Busso och insugsrör

Published by Daniel Felton on

Forum Teknik Busso och insugsrör

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Daniel Felton
    Deltagare

Ciao Alfisti,
    Tänkte höra hur det ligger till med saker och ting gällande den legendariska Busso-motorn och de olika insugsrör som finns till den.

Vad jag vet finns Busso-motorn i volymerna:
    • 2.0 TB
    • 2.5
    • 3.0
    • 3.2

Dessa började tillverkas på 80-talet och blev mer kända under modellnamnet 164, rätta mig om jag har fel? Under åren har även antalet ventiler ökat från 12 till 24 st.

Så till mina frågor. Jag besitter idag ett stycke Busso-motor på 2.5 24v i form av en Zender-kittad 156:a och går i tankarna om att införskaffa “större” insugsrör.

Vilka storlekar finns det på insugsrören (innerdiameter) och i vilka motorer sitter de?

Ger det någon effektökning genom att enbart byta insugsrör eller behöver bilen mappas om?

Tilläggas ska även att jag har ett Supersprint cat-back-system och sportluftfilter av okänt märke.

Gott Nytt 2016!
    Daniel

Alfa Romeo - "Beauty is not enough Power for your control."

Ja det ger faktiskt lite extra. Min kändes en smula starkare vid vardaglig användning men framförallt blev det mer på topp. Vilket på den redan toppiga karaktären i 2,5 blir väldigt leendeframkallande! det ska bli en stor skillnad om du mappar om den också.då får du även mer botten enligt graferna på squadratuning 

Du behöver insugsrören ifrån en 24v 3.0 eller 3.2. De har samma storlek (ca 44mm har jag för mig medan 2,5 har cs 39-40mm). Sedsn behöver du slipa ur monteringsplattorna på din motor vilket är gjort på en timme när du plockat loss dom och sitter med en dremelkap och motorhead. “Matchportning” helt enkelt. du behöver gummibälgarna ifrån den större motorn också tillsammans med de klamrar som sitter på insugsrörets sida om gummibälgen. Plenumsidans klamrar är likadana som 2,5L 

Notera dock att det inte är lika stora insugsrör på 164 24v 3.0! Leta skrotad 166 eller 916GTV.

Now go do it! Du får en liten v6 som är hysteriskt rolig från 5000rpm och uppåt och med utväxlingen kan du gotta dig i de varvtalen i evigheter. min drog dessutom mindre soppa och gick bättre. 

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Daniel Felton
    Deltagare

Schysst Fredrik!

Hur är det med 12v motorerna då, antagligen mindre, men ville iallafall klargöra.

Thomas Bodén
    Deltagare

24v rör har man ju i ute i förrådet.

156 GTA Sportwagon

Daniel Felton
    Deltagare

Inlägg av Thomas Bodén på 2015-12-31 14:44

24v rör har man ju i ute i förrådet.

Till salu? Om, vilken motor och pris?

12v har annan vinkel på rören så de går förmodligen inte att ens få dit.

jag hade gärna mappat om min med 3.0 rören, kolfiberplenum och trattar om jag hade behållit bilen men det blev försäljning istället. Utan mappning känns ju liksom bara skillnaden lite på topp men med mappning ska det bli andra bullar.

själv kommer jag lägga energin på nästa projekt istället.

Daniel Felton
    Deltagare

Inlägg av Fredrik Assarsson på 2015-12-31 09:13

Du behöver insugsrören ifrån en 24v 3.0 eller 3.2. De har samma storlek (ca 44mm har jag för mig medan 2,5 har cs 39-40mm). Sedsn behöver du slipa ur monteringsplattorna på din motor vilket är gjort på en timme när du plockat loss dom och sitter med en dremelkap och motorhead. “Matchportning” helt enkelt. du behöver gummibälgarna ifrån den större motorn också tillsammans med de klamrar som sitter på insugsrörets sida om gummibälgen. Plenumsidans klamrar är likadana som 2,5L 

Now go do it! Du får en liten v6 som är hysteriskt rolig från 5000rpm och uppåt och med utväxlingen kan du gotta dig i de varvtalen i evigheter. min drog dessutom mindre soppa och gick bättre. 

Jag köpte Thomas 3.0 insugsrör med gummin, klämmor och packningar från en 166:a. Det där med att slipa ur monteringsplattorna låter som ett jobb för en verkstad?

När det sedan kommer till mappning, vem ska jag anlita? Behöver jag ny programvara eller räcker det med att “köra in” de nya delarna som man gjorde förr i tiden? Jag har hört en del gott om Civinco och vet att klubben anordnat effektmätning hos de tidigare år.

Äh, köp en dremel med tillhörande 30mm kapskiva eller slipskiva eller kör med lilla grova sandpappersgrejsimojen och sätt dig ner med bra musik i lurarna och porta själv. Det är ett riktigt kul jobb med fördelen att du sedan själv kan säga att du portat motorn. 

lägg dit packningarna, märk med en tuschpenna där plattan sticker ut innanför packningen och slipa ner till denna nivån. Du behöver bara jämna ut en liten bit på ca 1cm i början där du ritade och sedan gör du bara en jämn övergång fån detta och ännu 1-2cm in. 

Montageplattorna är i aluminium så det är busenkelt att porta.baksidan av montageplattorna lämnar du orörd.

easy-peasy! (Jag slår vad om att det till och med går att göra med halvböjda handfilar om man vill hålla det på riktigt gratis niv&aring

Passa på att göra en ECU/trottel reset sedan så lär sig bilen snabbt sina nya luftförutsättningar. Mappa kan du planera in i lugn och ro, bilen har inga som helst bekymmer med att hantera de nya insugsrören.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.