Bromsok 116 GTV6

Published by Lars Narvselius on

Forum Teknik Bromsok 116 GTV6

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Lars Narvselius
    Deltagare

För er som saknat min GP på möten i södra Sverige finns det en enkel anledning; den renoveras!

Vad som började med en enkel åtgärd har nu eskalerat och typ halva framvagnen är isärplockad i jakt på gamla gummibussningar, lite rost, sladdar som behöver bytas… Det gamla vanliga alltså när man tittar lite närmare på en 31 år gammal bil.

Jo, nu till min fråga:
    Skivorna fram behöver bytas och då tänkte jag att det vore ju trevligt om jag även bytte oken. Hittade nya original Brembo men ville först kolla på forumet om det är dem jag skall köpa, eller om det finns bättre förslag? Jag skall inte tävla med bilen utan det blir landsvägsputtrande för min del…

GTV6 GP - 87 / Giulietta Veloce - 16

Besar Jashanica
    Deltagare

Jag undersökte detta med bättre bromsar för ett tag sen (2-3år!).
    Slutsatsen jag kom fram till är att för landsvägsputtrande så är orginal tillräckligt och man kommer väldigt långt med fräsch bromsvätska (jag byter/luftar vartannat år typ), vassare bromsbelägg (ferodo eller liknande) och stålomspunna bromsslangar.

Behöver du inte dina gamla ok så kan jag vara intresserad av dem.

GTV6 3.0 GP... | http://www.garaget.org/Besar

Björn Ek
    Deltagare

Är de gamla trasiga? Annars finns det nog inget rationellt skäl att byta dem till andra likadana.

I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

Lars Narvselius
    Deltagare

@Besar
    Tack för inspelet – tror din lösning passar mig utmärkt.

@Björn
    Nä, det var mest en fråga till forumet i fall att det fanns bättre lösningar. Oken är lite tröggående numera så kanske en liten renovering är på plats.

GTV6 GP - 87 / Giulietta Veloce - 16

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.