Bromsproblem Alfa 159

Published by Anders Ternow on

Forum Teknik Bromsproblem Alfa 159

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Anders Ternow
    Deltagare

Hej,

Köpte för ett par veckor sedan en 159 2.2 Sw Ti -08. Var fantastiskt nöjd tills i morse…

Det var ca. -5 på morgonen då jag körde iväg. Fick ganska omgående flera felmeddelanden: VDC, ABS, Hillholder. Jag trodde då att batteriet inte riktigt klarade kylan. Efter en liten bits körning till kände jag att bilen gick väldigt trögt. Då körde jag direkt hem och tittade om jag kunde hitta något. Jag märkte då att bromsskivan höger bak rykte och var stekhet (ja, jag kände efter med fingrarna istället för att kasta lite snö på…)  Fick helt enkelt skotta fram Volvon (hmpf) för att kunna ta mig till jobbet.

Kan bromsen ha hängt sig pga snö/kyla? Känt problem?

Om den “kärvat fast” och hängt sig, kan man lösa det själv (utomhus, ej mekkunnig) eller är det bärgning till verkstad? Felkoder borde jag kunna släcka själv, har en ODB-läsare (köpt till Volvon, förstås).

Lite tråkigt att två veckors 159-ägande redan gett mer problem än åtta år med en 156:a…

Tacksam för hjälp!

Jag har aldrig haft sådan problem, men din bil är ju några år äldre. Handbromswiren kan ha frusit så då ligger bromsen an.
    Om då hjulet stannat upp då & då så genereras kanske felkoden. Inte 100 på detta då antisladd borde ha gått in??

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Göran Eriksson
    Deltagare

Hej Anders!

På min 159:a kan handbromsen frysa ibland, speciellt om man tvättat eller kört i slask innan det fryser. Att du får felmeddelande beror på att bakhjulet ej snurrat en liten bit när du kört, om hjulet ej snurrar larmar ABS-sensorn. När hjulet snurrar är det bara att stanna och starta om bilen så fungerar allt igen.

Anders Ternow
    Deltagare

Tack Christer och Göran!

Jag körde just i slask kvällen innan (bilen är ju så låg att den tar i snösträngen i mitten av vägen hela tiden…) Håller tummarna för att det är handbromsen som frusit, får prova så fort det blir töväder.

David Wallefelt
    Deltagare

Med största sannolikhet handbromswiren som fryst fast… det hände min 159 ett antal ggr på vintern. Tog slut när jag bytte wire på verkstad (dock rätt dyrt då inredning ska bort och krångel…).

I stallet just nu: 156 SW GTA
    MiTo 1.4 Multijet
    2 x 156SW 2.0 JTS

Kenneth Larsson
    Deltagare

Jag har lärt mig att handbroms på vintern är att be om problem!

Mats Forssén
    Moderator

Inlägg av Kenneth Larsson på 2017-03-07 20:27

Jag har lärt mig att handbroms på vintern är att be om problem!

Min erfarenhet är att om man alltid använder handbromsen så får man extremt lite problem.
    Det är när man bara använder den ibland eller när “man måste” som det blir problem.

#71 Abarth 695 Assetto Corse Evo

håller helhjärtat med. Handbroms som används dagligen fungerar dagligen.

Mina vinterbilar har alltid fått handbromsen motionerad, antingen i kurvor eller i “stationärt” läge och har alltid fungerat utan att frysa fast.

(Om höljet inte är skadat förstås, då är förutsättningarna inte tiptop direkt ifall det är slask på dagen och minus på natten)

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Benny Steen
    Deltagare

alfa 164 med dagligen använd handbroms fryste också dagligen fast vid minusgrader om gummihöljet kring vajern var minsta sliten. konstruktionen var idiotiskt då den lutade neråt/inåt in i bromsarna. 

har sett samma konstruktion på senare alfor.

L-G Westling
    Deltagare

Alfa gillar handbromswire modell “vattenlås” är den sen lite otät så letar sig vattnet in och blir kvar på lägsta punkten och fryser vid minusgrader, då spelar inte det så stor roll hur mycket man rycker i kryckan fast det kan vara jäv.. roligt .Är wiren redan otät kan det fungera bättre om man tar upp ett dräneringshål på lägsta punkten, med lite tur letar sig vattnet ut vid plusgrader, smörjolja model grypolja brukar också fungera

lgw

Jag bytte wirar rätt frekvent på mina 156:or. Besiktade alltid vintertid och då fanns risken att den frusit.
    Måste ha varit som Benny skriver att vatten kom in på nåt sätt och blev kvar… Man skulle kanske ha fyllt gummidamasken längst ut med fett?

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Peter Braun
    Deltagare

Har varit samma problem på min 159:a trotts daglig användning. Byt wire så är problemet löst eller låt bli och dra handbromsen på vintern.

Anders Ternow
    Deltagare

Jodå, några plusgrader gjorde tricket!

Kändes lite jobbigt när alla felmeddelanden plingade till när jag startade bilen, men de försvann efter några meters körning.

Tack alla för hjälpen!

Igino Cazzola
    Deltagare

Jag är fullständigt Räserskadad

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.