Bromsar Spider -93

Published by Mattias Rehn on

Forum Teknik Bromsar Spider -93

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Mattias Rehn
    Deltagare

Hej!

Har gått igenom bromsarna då dessa fungerat mindre bra, tog bara fram. Visade sig att 3 av 4 kolvar satt fast i bak och 2 av 4 satt fast i fram. Nya packningar monterades i oken samt att kolvarna putsades av, stålomspunna slangar monterades, nya belägg och skivor åkte på samt ny fräsch bromsvätska.

Vid provkörning så känns bromsarna INTE bättre, tar fortfarande bara fram och när de låser upp så gör de inte de samtidigt. Pedalen känns inte heller superskön, tar långt ner och utan direkt känsla. Behöver hjälp med förslag på åtgärder. Har tidigare, under arbetets gång, fått tipset att kolla upp en slags ventil som ska öppna upp bromsarna bak vid hård bromsning. Min snålhet kanske bedrog mig, men har ni några andra förslag på vad som ställer till det. Kan det vara bromsservot, såg något om en slags non-return-valve.

Tacksam för alla tips och råd.

Mvh

Mattias Rehn

Henrik Ahnfeldt
    Deltagare

Har du bytt slangar? Sitter det en lastkännande ventil bak? Båda kan packa ihop med tiden.

(((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63

Per Wadén
    Deltagare

Bromstrycks regulatorn till bakbromsarna sitter under baksätet precis innan slangen till bakaxel.

Har aldrig på mina 44 Alfa år varit med om några problem med regulatorn.

Har du bytt huvudbromscylindern?  Är det undertryck i slangen som går till insugsröret precis efter du har stängt av motorn?

Per

PerBerlina

Hej Mattias,

Har du även bytt slangen (det är bara en som sitter mitt under bilen vid bakaxeln) till bakbromsarna? För mig föll den samman inuti vilket skapade en backventil med anläggande bakbromsar som följd (+skuret hjullager pga värmen).  Möjligt att den trixar till det för dig med.

Om slangen är ok så kan lastavkännaren göra det svårt att riktigt lufta bakbromsarna. Tipset jag fick var att höja bakändan på bilen och låta den fjädra ut, då ska lastavkännaren öppna helt och då kan man lufta bakbromsarna.

Lycka till,

Kristoffer

Mattias Rehn
    Deltagare

Hej, och tack för alla svar.

Ja, alla tre slangar utbytta mot stålomspunna. Är lastkännande ventil och bromstrycksregulator samma sak? Kan den renoveras? Läste i manualen att man under inga omständigheter fick öppna den, stort no-no. 

Om man luftar bromsarna bak och det kommer vätska, hur kan då den där ventilen ev. vara defekt. Den borde ju fungera även när man kör i sådant fall!!! Om luftbubblor slutar komma, kan det ändå vara luft i systemet som gör bakbromsarna verkningslösa?

Jag tror att jag haft liknande problem som du Kristoffer, bakbromsarna har legat på med följd att lagrena blivit dåliga. 

Per, har inte bytt huvudbromscylinder. Tror du att den kan vara trasig? Hur kollar jag om jag har undertryck i slangen och om jag har det, vad innebär det?

Tack och med vänlig hälsnig

Mattias Rehn

Ps Inte särskillt många Alfor i Prag men den här hade dekaltrimmats med Alfamärken. Dålig bild tyvärr Ds

Robin Nyquist
    Moderator

Dålig huvudcylinder kan kännas igen på pedalkänslan! Känns som att den fjädrar emot en del tills den blir stummare och stummare. Man får ingen direkt känsla i pedalen. 

När du säger låser upp men inte samtidigt, pratar du axelvis eller bara olika hjul?

Klasstrea CAR Challenge kl. II -- 2019!
    Följ framfarten - Bilder Instagram | Resultat Alfaromeo.org | Racefilm Youtube

I garaget för tillfället
    AR Alfetta GTV 1.8 TBi | #6, CAR Challenge kl I | Scuderia V.A.N Corse (Projekttråd)

Kenneth Larsson
    Deltagare

Min erfarenhet kring 105 serie bromsar:

– Bromskraftregulatorn för bakaxeln är till för att ge mindre bromskraft bak när det är mindre tryck på bakhjulen (så att bakhjulen inte låser före framhjulen). Den ventilen kan givetvis rosta ihop invändigt – men det betyder att den ger ett visst flöde bak. Tror inte det påverkar pedalkänslan – bar upplåsning bak/fram.

