Brera inforsel. Monza och Alper
Published by Marco Gilardino Castaldo on
- Detta ämne har 22 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 19 juli, 2015 kl. 14:01 av
Magnus Berg.
-
FörfattareInlägg
-
8 maj, 2015 kl. 19:48 #15702
Hittade en Brera 3.2 som jag gillar, i hemlandet.
Nu, med italiensk personnummer, två pigga pensionärföräldrar som kan springa runt och fixa, hur svårt kan det vara att köpa och importera den till Sverige?
Köpa i närheten av Milano, ta chansen att bekanta sig med nya vagnen på Monzabanan och sen köra hem den till Sverige via en liten tur genom AlpernaJag kan hålla tråden uppdaterad…Någon intresserad av att höra historien?
8 maj, 2015 kl. 20:48 #15703Ser fram emot intressant rapportering!
8 maj, 2015 kl. 22:18 #15704Japp!
Mats
8 maj, 2015 kl. 22:44 #15705Spännande Marco! Den resan låter det som man skulle vilja göra någon gång!
För mig ser det ut som det kanske kan bli ett köp av en 159:a imorgon.
9 maj, 2015 kl. 09:24 #15706Inlägg av Marco Gilardino Castaldo på 2015-05-08 19:48
Hittade en Brera 3.2 som jag gillar, i hemlandet.
Nu, med italiensk personnummer, två pigga pensionärföräldrar som kan springa runt och fixa, hur svårt kan det vara att köpa och importera den till Sverige?
Köpa i närheten av Milano, ta chansen att bekanta sig med nya vagnen på Monzabanan och sen köra hem den till Sverige via en liten tur genom AlpernaJag kan hålla tråden uppdaterad…Någon intresserad av att höra historien?
Ja det blir verkligen intressant att följa!
Letar ju själv efter en Brera med ljus och lykta, och kanske till och med blir tvungen att söka i Italien:-)
mvh Frank
Alfapino
9 maj, 2015 kl. 12:17 #15707Absolut
Tifosi
9 maj, 2015 kl. 19:01 #15708Har du bestämt när du ska åka?
De bidde ingen 159:a för mig idag så det verkar som våra Breror kan få umgås trots allt ?
10 maj, 2015 kl. 00:01 #15709Tack för alla svar. Då blir det uppdateringar här. Och en del bilder kanske till klöverbladet??
än så länge har det inte hänt mycket… Jo iofs det har blivit en del diskussioner med morsan om hur detta ska gå till. Efter 15 år på 200 mil avstånd hade jag glömt våra gamla… Friktioner
mamma mia
Måndag blir det förberedelse och tisdag ägarbyte via fullmakt och massa annat obskurt papper i miltikopia som landet i söder kräver för att få detta att hända.
Frank, Italien har ändrat regler med nummerplåtar och det blev lite krångligare… Jag kan berätta mer om och när jag lyckat
Magnus. Sure any time. Din är dock en topputrustad facelift. Jag haffar det billigaste lågmilare jag kunde få tag i. Jag får hålla mig några meter på avstånd…
stay tuned, som Britterna säger…
10 maj, 2015 kl. 07:31 #15710Kör på Marco. Skall bli intressant. Har gjort en liknande resa när jag köpte en Brera nere i Italien. Blev då ingen Monza och snabbaste motorvägssträckan tillbaka även om det var fint det med. Hämtade min i november så vädret var inte lika skönt som nu.
10 maj, 2015 kl. 10:51 #15711Skall bli kul o följa.
10 maj, 2015 kl. 20:31 #15712Behöver du väl inte fråga? Klart vi vill.
916 gtv 30 24v
11 maj, 2015 kl. 12:41 #15713inget inbokad idag på denna fronten. Alla dokument är klara, det Är bara vänta tills imorgon som gäller. Inte så lätt.
upptäckte att ägarbyte enligt nya reglerna kommer att kosta nästan 10.000 kr. Det har inget att göra med exporten… Italien i kris har infört en extraskatt som drabbar hårt bilar som har hög effekt. Och 260 hästar räknas som hög effekt…
Bra att veta för er som tänker köpa en bil i Italien!
13 maj, 2015 kl. 13:07 #15714Inlägg av Marco Gilardino Castaldo på 2015-05-11 12:41
…upptäckte att ägarbyte enligt nya reglerna kommer att kosta nästan 10.000 kr. Det har inget att göra med exporten… Italien i kris har infört en extraskatt som drabbar hårt bilar som har hög effekt. Och 260 hästar räknas som hög effekt…Bra att veta för er som tänker köpa en bil i Italien!
Intressant.
Har du någon uppfattning om priserna på bilar påverkats av detta?
Vem betalar skatten? Köparen eller säljaren?
Stockholm
14 maj, 2015 kl. 18:36 #15715Robert,
Skatten, 10.000:-, betalas av köparen, i samband med ägarbytet.
Så, ja, det har drabbat andrahandsmarknaden ganska hårt, soeciellt för sportbilar som Brera. Dessutom, fordonskatten för en bil med 260HP ligger på 6.000/året. Brera eller andra ovanliga bilar som har starkare motor går inte att sälja längre, det är köparens marknad .
Köpare från utomlands får det svårt dock. Man måste hitta ett sätt att exportera bilen från Italien. Exportskyltar existerar inte och originalskyltar behövs i Italien för att skrota bilen från registret och sluta betala fordonskatt. Därför är ägaren väldigt mån att få tillbaka dom.
14 maj, 2015 kl. 18:38 #15716Hur som… nu vilar bilen i föräldrarnas garage och ägarbytet är gjort.
Planen börjar ta form och snart blir det low cost flyg bokning.
För de nyfikna: försäkring i Milano kostar 3ggr försäkring i Göteborg. Ungefär samma villkor
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.