Bygga banbil – vilken av 156 alt. 147 (båda med 2,0 TS motor)?

Published by Lennart Larsson on

Forum Bankörning Bygga banbil – vilken av 156 alt. 147 (båda med 2,0 TS motor)?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Lennart Larsson
    Deltagare

Hej

Jag tog banlicens i höstas och ämnar nu ge mig på det “på riktigt”. Tanken är att bygga en banbil men står inför ett vägval

1. Bygga en banbil med utgångspunkt från en 156

2. Bygga en dito men med utgångpunkt från en 147

Vad anser ni om alt. 1. eller 2? Fördelar resp. nackdelar (tekniskt, delar, racingnivå, etc.)?

Hälsningar

// Lennart

Steponit

Igino Cazzola
      Deltagare

Om du måste barlasta är 156an bäst, annars 147an.

Jag är fullständigt Räserskadad

Lennart Larsson
        Deltagare

Hej och tack för din åteföring!

Kanske dum fråga men iaf – barlasta?

Steponit

Mats Forssén
          Moderator

Hej Jag tog banlicens i höstas och ämnar nu ge mig på det “på riktigt”. Tanken är att bygga en banbil men står inför ett vägval 1. Bygga en banbil med utgångspunkt från en 156 2. Bygga en dito men med utgångpunkt från en 147 Vad anser ni om alt. 1. eller 2? Fördelar resp. nackdelar (tekniskt, delar, racingnivå, etc.)? Hälsningar // Lennart

156 och 147 delar chassie och bottenplatta så det är ju “samma” bil under karossen. Därför bör det handla mer om vilket utgångsobjekt du har eller hittar (avseende rost och skick i övrigt). Nu verkar du sikta på en 2,0 TS men annars hade ju en annan faktor kunnat vara vilket motoralternativ du föredrar, för där har ju 147 och 156 inte riktigt samma varianter (från fabrik).
            Avslutningsvis: När du nu har en färsk licens antar jag att du vill ut och köra så mitt tips är att antingen:

1: Kör med det du har

2: Försök hitta en “färdig” bil så du inte fastnar i garaget

Här finns en startklar racebil till salu för väldigt vettiga pengar: https://www.facebook.com/groups/480093032093407/permalink/3238381209597895

Lennart Larsson
            Deltagare

Hej Mats och tack för ditt svar!

Ja, en del har sagt till mig “köp en färdig” för det är nog mer jobb än du tror.. Jag har tänkt tanken och sneglat ett antal ggr på det ex du tipsar om. Jag är inte helt hundra på vilken väg in i racingvärlden jag ska ta. Bygga lite typ ta det du har och ut på banan. Jag har heller inte bestämt mig för ambitionsnivån typ kunna köra till banan och race sedan hem igen eller fullrace-bil med släp och med allt vad det innebär.

Siktar på att ha skoj på banan på eller utanför pallen..

Jag har idag 156 2,0 TS men kollar lite ex av 147 för att komplettera/ bygga om.

Steponit

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.