Du har 3 rör ut ur huvudcylindern tror jag (2 fram hö/v&auml och en krets bak. de 2 fram ska ju ha samma flöde/tryck för att ge jämn bromsverkan, men om kolvarna i oken inte glider lätt precis som beläggen måste ha liten friktion i oket så rubbas balansen en aning – speciellt när man fisbromsar. 

På min Bertone har jag bytt huvudcylinder då den läckte bromsvätska in i servot och det märkte jag bara på så sätt att det försvann bromsvätska. Ny mastercylinder och rengöring i servot blev nödvändig.

Har du luftat i rätt ordning? Hö bak – vä bak – hö fram – vä fram?

Du kan ringa om du vill surra lite – jag är hemikring på em idag. Ska brottas med mina nya vevstakar !

Mattias Rehn
    Deltagare

Inlägg av Robin Nyquist på 2014-12-19 22:31

Dålig huvudcylinder kan kännas igen på pedalkänslan! Känns som att den fjädrar emot en del tills den blir stummare och stummare. Man får ingen direkt känsla i pedalen. 

När du säger låser upp men inte samtidigt, pratar du axelvis eller bara olika hjul?

Pedalen känns inte direkt fjädrande men den tar långt ned, känns som om den ska gå i botten utan att någon bromsverkan men så tar den i sista stund. Bara kort och stumt, kanske de stålomspunna slangarnas egenskaper som påverkar!

Bara framdäcken som låser upp och de gör det med någon fördröjning sinsemellan, ibland ( om jag minns rätt) var det bara en sida som låste upp. Det kanske är normalt iofs men vet inte om det är en del av problemet. Ang. bakbromsarna så låser dem inte upp, är tom tveksam till om de bromsar överhuvudtaget. 

Mvh

Mattias

Kenneth Larsson
    Deltagare

Ta och kolla om du har vätska i servot. Om du får dålig servoverkan (pedalen tar långt ner kan det kännas som) så har du kollat det. 

Robin Nyquist
    Moderator

Hm, skulle tippa på att det fortfarande finns kvar en del luft i systemet. Om du hissar upp bilen och ber någon trycka på bromspedalen, kan nu snurra på bakhjulen då?

Angående renoveringen utav dina bromsok, hur pass noggrann och mycket putsade du av kolvarna och så? Hur såg det ut i okena?

I garaget för tillfället
    AR Alfetta GTV 1.8 TBi | #6, CAR Challenge kl I | Scuderia V.A.N Corse (Projekttråd)

Mattias Rehn
    Deltagare

Inlägg av Kenneth Larsson på 2014-12-20 09:45

– Bromskraftregulatorn för bakaxeln är till för att ge mindre bromskraft bak när det är mindre tryck på bakhjulen (så att bakhjulen inte låser före framhjulen). Den ventilen kan givetvis rosta ihop invändigt – men det betyder att den ger ett visst flöde bak. Tror inte det påverkar pedalkänslan – bar upplåsning bak/fram.

Du har 3 rör ut ur huvudcylindern tror jag (2 fram hö/vä och en krets bak. de 2 fram ska ju ha samma flöde/tryck för att ge jämn bromsverkan, men om kolvarna i oken inte glider lätt precis som beläggen måste ha liten friktion i oket så rubbas balansen en aning – speciellt när man fisbromsar. 

På min Bertone har jag bytt huvudcylinder då den läckte bromsvätska in i servot och det märkte jag bara på så sätt att det försvann bromsvätska. Ny mastercylinder och rengöring i servot blev nödvändig.

Du kan ringa om du vill surra lite – jag är hemikring på em idag. Ska brottas med mina nya vevstakar !

Du kanske är något på spåret, de bakre okens kolvar gick inte superlätt att ta in och ut efter nya packningar. Beläggen ligger på i bak, inte nycket men tillräckligt. Kan det finnas skit inne i kolvarna? Klöv dem aldrig.

