Brera kamaxelläge felaktigt
Published by Daniel Andersson on
- Detta ämne har 8 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 15 juni, 2021 kl. 08:29 av Robert Lecard.
-
FörfattareInlägg
-
2 augusti, 2020 kl. 22:00 #52664
Hej ,
jag köpte mig en Brera -06 förra sommaren ( 2019) o kort därefter lyste motorlampa. vid besiktning står det att “kamaxelläge felaktigt förhållande till givare A” . jag lämnar in bilen på Hedins bil i linköping, o de sa att förmodligen var det “bara” att byta kamkedjan, men det var inget som de ville göra o hänvisade till MGRA bilservice som gjorde ett kamkedjebyte. de satt tillbaka kedjan på exakt på samma placering. samma felkod var kvar. de spenderade ytterligare en dag o lyckades inte hitta felet. ytterligare några tusen fattigare så fick jag köra hem bilen utan att felkoden var släckt. De hänvisade till AG´s i Norrköping. De spenderade 1-2 dagar o lyckades inte släcka felkoden. De trodde de dock att kedjan har kuggat över o därför lyser lampan. Alltså ligger kedjan inte rätt mot ursprungsplaceringen. Det är deras teori, dock inte säkert. De hade inget verktyg o kunde ej undersöka mer. så nu har jag körförbud på bilen o jag har lagt ner många tusen o känner inte för att lägga speciellt mycket mer pengar på bilen. i övrigt så går den mycket bra. Finns det någon här på detta forum som har någon teori på vad det kan vara för fel? eller rekommendera någon som kan titta på det? ska man kosta på att någon plockar isär o ser om kedjan ligger rätt mot ursprungsläget, eller är det dumt att chansa dessa pengar på den teorin?
mvh Daniel
Attachments:
3 augusti, 2020 kl. 09:11 #52667ja det var ju en trevlig diagnos. en kedja kuggar inte över hur som, den är sträckt helt enkelt. därför du får felkod på kamaxelläget i synkningen.
du nämner inget om vad det är för motor du har, hoppas verkligen dom inte bara bytade kedjan rakt av utan att byta alla drev, släpor och spännaren för att sen sätta på det efter korrekt timing. har dom bara bytat det rakt upp o ner utan att kolla allt så har även dom gjort ett fel. att hedin säger nej till jobbet förstår jag inte då dom är auktoriserade och så ska dom göra sådana jobb på märket om kunden önskar det via godkänna deras offert till dig.
oavsett vad andra säger så ska allt bytas vid kedjebytet ej bara kedjan.har gjort det jobbet flertalet gånger och aldrig bara bytat kedjan.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
3 augusti, 2020 kl. 10:08 #52668<p style=”text-align: center;”>Hej o tack för svar. Nej för mig låter det också orimligt att en kedja kuggar över, men jag är ingen mekaniker o kan inte mycket om bilar, så jag förlitar mig på mekanikerna.
det är en 2,2 motor, 184hk.
som jag förstår så byttes ”bara” kedjan o inget annat. Jag pratade med en annan mekaniker som säger att man alltid ska kolla placeringen mot ursprungs placeringen, men det var inget som gjordes. Verkstaden som gjorde bytet säger att de placerade på exakt samma ställe som den gamla o att de inte gjort något fel.
Hedin ville visst inte syssla med så gamla bilar (2006) o arbeten som detta. Så tror jag att de skulle bli rejält dyrare också.
men frågan är hur jag går vidare? Kan jag kräva något ifrån verkstaden som gjorde jobbet, tex att vi betalar hälften var o de gör om det?</p>3 augusti, 2020 kl. 10:31 #52669Hej igen,
hittade en annan sida som verkar beröra problemet. jag har haft följande felkoder P0017, P0016 samt P0010.
