bromsoks byte

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik bromsoks byte

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare

Hej Alla Alfister ! Jag skall byta bromsok fram och undrar om det är något man skall tänka på.( bilen är en 164.a) när jag har satt dit dom ny oken tex :

vid luftningen av oken .något knep om man är själv tex:

mvh: Håkan

Tips innan man börjar demontera oken, så tjänar du in tid och svordomar? vid luftning efteråt.
    Eftersom du är ensam, lätta lite på en av luftningsnipplarna. Tryck sedan ner pedalen i botten och
    lås pedalen därnere med en stötta mellan pedal och framkant på stolen.

Då blockerar du oljan i behållaren och det kommer in minimalt med luft i systemet.

När oken sitter på plats, ta bort stöttan, fyll på bromsvätska, låt luftnipplarna stå öppna tills bromsvätskan börjar komma
    och dra åt nippeln. Se bara till att det inte sinar i behållare, men borde räcka för å fylla 2 ok…

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Crister Borg
    Deltagare

Jag har en bromsluftare liknande denna:

http://www.biltema.se/sv/Bil—MC/MC/Verkstadsutrustning/Bromsluftare-191531/

Kräver tillgång till tryckluft men är jättesmidig. 

elCrillo Kalmar

Peter Strandberg
    Deltagare

Har man rost eller skräp i loppet, i botten av huvudcylindern, skadar man packningarna när man trycker bromspedalen i botten. Tråkigt när det händer. Kläm bromsslangen med en avsedd tång istället.

+1 på vakuumluftaren….fast jag tycker att man alltid måste göra sista luftningen på traditionellt sätt

33 4x4 Crosswagon 4x4

Filip Norén
    Deltagare

Inlägg av Peter Strandberg på 2015-03-29 20:52

Har man rost eller skräp i loppet, i botten av huvudcylindern, skadar man packningarna när man trycker bromspedalen i botten. Tråkigt när det händer. Kläm bromsslangen med en avsedd tång istället.

+1 på vakuumluftaren….fast jag tycker att man alltid måste göra sista luftningen på traditionellt sätt

Oj, det problemet har jag aldrig funderat över förut. Är det verkligen en risk man bör räkna med, eller är det mest i undantagsfall som packningarna skadas?

GTV 916 Twin Spark -95 på långtidsförvaring

Henrik Ahnfeldt
    Deltagare

Tryck ner pedalen ett par centimeter bara och fixera den där. Inloppet stängs först eftersom annars skulle du få trycket rakt upp i behållaren.  Är slangen gammal så kan den blockeras om du klämmer ihop den. 

(((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.