Bromsok Bertone kolvarna går inte tillbaka

Published by Robert Hultman on

Forum Teknik Bromsok Bertone kolvarna går inte tillbaka

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 30 totalt)
  • Författare
    Robert Hultman
    Deltagare

Gnissel och gnäll från höger bakhjul på vägen till sommarstugan. Liknande ljud från två andra hjul på bilen har visat sig försvinna efter att orken luftats ordentligt. Alltså gav jag mig ikast med samma operation på detta ok. 

Men den här gången har resultatet baraa blivit att båda kolvarna stannar i max “utläge”. Dvs de går inte tillbaka när man släpper pedalen.

Hur fixar man det?

Stockholm

Kenneth Larsson
    Deltagare

Oftast är kolvarna / oken fulla med korrosion/gegga under gummitätningen. Man fixar det där bäst genom att demontera oken och göra rent ordentligt + byta tätningar. 

Fulfixen är att ha extremt mycket tålamod och trycka tillbaka kolvarna och sedan i med lämplig stor skruvmejsel/mothåll eller belägg och sakta trampa på pedalen och låta kolven åka utåt och sedan trycka tillbaka kolvarna –  repetera tills det funkar. Man kan smörja med 5-56 under gummitätningen men det pajar långsiktigt tätningarna i kolvarna då det gummit inte är beständigt mot mineralolja.

Kenneth Larsson
    Deltagare

förresten så backar bara kolvarna någon 10-dels mm när du släpper pedaltrycket – absolut inte mera. Så beläggen måste kunna röra sig fritt i oken med.

Robert Hultman
    Deltagare

Asch då.

Jag har försökt trycka tillbaka kolvarna med en polygrip men lyckas inte rubba dem. Kanske är bromsvätskans väg blockerad av grums och korrosionsgrejs. Ett välgrundat slag kanske kan lossa sådant grums?

Chansen att hitta ett nytt ok hör på Gotland är nog liten.

Stockholm

Kenneth Larsson
    Deltagare

Att slå på kolvarna skulle jag aldrig göra – det blir det bara förstört av. 

Du får absolut inte snedställa kolvarna i loppet när du trycker med polygripen – då låser dom sig direkt. Hur långt ur loppen är nu kolvarna ? har du bild på det ?

Robert Hultman
    Deltagare

Återkommer med bild. Men man kan säga att kolvarna är “jättelångt ute”.

Nu kommer det dessutom bromsvätska från ena kolven. 

Har på känn att det här kommer att kräva en renoveringssats eller nytt ok.

Stockholm

Thomas Sjölin
    Deltagare

Ett nytt ok, om det går få tag på enkelt, sparar iaf en massa svett och en del blod.

Kenneth Larsson
    Deltagare

Inlägg av Robert Hultman på 2016-07-23 16:20

Återkommer med bild. Men man kan säga att kolvarna är “jättelångt ute”.

Nu kommer det dessutom bromsvätska från ena kolven. 

Har på känn att det här kommer att kräva en renoveringssats eller nytt ok.

Du kanske kan hitta någon på öjn som kan hjälpa dig !? När det läcker bromsvätska förbi kolvarna som du beskriver är bilen i alla fall okörbar. Så nu lär du behöva plocka bort oket och få hjälp av en expert (bromsrenovatör eller bra mekaniker + reservdelar) eller ett nyrenoverat ok (sådant kan du nog beställa på tex mekonomen.  sedan ska du lufta systemet. man börjar alltid med hö bak (eftersom det är längst ifrån huvudcylindern). 

Björn Hedberg
    Deltagare

En bättre  fulfix som inte förstör gummit som olja gör är att hälla bromsvätska innanför damm skyddet ,siliconfett från b-tema är ännu bättre + använd gärna b-temas verktyg som är gjort för att pressa in kolven ( polygrip är skit )

Robert Svensson
    Deltagare

Gammal bromsslang kan med tiden bli en effektiv backventil, eg trycket går inte tillbaka och oket stannar ute och verkar sitta fast som berget…. Så om inte slangen redan är lös så lossa den.

Robert Hultman
    Deltagare

Tack för alla råd och synpunkter. Jag sitter i sommarstugan på Gotland och fram till för en timme sedan befann vi oss i medeltiden, telekommässigt sett. Ja, eller på en teknisk punkt som de flesta fanns på för 20 år sen i alla fall. Men igår lyste det plötsligt i fibern och idag skaffade jag en Wifi-Router. Bilden jag tog på oket lyckades jag inte ladda upp. Men nu ska det väl gå:

Det gjorde det (fantastiskt!)

Nu ska jag njuta av min bandbredd och leta rätt på en leverantör av OK med bra priser och snabba leveranser. Tips?

Stockholm

Kom också ihåg att byta bromsslangen mitt under bilen vid bakaxeln. Jag fick liknande problem som dina pga att den hade gått sönder innuti och fungerade som en backventil, oken fick skulden och renoverades utan att problemet löstes.

Ett oortodoxt tips för att ta dig hem är att klämma ihop den förmodat trasig mittenslangen med en svetstång och sedan släppa på trycket vid bakre oken. Det är inget att rekommendera att köra utan bakbromsar men som sista utväg så kan det gå.

Robert Hultman
    Deltagare

Inlägg av Kristoffer Fransson på 2016-07-24 18:49

Kom också ihåg att byta bromsslangen mitt under bilen vid bakaxeln. Jag fick liknande problem som dina pga att den hade gått sönder innuti och fungerade som en backventil, oken fick skulden och renoverades utan att problemet löstes.

Ett oortodoxt tips för att ta dig hem är att klämma ihop den förmodat trasig mittenslangen med en svetstång och sedan släppa på trycket vid bakre oken. Det är inget att rekommendera att köra utan bakbromsar men som sista utväg så kan det gå.

Alla bromsslangarna är bytta mot sprillans nya stålomspunna för två veckor sedan. Så att det skulle vara bromsslangarna som spökar är en högoddsare.

Stockholm

Nej, då låter inte det troligt.

Jag fick hem ett rep-kit från Highwood-alfa väldigt fort då det går att skicka med Posten, men då måste du så klart lägga ned lite jobb på det också. Eventuellt kan en Meca-verkstad beställa ett rep-kit snabbt också. 

Om kolvarna har kommit ut för långt kan de sätta sig snett och fastna, när det hände för mig så använde jag tryckluft för att få ut dem, det byggdes upp ett tryck och så sa det “pang” och de åkte ut (jag hade en tunn plywoodbit i mitten av oket som de klämde åt).

Sune Karlsson
    Deltagare

Chris Sweetapple (man kan ju bara älska en man med ett sådant namn!) är på semester till den 5e augusti så jag skulle inte satsa på Highwood.Classic Alfa brukar vara hyfsat snabba.

Går det så går det...

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 30 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.