Luftning utförd korrekt, kanske behöver en omgång till.

Är i Prag så blir inget hands-on idag men återkommer gärna när jag år hemma. 

lycka till med motorbyggandet idag.

/Mattias

Robin Nyquist
    Moderator

Inlägg av Mattias Rehn på 2014-12-20 10:02

Inlägg av Kenneth Larsson på 2014-12-20 09:45

Du har 3 rör ut ur huvudcylindern tror jag (2 fram hö/vä och en krets bak. de 2 fram ska ju ha samma flöde/tryck för att ge jämn bromsverkan, men om kolvarna i oken inte glider lätt precis som beläggen måste ha liten friktion i oket så rubbas balansen en aning – speciellt när man fisbromsar. 

Du kanske är något på spåret, de bakre okens kolvar gick inte superlätt att ta in och ut efter nya packningar. Beläggen ligger på i bak, inte nycket men tillräckligt. Kan det finnas skit inne i kolvarna? Klöv dem aldrig.

Luftning utförd korrekt, kanske behöver en omgång till.

Är i Prag så blir inget hands-on idag men återkommer gärna när jag år hemma. 

lycka till med motorbyggandet idag.

/Mattias

Jag skulle göra om renoveringen utav okena, dela de och kolla allt så att det är sjyst. Sen göra en ordentlig luftning! Har ett svinbra tryckluftsdrivet verktyg på jobbet jag skulle kunna låna med mig. Det sätter tryck i hela systemet samtidigt som det fyller på med bromsvätska! Så går man bara runt och öppnar en nippel åt gången och samlar upp det som kommer ut. Skit smidigt, använde den för att lufta på racerbilen!

I garaget för tillfället

Kenneth Larsson
    Deltagare

Om det finns lite skräp i oken så brukar det inte ställa till det – men kolvarna måste vara rena och fina utan ärgad yta eller rost – det funkar inte. Att dela oken för att rengöra i kanaler etc är onödigt enligt mig – man kan blåsa ut skräp med tryckluft bara. Men cylindriska ytorna där kolvarna ska in måste också vara rena och fina.

Att sedan ha en “luftman” som Robin beskriver gör ju livet mycket trevligt.

Kom just på en annan sak: På gamla bilar rostar det ofta en bit ner i loppet på huvudbromscylindern pga att fukt samlas där. När man sedan luftar ett sådant gammalt system med pedalen får man absolut inte trampa förbi detta område och ända ner i golvet! Då kan packningarna skadas när kolven glider förbi rosten och har man riktig otur så fastnar den inre kolven och går inte tillbaka som den skall. Dina symptom skulle jag sätta en peng på att det skulle kunna vara detta problemet tyvärr och då åker du på renovering eller ny mastercylinder. 700:- eller så kostar dom. JAg säger “Been there, done that, got the T-shirt” tyvärr……

Igino Cazzola
    Deltagare

Inlägg av Mattias Rehn på 2014-12-18 22:34

Q1: …Är lastkännande ventil och bromstrycksregulator samma sak? 
    Q2: Kan den renoveras? Läste i manualen att man under inga omständigheter fick öppna den, stort no-no…

A1: På vissa bilar ja, på din bil nej.
    A2: Att öppna regulatorn skulle jag inte tveka en sekund på (den är ju sannolikt redan paj), men innan jag gjorde det; ‘skulle jag ersätta den med en bit bromsrör och prova hur bromsarna funkar då (så att du vet att du letar på rätt ställe).

Jag är fullständigt Räserskadad

Per Wadén
    Deltagare

Ventilen har en reducerings funktion, känner ej av hur mycket last som finns i bilen.

Om du lossar slangen som går från servoburken till insugningsröret borta vid förgasarsidan kan man konstatera om gummi membranet som sitter i servoburken är helt.

Med några år på nacken kan jag nog garantera dig att problemet ligger i huvudcylinder, under förutsättning att du inte blandat ihop höger och vänster broms ok.

Reduceringsventilen är inte boven i detta problem. Öppnar du den får du inte samma inställningstryck.

PerBerlina

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.