2.2 JTS: stretched timing chain
For the Alfa Romeo Brera’s 2.2 JTS engine, there have been reports of stretched timing chains and worn sprockets – this has variously been attributed to:
Oil starvation that occurs because an oil jet which lubricates the chain becomes blocked;
The chain is a single-row, simplex design; and,
Long oil change intervals. For this reason, more frequent oil changes are recommended.A stretched timing chain may cause the engine management light (EML) to illuminate in the instrument cluster due to the cam timing being out of specification. Error codes for this problem include P0010, P0011, P0013, P0014 and P0016. Furthermore, a rattling noise from the engine bay on start-up may be due to a worn timing chain tensioner or guide.
A stretched timing chain may also cause the oil control solenoid valves to become stuck or faulty and require replacement.
men jag vet fortfarande inte hur jag ska gå vidare…
3 augusti, 2020 kl. 20:55 #52676Är de som bytte kedjan aukt verkstad? Då borde de veta att man inte bara byter kedjan. Har även varit uppe rätt ofta i forumet. Eftersom reparationen inte blev bra borde de få en chans att åtgärda, till ett pris ni är överens om.
Rickard, kuggas kedjan in rakt av, eller är det som vid kamremsbyte att kammarna lossas och synkas in mot TDC? Typ 2.0TS. Om ja… då kan det väl bli lite si & så med inställningar, givare m.m.
Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
4 augusti, 2020 kl. 21:15 #52688minns jag inte fel så är dreven lite lösa även på denna motorn, man har nämligen dreven av för att få på kedjan igen. så frågan är hur den verkstaden gjort. man får inte på kedjan utan att ha dreven lösa. sen ska dom vara lösa för att vrida lite så det blir rätt till vvt enheten.
känns som om dom ej har bytat kedjan som dom säger. hade själv en brera inne för många år sen då en tidigare verkstad i helsingborg sade sig ha bytat kedjan till kunden i försäkrings ärendet på maskinskadan. den lampan slocknade aldrig, och jag fick in bilen 1 år efter, då hade försäkringen slutat gälla men vi fick firman att erkänna dom ej hade bytat detta och skriva ett intyg till bolaget, maskinskadan hade aldrig blivit reglerad från bolaget då dom ej fått in det. vi lyckades få detta på maskinskadan.
då bytades allt. kedja, sträckere, släpor, övre kedjestöd för fladder mellan dreven, samtliga drev, solinoiderna som styr oljetrycket för vvt enheterna. ny olja o filter, packning till bröstkåpan, packning till ventilkåpan osv.man får riva lika mkt för byta bara kedja som att byta allt, så förstår inte varför man bara byter kedjan och säger sig sätta det på samma ställe. tar man av kedjan slår kammarna runt och då ska det ställas in igen.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
13 augusti, 2020 kl. 09:07 #52844Hej igen,
jag har nu pratat med Bengt på MGRA o hela kamkedjesatsen byttes, spännare m.m. vi pratade även om en ev kuggning av kedjan, vilket han tror är omöjligt då det inte finns plats för någon kuggning. han dubbelkollade med sin egen bil om att det var rätt placering av kedjan.
En tanke var att det kan vara Kamvariatorn. att det kan vara något elfel. vad tror ni om det?
Med vänlig hälsning Daniel
25 augusti, 2020 kl. 19:33 #52975Hej! Jag fick allt nytt på min för ett par år sedan. Sen gick det säkert ett år och då bytte jag seloniderna och allt blev ok och den funkar fortfarande..
Tifosi
15 juni, 2021 kl. 08:29 #58410Hej
Min Brera 06 med 2,2 motor 185 hk hade felkod, P 0016 P 0017, P 0340 i olika intervaller men bilen funka bra ändå
men till sist byte jag sensorer motorlampan slocknade, och allt var frid o fröjd, s0 kom sist nämnda och “fruktade” P 0340 kamaxel sensor kretsfel
de ka innebära so mycket so jag tröttnade, och släckte motorlampan med OBDII diagnostik, Elm 327 och en program EOBD Facile ,i mobilen
före besiktningen
ps; kamaxel tjädjan “kuga” inte (hoppa över)
enligt verkstads handboken behövs aldrig bytas
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.