Bromsproblem ar155v6 95

Published by Peter Lundin on

Forum Teknik Bromsproblem ar155v6 95

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Peter Lundin
    Deltagare

tjena alla! 

Var ute och körde 155an när plötsligt bromsröret till höger bakhjul gav med sig. Effekten Av det blev att bilen bromsade av sig själv och jag blev stående en stund. Efter ett tag så släppte bromsarna och det gick att iaf ta sig hemåt lite försiktigt.

jag bytte bromsröret och passade även på att byta andra sidan när jag ändå var igång. 

Men nu verkar det dyka upp en del problem.. är inte fan till att lufta höger bak!(även vänster fram) 

efter att har trixat lite med alla hjulen så kommer det lite lite luft från höger bak men sen är det dött. Det går inte nöta på det oket  för det händer inget alls. Möjligen lite lite luft efter galet mkt trampade på pedalen.

jag har plockat bort huvudcylindern och plockat ner den i molekyler och rengjort allt där Sammt behållaren är rengjord. Tycker oringar mm såg fint ut så jag monterade ihop allt igen. Ingen skillnad! kretsen fungerar inte.

nästa steg så har jag lossat rören som sitter uppe (ovansidan) på vad jag tror är ABS enheten för att kolla om det kommer olja dit och där verkar dom 2 främre uttagen vara döda. 

Alltså har jag felet redan innan rören till oken.

är det någon säkerhetsventil eller något som stänger till Vid sånna här fel? Hade en Volvo 745a en gång som en bromsslang gick sönder på och där vart det en liten ventil man mekaniskt fick peta till för att öppna fri ledning igen. Något liknade på 155an? 745an hade förvisso ingen ABS på.

Någon som har några idéer på vad det kan vara för fel?

kan tillägga att jag aldrig haft en fungerande ABSfunktion på bilen, har bytt alla givare på den men lampan slocknar inte ändå. Besiktningen verkar inte fatta att den röda lampan som lyser inte är slitagevanare bara..? Den har gått igenom bilprovningen ett par år Irad utan ABS  

Thomas Karlsson
      Deltagare

Hej Peter, går pedalen tillbaks tillräckligt så att huvudcylindern kan backa tillbaka helt. Annars fylls den nog inte på från behålaren.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Alfavirus -There are no alphavirus vaccines currently available

Lars Persson
        Deltagare

Hände precis samma fast vänster bak på min 155a. Visserligen en Ts men med ABS. Men det gick bra att lufta med min vakumsug samtidigt som jag pumpade på pedalen 

Lars Persson
          Deltagare

Du kanske skulle prova tvångsköra ABS pumpen. Man tar bort relät som sitter på abs-enheten och byglar, kommer inte ihåg vilka kontakter men kan kolla när jag kommer hem 

Peter Lundin
            Deltagare

Gör gärna det! Skall testa dessa grejer när jag kommer hem så återkopplar jag

Peter Lundin
              Deltagare

Gör gärna det! Skall testa dessa grejer när jag kommer hem så återkopplar jag

Lars Persson
                Deltagare

Jag kopplade nog en tråd från +på batteriet till kontakt 30 på abs-enheten när man dragit bort motorrelät. Det sitter under locket på abs-enheten. Man måste först Ta bort oljebehållaren som är ovanför. Det sitter tydligen två relän där men minns inte vilket av de som är till pumpen 

Peter Lundin
                  Deltagare

Ösregnade igår så blev inget mekande. Men jag skriver här så fort jag kikat på att.

tackar för alla tips och trix 

ikväll kanske man bli ägare till en 159a med

gösta gösta
                    Deltagare

Jag har för mig att det finns en bromsreducerings ventil där bak men den har du kanske kollat redan

Henrik Ahnfeldt
                      Deltagare

Inlägg av gösta nilsson på 2017-10-03 08:00

Jag har för mig att det finns en bromsreducerings ventil där bak men den har du kanske kollat redan

Och kopplar man bort och skickar så långt man kan.

(((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.