Bromsproblem Alfa 159
Published by Anders Ternow on
- Detta ämne har 13 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 10 mars, 2017 kl. 15:10 av
Igino Cazzola.
-
FörfattareInlägg
-
7 mars, 2017 kl. 16:06 #33287
Anders Ternow
DeltagareHej,
Köpte för ett par veckor sedan en 159 2.2 Sw Ti -08. Var fantastiskt nöjd tills i morse…
Det var ca. -5 på morgonen då jag körde iväg. Fick ganska omgående flera felmeddelanden: VDC, ABS, Hillholder. Jag trodde då att batteriet inte riktigt klarade kylan. Efter en liten bits körning till kände jag att bilen gick väldigt trögt. Då körde jag direkt hem och tittade om jag kunde hitta något. Jag märkte då att bromsskivan höger bak rykte och var stekhet (ja, jag kände efter med fingrarna istället för att kasta lite snö på…) Fick helt enkelt skotta fram Volvon (hmpf) för att kunna ta mig till jobbet.
Kan bromsen ha hängt sig pga snö/kyla? Känt problem?
Om den “kärvat fast” och hängt sig, kan man lösa det själv (utomhus, ej mekkunnig) eller är det bärgning till verkstad? Felkoder borde jag kunna släcka själv, har en ODB-läsare (köpt till Volvon, förstås).
Lite tråkigt att två veckors 159-ägande redan gett mer problem än åtta år med en 156:a…
Tacksam för hjälp!
7 mars, 2017 kl. 16:56 #33288Christer Andersson
ModeratorJag har aldrig haft sådan problem, men din bil är ju några år äldre. Handbromswiren kan ha frusit så då ligger bromsen an.
Om då hjulet stannat upp då & då så genereras kanske felkoden. Inte 100 på detta då antisladd borde ha gått in??Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
7 mars, 2017 kl. 17:13 #33289Göran Eriksson
DeltagareHej Anders!
På min 159:a kan handbromsen frysa ibland, speciellt om man tvättat eller kört i slask innan det fryser. Att du får felmeddelande beror på att bakhjulet ej snurrat en liten bit när du kört, om hjulet ej snurrar larmar ABS-sensorn. När hjulet snurrar är det bara att stanna och starta om bilen så fungerar allt igen.
7 mars, 2017 kl. 17:32 #33290Anders Ternow
DeltagareTack Christer och Göran!
Jag körde just i slask kvällen innan (bilen är ju så låg att den tar i snösträngen i mitten av vägen hela tiden…) Håller tummarna för att det är handbromsen som frusit, får prova så fort det blir töväder.
7 mars, 2017 kl. 20:00 #33291David Wallefelt
DeltagareMed största sannolikhet handbromswiren som fryst fast… det hände min 159 ett antal ggr på vintern. Tog slut när jag bytte wire på verkstad (dock rätt dyrt då inredning ska bort och krångel…).
I stallet just nu: 156 SW GTA
MiTo 1.4 Multijet
2 x 156SW 2.0 JTS7 mars, 2017 kl. 20:27 #33292Kenneth Larsson
DeltagareJag har lärt mig att handbroms på vintern är att be om problem!
9 mars, 2017 kl. 07:59 #33293Mats Forssén
ModeratorInlägg av Kenneth Larsson på 2017-03-07 20:27
Jag har lärt mig att handbroms på vintern är att be om problem!
Min erfarenhet är att om man alltid använder handbromsen så får man extremt lite problem.
Det är när man bara använder den ibland eller när “man måste” som det blir problem.#71 Abarth 695 Assetto Corse Evo
9 mars, 2017 kl. 09:16 #33294Fredrik Assarsson
Deltagarehåller helhjärtat med. Handbroms som används dagligen fungerar dagligen.
Mina vinterbilar har alltid fått handbromsen motionerad, antingen i kurvor eller i “stationärt” läge
och har alltid fungerat utan att frysa fast.
(Om höljet inte är skadat förstås, då är förutsättningarna inte tiptop direkt ifall det är slask på dagen och minus på natten)
'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser
9 mars, 2017 kl. 23:24 #33295Benny Steen
Deltagarealfa 164 med dagligen använd handbroms fryste också dagligen fast vid minusgrader om gummihöljet kring vajern var minsta sliten. konstruktionen var idiotiskt då den lutade neråt/inåt in i bromsarna.
har sett samma konstruktion på senare alfor.
10 mars, 2017 kl. 06:42 #33296L-G Westling
DeltagareAlfa gillar handbromswire modell “vattenlås” är den sen lite otät så letar sig vattnet in och blir kvar på lägsta punkten och fryser vid minusgrader, då spelar inte det så stor roll hur mycket man rycker i kryckan fast det kan vara jäv.. roligt .
Är wiren redan otät kan det fungera bättre om man tar upp ett dräneringshål på lägsta punkten, med lite tur letar sig vattnet ut vid plusgrader, smörjolja model grypolja brukar också fungera
lgw
10 mars, 2017 kl. 06:48 #33297Christer Andersson
ModeratorJag bytte wirar rätt frekvent på mina 156:or. Besiktade alltid vintertid och då fanns risken att den frusit.
Måste ha varit som Benny skriver att vatten kom in på nåt sätt och blev kvar… Man skulle kanske ha fyllt gummidamasken längst ut med fett?Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
10 mars, 2017 kl. 08:05 #33298Peter Braun
DeltagareHar varit samma problem på min 159:a trotts daglig användning. Byt wire så är problemet löst eller låt bli och dra handbromsen på vintern.
10 mars, 2017 kl. 09:47 #33299Anders Ternow
DeltagareJodå, några plusgrader gjorde tricket!
Kändes lite jobbigt när alla felmeddelanden plingade till när jag startade bilen, men de försvann efter några meters körning.
Tack alla för hjälpen!
10 mars, 2017 kl. 15:10 #33300Igino Cazzola
DeltagareJag är fullständigt Räserskadad
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.