Bromsar.. hur svårt kan det vara? 1300 GTJ-73

Published by Tor Wereen on

Forum Teknik Bromsar.. hur svårt kan det vara? 1300 GTJ-73

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Tor Wereen
    Deltagare

Jag behöver lite hjälp här, det är något fundamentalt som jag inte fattar!

Bromsarna blev lite dåliga på min GTJ, den hade helt enkelt stått för länge och beckat hop fram. Så, jag tog bort bromsoken fram och skickade dem på renovering. Det blev bra, men jag upptäckte en viss svampighet i huvudbromscylindern, så jag skaffade en ny (samma typ ATE och diameter). Blev inte så mycket bättre av detta, Bromsar fanns med jag tyckte att pedalen sjönk, så jag skaffade nya bromsslangar (spunna), eftersom de gamla såg lite taskiga ut (och det fanns faktiskt någon torrspricka). Inte blev det så mycket bättre av detta. Jag luftade enligt konstens alla regler, först med vacum och sedan med gravitation och kamrat som pumpade. Resultatet blev det samma. Rev ner reduceringsventiilen  och renoverade (jo, den hade kärvat) och luftade på nytt. Nu tar bara pedalen på de sista 5 mm och det finns bara bromsar bak!

Trycksatte systemet och det kommer bromsvätska både fram och bak, våde med gravitation, pedaltramp och med tryck från däcket. Ingen luft går att spåra någon stans och jag har kört genom pass 1 liter bromsvätska.

Attans också, bytte tillbaka till mitt gamla bromscylinder, och får samma resultat. Kollar rörelsen i pedalen och om det sker något i bromsservot, och det fungerar som sig bör.

Finns det någon som kan ge mig ett tips på vad som kan vara trasigt eftersom jag inte har något läckage i någon koppling!

Tacksam för alla förslag.

Tor

Robert Hultman
    Deltagare

Jag kan inte se att du nämner slavcylindern i din uppräkning över vad som är bytt och renoverat.

Stockholm

Tor Wereen
    Deltagare

Hej, Bra förslag!

Någon som kan ge ett tips på var man hittar den? Sökte genom bilen men gick bet på detta.

Tor

Benny Steen
    Deltagare

slacylinder är för kopplingen. den kan inte påverka att bromsarna känns svampiga.

det enda dom delar är påfyllningen, som sitter före trycksidan.

Tor Wereen
    Deltagare

Hej, Tack för informationen här, blev lite orolig för min syn och mentala hälsa när jag letade som en tok.

Tor

Mikael Mattsson
    Deltagare

Kolla så att bromsoken inte sitter på fel sida. Luftnippeln ska vara uppåt.  

Tor Wereen
    Deltagare

Hm, bra inkilining här. Måste kolla det också. Man kan ju vara lite dum i huvudet emellanåt, men det  är ju en fullt rimlig förklaring till varför det spökar.

Kollar ikväll och om de sitter på fel sida så får jag dra på mig dumstruten (och lägga upp en bild)

Tor

Tor Wereen
    Deltagare

Så,

Dumstrut på! Hade naturligtvis satt oken på fel sida! Märkligt att det funkade initialt, men det var väl så att den bromsvätska som fanns i oken när jag fick tillbaka dem från renovering räckte.

Tack alla för tips och råd 🙂

Gabriel Eriksson
    Deltagare

Snygg dumstrut!  Fast jag vet “proffs” som har gjort samma misstag så du kan nog ta av struten. 

Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

Robert Hultman
    Deltagare

Inlägg av Robert Hultman på 2015-10-26 18:23

Jag kan inte se att du nämner slavcylindern i din uppräkning över vad som är bytt och renoverat.

Du kan räcka dumstruten till mig!
    (Tänkte väl inte så mycket, innan jag skrev, kan jag tänka)

Stockholm

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.