Busso startar ej efter renovering
Published by Lars M Blomberg on
- Detta ämne har 21 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 24 maj, 2017 kl. 00:40 av
Claes Johnsen.
-
FörfattareInlägg
-
31 mars, 2014 kl. 16:20 #24608
Hej alla.
Bil: 166, v6 3,2.
Efter förra årets kammremsras är nya topplock m.m. monterat och klart men tyvärr går den inte att starta. Jag har haft en kille till hjälp och den står hos honom nu och jag har fått följande information.
Flackande (svag) motorlampa vid startförsök. Går inte att komma in med datorn och läsa felkoder eller se om immobalizern tagit koderna. Batteriet var dåligt men har provat med ett annat (dock inte nytt) men med samma resultat. Endast provat med en nyckel (jag har den andra hos mig) så det går ju inte att utesluta att det är den som spökar men låter inte så sannolikt.
Eftersom det inte går att komma in med datorn misstänker han att problemet ligger i motorstyrdonet. Vill prova med ett från en annan bil för att se om vi då får kontakt. Det kommer ju inte gå att starta bilen eftersom det är parat med imobilizern men vi kan hursomhelst komma in och se vad som händer och eventuellt bekräfta var felet ligger och komma vidare. Finns det någon här i Göteborgsområdet som har ett liggande eller kan tänka sig att tillfälligt låna ut från sin bil så vi kan prova? Vore mycket uppskattat, ring eller maila. Jag hoppas att det funkar med att ta ett även från 2,5 / 3,0 motorn.
Andra tips mottages också tacksamt så vi kan komma vidare.
//Lars 0702717540
31 mars, 2014 kl. 18:29 #24609Ibland kan ECUerna få spunk om de är utan ström länge. Prova följande:
1) Se till att du har ett fräscht och fulladdat batteri
2) Koppla loss minuskabeln på batteriet. Vänta ett tag, typ 10 minuter
3) Slå på tändningen med nyckeln
4) Med tändningen påslagen kopplar du distinkt på minuspolen på batteriet
Detta knep kan ruska liv i ECUer som trilskas. Inga garantier dock.
Om det inte funkar så återkom med vilket Boschnummer du har på ECUn (0 261 xxx xxx)31 mars, 2014 kl. 21:00 #24610kolla först o främst å du har kontakterna ordentligt i satta. kolla även joranslutningarna på plenumet.
batteriet är en stor bov i dramat. ett inte tillförlitligt sådant ger sådana här fel.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
31 mars, 2014 kl. 22:03 #24611Jag kände också batteri spontant men, ska prova ytterligare en gång med ett annat batteri och göra enligt din metod Lars. Vore dock bra om jag kunde få tag i motorstyrdon och se om det gör någon skillnad. Återkommer med resultat och serienummer för ECU. Tack för tipsen.
1 april, 2014 kl. 07:31 #24612Har samma problem med min 156 gta! Skulle tanka upp den för sommaren då den stått avställd. Efter tankning ville den bara inte starta. Blinkade motorlampa och ett tickande från plenumet… Ringde verkstan direkt och dem trodde oxå styrdonet. Visste att batteriet var dåligt och är nu utbytt utan positivt resultat. Ska prova metoden med minuspol med tändningslåset på. Har forskat runt och det är DYRT med ett helt nytt styrdon. Oxå vårt att hitta nån firma i Stockholmstrakten som kan felsöka och kanske laga. Någon som vet någon som är kunnig inom detta? Min har nr. 0261207609
Tack Jocke
1 april, 2014 kl. 08:08 #24613Ps. Om du har behov att behöva flytta bilen så fick jag den att starta genom att koppla bort kontakten till gasspjället. Bilen går då in ett “nödläge” och går att tuffa på tomgång.
1 april, 2014 kl. 08:26 #24614Inlägg av Jocke Bolling på 2014-04-01 07:31
Har samma problem med min 156 gta! Skulle tanka upp den för sommaren då den stått avställd. Efter tankning ville den bara inte starta. Blinkade motorlampa och ett tickande från plenumet… Ringde verkstan direkt och dem trodde oxå styrdonet. Visste att batteriet var dåligt och är nu utbytt utan positivt resultat. Ska prova metoden med minuspol med tändningslåset på. Har forskat runt och det är DYRT med ett helt nytt styrdon. Oxå vårt att hitta nån firma i Stockholmstrakten som kan felsöka och kanske laga. Någon som vet någon som är kunnig inom detta? Min har nr. 0261207609
Tack Jocke
Kolla den här tråden:
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-gta/375231-147gta-diy-ecu-repair.html
Inte helt ovanligt med en lös kondensator på GTA ECUerna.
