns det nån annan känd orsak?

Till sist så fick jag I morse varning “ratt + nyckel”.  Kollade I instruktionsboken att det var nåt man direkt skulle till verkstad med!  Hoppas att det inte är så allvarligt utan att det är borta ikväll!!!  Kommentarer?

/ ToJo

Provs att byta torkarblad och sf om den går bättre. Vissa torkare är superkänsliga på det..

Angående baklyktorna är de kända för kondensproblem men kanske du får bukt med det genom att skruva av locket på insidan och ställa dig med frugans hårtork en stund.

Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.