Bult vevaxel vä eller hö gängad?

Published by Hans Svensson on

Forum Teknik Bult vevaxel vä eller hö gängad?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Hans Svensson
    Deltagare

Hej,

har en 156 sw -02 med JTS motorn. Ska byta främre packbox och undrar om det är något speciellt med bulten på drevet bakom remskivan (huvuddrevet till kamremmen) är den höger eller vänstergängad? På bulten står det R12 men även ett “L” instansat. Sitter väldigt hårt tips mottages gärna. Vilket nm  skall den dras med vid montering?

Hans

hassehorn

Crister Borg
      Deltagare

http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-147-156-and-gt/293218-getting-crank-bolt-on-156-jts-off.html

Vänstergängad bultjä… som sitter som fa… Jag lossade just min på 155an med 1 o 1/2 meters rörförlängare och blodsmak i munnen…

elCrillo Kalmar

Magnus Åberg
        Deltagare

Den är baklängesgängad för att den inte ska skruva ur sig själv. Åtdragningsmomentet brukar ligga på 3-400 Nm så 1,5 m hävstång verkar rimligt. eller enklare en mutterknackare. Har du otur räcker inte en elektrisk.

Hans Svensson
          Deltagare

Tack kära kollegor för snabba svar för att få min teori bekräftad. Mina mutterknackare räcker inte så det får bli hävstång är bara lita rädd för att knäcka bulten…

By the way vad ligger momentet på bultarna till svänghjulet? Ska de dras med moment och sedan med vinkel?

hassehorn

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.