Man kan också skaffa en begagnad ECU från skroten och göra den “virgin” igen så man kan flytta den till en annan bil.
1 april, 2014 kl. 09:02 #24615Batteritricket funkade inte 🙁 Utgår från att ECU är defekt på något sett. Har skruvat loss ECU från motor. Är inte händigast i stan och kan inte mycket om elektronik så vet inte vad jag ger mig in på… Plastskyddkåpan sitter med något silikonlim och vet inte bästa sätt att lossa? Skära försiktigt?
1 april, 2014 kl. 11:00 #24616Inlägg av Jocke Bolling på 2014-04-01 09:02
Batteritricket funkade inte 🙁 Utgår från att ECU är defekt på något sett. Har skruvat loss ECU från motor. Är inte händigast i stan och kan inte mycket om elektronik så vet inte vad jag ger mig in på… Plastskyddkåpan sitter med något silikonlim och vet inte bästa sätt att lossa? Skära försiktigt?
Har du testat om du får kontakt med ECUn med diagnostikprogram?
Det är en bra idé att verkligen utesluta alla andra fel innan man öppnar ECUn.1 april, 2014 kl. 11:24 #24617Har inte provat med någon diagnos. Har inte tillgång till sådan utrustning och bilen står still i garaget 🙁
2 april, 2014 kl. 16:37 #24618Enheten har Bosch #: 0261 208 119. Har kollat runt på lite olika sidor ex atech2 och actronics men ingen verkar ha just den modellen. Är det bara 166 3,2 som använder denna enhet?
2 april, 2014 kl. 20:44 #24619Inlägg av Lars M Blomberg på 2014-04-02 16:37
Enheten har Bosch #: 0261 208 119. Har kollat runt på lite olika sidor ex atech2 och actronics men ingen verkar ha just den modellen. Är det bara 166 3,2 som använder denna enhet?
Artikelnumret är en kombination av hårdvara+mjukvara så det finns bara i 166. Men det är samma ECU (ME7.3.1) i flera Alfor (156, 147, 166, GT, GTA) och det går nog bra att flasha om en med rätt mjukvara och använda i din 166.
Jag håller på och labbar med det här just nu, och hoppas kunna återkomma med mer info inom nån vecka.
2 april, 2014 kl. 23:02 #24620Inlägg av Jocke Bolling på 2014-04-01 11:24
Har inte provat med någon diagnos. Har inte tillgång till sådan utrustning och bilen står still i garaget 🙁
då är det läge att få någon med sån utrustning att kolla på bilen. det kan vara felkod som blockar och därför inte går att starta. fungerade det innan du rev ner motorn för renovering så ska det funka nu igen. alla kablar på plats ??
läs ut och radera felkoderna. du ska inte skära i nått då förstör du den kanske om den är ok.
nytt batteri. radera felkoderna. kolla över alla kabel anslutningar så inget är löst. kolla alla jord punkter..Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
2 april, 2014 kl. 23:59 #24621Inlägg av Rickard Bergh på 2014-04-02 23:02
Inlägg av Jocke Bolling på 2014-04-01 11:24
Har inte provat med någon diagnos. Har inte tillgång till sådan utrustning och bilen står still i garaget 🙁
då är det läge att få någon med sån utrustning att kolla på bilen. det kan vara felkod som blockar och därför inte går att starta. fungerade det innan du rev ner motorn för renovering så ska det funka nu igen. alla kablar på plats ??
läs ut och radera felkoderna. du ska inte skära i nått då förstör du den kanske om den är ok.
nytt batteri. radera felkoderna. kolla över alla kabel anslutningar så inget är löst. kolla alla jord punkter..Bara så vi inte blandar ihop bilarna nu. På min bil (166:an)som har varit isär efter kammremsbrott så går det inte att få någon kontakt med diagnostiken. Därav att vi ville prova med en annan enhet och se om det blir kontakt då. Den kan ju ha blivit skadad under demontering / montering / förvaring. Vi jobbar vidare, har ändå gått rätt många månader och den som väntar på nått gott…
Tack för klargörandet där Lars. Då förstår jag varför de har olika nummer. Tyckte det var märkligt att det skulle sitta helt olika typ av ECU i motorerna.
3 april, 2014 kl. 22:15 #24622Blandar inte hopa bilarna. förstår att det är den du har renoverat det handlar om. hoppas det löser sig för dig.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.