Broms(servo)problem Giulia -67

Published by Mattias Rehn on

Forum Teknik Broms(servo)problem Giulia -67

• Detta ämne har 1 deltagare och 0 svar.
Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Författare
    Mattias Rehn
    Deltagare

Hej!

Jag har lite problem med bromsarna på min Giulia 1300 Ti -67 med stående pedaler.

Problemet består i att när bromspedalen trycks ned så känns det som om man passerar ett ”hack” varpå bromsarna plötsligt tar mycket mer än
    önskat. När jag sedan släpper upp bromsen igen så passerar jag ”hacket” igen, och då känns det som om all bromskraft försvinner. Lite svårt att förklara
    problemet men jämför med steglös skruvdragare där det steglösa slutar fungera. Ibland händer det att bromsarna fastnar kvar i bromsat läge, dvs bromsen
    släpper inte.

Bromsproblemen fanns redan i fjol och därför gjordes följande arbeten i vintras:

– Ny huvudbromscylinder

– Nya stålomspunna slangar

– Nya ok och skivor bak

– Nyrenoverade ok och nya skivor fram

– Nya belägg runtom

– Ny vätska

– Nya vakumslang

Bromsservo är från 2013

Jag gissade på att det kunde vara ett mekaniskt problem då jag har stående pedalställ vilket innebär att det går en hel del armar under chassiet, hardock ännu inte hunnit under för att se efter. Fick dock förslaget om attdet kunde vara ett servoproblem. Kan konstatera att jag har ettLockheed-servo som enligt en del gogglande tydligen monterades på 1750-bilar.

Nu till frågorna:

– Några förslag på vad som kan vara fel? Någon som upplevt samma problem?

– Kan det ha någon som helst påverkan att servot är avsett för 1750-bilar och min är en 1300, annat än utseendet och ev passform för de olika motorutrymmena?

– Om det är servot, någon idé att reparera eller köpa nytt?

– Fick förslaget att skippa servo och köpa en mindre huvudbromscylinder. Några tankar kring det?

– Finns det något sätt att testa om servot är helt/trasigt?

– Jag sålde mitt nya reservservo för ett tag sedan (korkat) och undrar om någon i Stockholmstrakten har ett liggandes, antingen till salu eller låns, bara för att testa om det blir bättre.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Mvh

Mattias Rehn

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.