Bromsrör Alfa 145/146 samt bromsreduceringsventil
Published by Peter Andersson on
- Detta ämne har 16 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 13 augusti, 2014 kl. 08:20 av
Peter Andersson.
-
FörfattareInlägg
-
5 maj, 2014 kl. 08:07 #25106
Tyvärr gick ett bromsrör i helgen
. Det är ett av dom som går mellan “fyrvägsdelaren” och bromsreduceringsventilen bak. Min fråga är hur man enklast byter dessa rör. Röret går ju in på ovansidan av bromsreduceringsventilen dvs man ser ej kopplingen. Någon som gjort denna operation och vet vilka steg man måste vidta?
Vilken nippel typ/strorlek ska bromsrören ha? (ser jag ju iofs när jag ta bort röret)
/Peter
5 maj, 2014 kl. 19:06 #25107Vanliga bromsrör är oftast 3/16 ” på bilar i europa. Du kan ersätta den skadade delen med bit rör och 2st sådana här.
Dom fungerar på samma sätt som VVS kopplingar, s.k skäringskopplingar. För att kapa rören använder du en sådan här:
båda verktygen finns på biltema.
5 maj, 2014 kl. 21:30 #25108dom kopplingarna är skit bra.. har provat dom på en bil på jobbet fungerar hur bra som.
enda kruxet är att man måste se till så rören är helt släta och färgen är borta från stålrören. dom är ju iregel målade eller plastade från fabrik. man får även se till så det inte är rost prickar på det där man ska sätta kopplingen. då blir risken att det läcker..
annars är dom helt ok och faktiskt godkänt att använda vid rep av trasiga bromsrör.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
6 maj, 2014 kl. 08:55 #25109Tackar för tips.
Ska se om röret/rören är såpass friska att det går o skarva eller om det blir till o byta. Kanske lyckas jag lossa broimsreduceringsventilen och kan sänka ner den lite så det går o komma på nipplarna på ovansidan. Återkommer.
9 maj, 2014 kl. 14:40 #25110Hej.
Nya rör inhandlade då det gamla var för dåliga. Nu ska dom bara dit……..
Angående bromsreduceringsventilen, den sitter tämligen fast och lär inte justera bromsverkan såsom den är nu. Ska man låta den vara i sitt läge och ha samma konstanta bromsverkan bak eller ska man försöka motionera upp den? Är mest rädd för att den hamnar i ett läge där den ger antingen max eller min bromsverkan.
/Peter
11 maj, 2014 kl. 19:28 #25111Jag tog bort min helt och hållet. Går hur bra som helst utan den på en gatbil om du frågar mig. De där kopplingarna håller jag med om att de är skitbra. Dra inte hårt bara för de går sönder lätt. Och de behöver inte dras hårt heller.
(((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63
11 maj, 2014 kl. 22:12 #25112Henrik: Tack för tips. SBP ser inga problem med att man tar bort bromsreduceringsventilen? Jag har nu tagit ner ventilen smort upp den och allt rör på sig igen. Om den fungerar är såklart okänt men den borde i alla fall vara bättre än förut. Beställde original färdigbockade bromsör som var helt överkomliga i pris, ca 100kr/st. Tyvärr var dock ett av rören “hona” i ena änden istället för hane. Så nu ska bara bromsrören ut mot bägge bakhjulen också bytas o sedan är det “bara” o sätta ihop allt….Återkommer i ämnet.
4 juni, 2014 kl. 12:25 #25113Hej.
Nu har det gått för lång tid och jag vill få fart på 145an igen. Det mest svårlösta problemet är att jag behöver en hane-hane koppling med M10.1 till M12.1.orsaken är att röret som jag köpte (original, stål) hade en M10.1 Hona istället för M12.1 hane
(har hittat hane-hane M10.1-M10.1)
Någon som har tips på firmor som kan tänkas ha detta? Har testat Hiflex och Dalhems men ingen verkar ha sådana.
Annars får jag låta göra ett nytt rör och ta den gamla M12.1 Hanen.
/Peter
4 juni, 2014 kl. 15:11 #25114Även en Hona M10.1 till Hane M12.1 funkar om jag också använder min hane-hane M10.1
/Peter
4 juni, 2014 kl. 16:17 #25115M12x1 är ovanliga, jag köpte mina hos http://www.bilreservdelshuset.com
Jag är fullständigt Räserskadad
4 juni, 2014 kl. 16:30 #25116Tack! Jag har mailat bilreservdelshuset /Peter
5 juni, 2014 kl. 10:57 #25117Bilreservdelshuset hade tyvärr bara Lösa hanar i M10.1 och M12.1.
Det verkar således inte finnas adaptrar där man går mellan storlekar utan bara mellan samma storlek.
Återstår att antingen göra nytt bromsrör eller skarva det nya röret med skarv enl ovan och sedan sätta dit en stump med en M12.1
/Peter
7 juni, 2014 kl. 21:37 #25118Lösningen blev att göra ett nytt bromsrör. Nu är allt på plats…puh
. Återstår luftningen.
Spelar det någon roll vilket hjul man tar först? Bilen står uppallad bak spelar det någon roll?
Oljebehållaren var helt tom så jag antar att jag ska lufta fram också?
/Peter
8 juni, 2014 kl. 09:10 #25119Inlägg av Peter Andersson på 2014-06-07 21:37
Lösningen blev att göra ett nytt bromsrör. Nu är allt på plats…puh
. Återstår luftningen.
Spelar det någon roll vilket hjul man tar först? Bilen står uppallad bak spelar det någon roll?
Oljebehållaren var helt tom så jag antar att jag ska lufta fram också?
/Peter
Man börjar vanligen med det hjulet som är längst från mastercylindern – eller egentligen “har längst rör” – brukar bli höger bak i vår del av världen (england kan bli tvärtom i vanlig ordning) – sedan tar du andra bakhjulet, därefter hö fram , sedan vä fram. Får man stum och bra pedal så är det bra, annars kan man behöva gå ett varv till.
Se upp med att INTE trampa pedalen hela vägen ner i botten – det finns ofta rost och skit i cylinderloppet längst ner och du kan skada tätningarna om du har otur. Lycka till!
17 juni, 2014 kl. 12:36 #25120Tack Kenneth.
Igår gav jag mig på att försöka lufta bromsarna i den ordning som angavs ovan. Resultatet blev inte bra så jag får gå en runda till. Kör metoden med en som pumpar och håller tryck medans jag öppnar och luftar och medhjälparen håller tryck tills jag dragit åt nippeln. Olja kommer direkt i resp nippel och inget luft”pruttande” vad jag tycker men ändå är bromsen som en svamp. Inga läckage vad jag kan se. Alla rör som går till bromsreducerings ventilen är utbytta.
Bara att fortsätta gå varvet runt?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.