Bromsolja ?

Published by L-G Westling on

Forum Teknik Bromsolja ?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #32772
    L-G Westling
    Deltagare

    Vad kör ni med för kvalite och sort av bromsolja på en 80-tals Alfa ?

    Kan man hälla i en ny modern olja?

    Jag misstänker att det redan borde finnas en tråd om ämnet, men hittade inget.

    /LG

     

    lgw

    #32773
    Rickard Bergh
    Deltagare

    den vanligaste idag är DOT4.  den är kompatibel med DOT 2 och 3 . Du får inte slå i en silicon baserad bromsvätska utan att hela systemet är rengjort. då blir det gröt i behållaren om du blandar dom två. det är inte kompatibelt med varandra.   så kör på vanllg hederlig DOT4 .. kör du inte på bana så räcker det. ska du köra bana så får du ha racing bromsvätska DOT4 som tål mkt högre temperaturer. 

     

     

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #32774
    Besar Jashanica
    Deltagare

    Mekonomen har bra pris på deras 5.1, den kör jag med.

    Sen temperaturerna nedan är ett “minimum”, de flesta adderar andra ämnen för att höja egenskaperna, dot4  av ett märke kan vara bättre än dot5.1 från ett annat.

    GTV6 3.0 GP... | http://www.garaget.org/Besar

    #32775
    L-G Westling
    Deltagare

    Tackar! 

    lgw

    #32776
    Igino Cazzola
    Deltagare

    En bromsvätska som är väldigt bra, utan att kosta som knark, ‘är Motul RBF 600.

    Jag är fullständigt Räserskadad

    #32777
    Robert Hultman
    Deltagare

    ATE Typ 200 är min favorit. Bra och inte heller den knarkdyr.

    Den kör jag med både i min 70-talare och min 00-talare. Funkar på bana.

    Stockholm

    #32778
    Henrik Ahnfeldt
    Deltagare

    En synnerligen annorlunda oljetråd 

    Jag sätter på kaffet 

    (((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63

    #32779
    Sune Karlsson
    Deltagare

    Inlägg av Robert Hultman på 2016-11-21 18:59

    ATE Typ 200 är min favorit. Bra och inte heller den knarkdyr.

    Den kör jag med både i min 70-talare och min 00-talare. Funkar på bana.

    Helt OK, kör också med den. Men trist att den ersatt ATE Blue. Tydligen var färgämnet giftigt. Men att ersätta den balla psykedeliskt blåa färgen med något som kan förväxlas med ett utspätt urinprov är inte rätt!

    Går det så går det...

    #32780
    Kenneth Larsson
    Deltagare

    Hur många röstar på Biltema och att byta varje år ?

     

    #32781
    Igino Cazzola
    Deltagare

    Inlägg av Kenneth Larsson på 2016-11-22 13:12

    Hur många röstar på Biltema och att byta varje år ?

    “Om man kör sakta och har lite tur…” 

    Jag är fullständigt Räserskadad

    #32782
    Per Gripenhall
    Deltagare

    Biltema såklart!
    Och besöket där börjar alltid i deras fik med två korv&bröd till vrakpris.

    #32783
    Johan Stenlund
    Deltagare

    Hoppas på ATE 200 jag med, efter att min pedal nådde botten på Tierp Arena i höstas med Biltema så var det dags för nåt vassare…blev i och för sig en ny huvudbroms cylinder också för säkerhets skull, men inte är det kul att få gå i depå pga broms bortfall

    #32784

    Äsch, det är väl den som bromsar minst som vinner… ??

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

    #32785
    Sune Svensson
    Deltagare

    Ja kör med vanlig dot 4 i suden för det spelar ingen roll hur fin vätska du har om du aldrig byter den ,för all bromsvätska drar till sej vatten o vatten kokar vid 100 grader så tätta byten är av större betydelse än högt pris . Ja btukar  efter varje banåkning öppna luftnipplen i oken o trycka in kolvarna på det visset  byter ja oljan i oken 

    SudSune

    #32786
    Åke Nyberg
    Deltagare

    Köp vanlig – typ Biltema, byt vart annat år. Du kan åka hur mycket bana du vill och orkar med den.

    Om man har en bil som gör över 250, kör med breda slicks och tänker åka 6-timmars långlopp och villa gå i mål bland de 10 bästa kan man köpa bättre grejer men annars är det som Sune säger.  Förövrigt har du ju inte haft några problem med standardvätskan som fanns i bilen. Det är lite som att köpa ett 580 amperetimmars batteri för 12 800 kronor plus moms för att ersätta ett 9 år gammalt orginal 60 amperetimmsrs batteri som är slut, och som inte orkade dra igång bilen bär det plötsligt blev – 14 grader.  Nytt vanligt orginal räcker bra.

     

    n

     

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.