Bromsvätska som bubblar…

Published by Bo Bjarnhagen on

Forum Teknik Bromsvätska som bubblar…

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Bo Bjarnhagen
    Deltagare

Får inte ordning på den bubblande bromsvätskan i min Brera 3.2 JTS.

Bytte behållare då tipset var att dessa varit felkonstruerade från början.

Senaste tipset är att byta vätskan till Tutela CS Speed. (Har idag MPM Gearoil som skulle funka enl. verkstaden.)

Är det någon som vet var man får tag på Tutela i Sverige och hur mycket behövs?

/Bosse

Bosse

Lite nyfiken… Vad menar du med att bromsvätskan “bubblar”. Kokar?

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Igino Cazzola
    Deltagare

Jag tror att TS pratar om hydraulolja.

Jag är fullständigt Räserskadad

Och är det 2 problem/frågeställningar?
    Tutela och Gearoil ska du då inte hälla i bromsvätskebehållaren… eller är det ett tips om nåt helt annat problem.
    Då lär det bubbla friskt i plånboken…

Bo Bjarnhagen
    Deltagare

ja, där ser man hur man tänker…

Det handlar om vätskan till styrservon och inget annat!

Sorry för skapad förvirring!

Men problemet kvarstår. Förutom att den bubblar och trycker ut vätska så låter servon de första minuterna om motorn inte är varm…

/Bosse

Bosse

Då är vi med i matchen…. ?
    Det handlar nog om kavitation, dvs servopumpen suger in luft någonstans eller inte får olja. Jag tror jag läst om behållarproblemet, att det var problem med dem.
    Är du säker på att du fått en uppdaterad variant? Minns jag rätt så sitter det en sil/filter i kaggen som kan blocka sugledningen.
    Kontrollera även sugledningens anslutning mot servopumpen.
    Kall olja = trögflytande = pumpen får svårt att suga olja.

Lite läsning i ämnet:
    https://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=30889

Bo Bjarnhagen
    Deltagare

Tackar för din hjälp!  Tog fram bilen idag efter vintervilan och trots lite ilande av pumpen i början så bubblade inget efter min provtur. Det låter ju logiskt som du säger att pumpen inte klarar suget när vätskan är kall, men med rätt vätska borde det ju inte inträffa tycker man. Efter en kallstart för en tid sedan så var behållaren full av luftbubblor.  

Jodå, jag köpte den nya behållaren från Powercar och var ju varse om problemet. Den var tydligen felkonstruerad och trassel med filtret som du skriver. Jag kan leva med detta då bilen bara används på sommaren… men känns ju lite pyrt ändå. Kan pumpen ta skada?

Bosse

Jo, pumpen mår inte bra om den inte kan suga i sig oljan. MEN… på min förra 156 ploppade en servoslang lös när jag var på väg till jobbet. Minus 20 grader. Jag åkte till jobbet och hem igen. Cirka 8 mil utan olja… Lagade slangen och fyllde upp olja, inga problem med pumpen under de år jag ägde den. ?

Häll i en dos Omega packningslagarguckimuck och se om det tar och fixar ditt miniläckage. 

Sedan var väl 159bilarna från fabtik utrustade med röd sirapsliknande servovätska som byttes till lättflytande grön. Vilken färg är din vätska? 

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.