Bygga ihop V6

Published by Thomas Bodén on

Forum Teknik Bygga ihop V6

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Thomas Bodén
    Deltagare

Hej,

Hur stort projekt skulle det vara att para ihop en 3,0V6 24V från en bil med kamremsras med en likadan bil med en motor som knackar nåt hemskl. Jag köpte mig en FL166 som hade troligt vevlagerfel pga oljeläckage. Oljeläckaget hittade jag snabbt nog då det “bara” var ett löst oljefilter. Troligen har motorn gått låg på olja och nu vill den snart inte vara med längre. Från ett lågt tickande över 3000 giri så är det nu så att gångtrafikanterna får nackspärr 🙂

Hur ska man gå till väga? Jag vill gärna meka detta sjålv för att lära mig men saknar egentligen plats att hålla till med det. Vad tror ni?

156 GTA Sportwagon

Så du köpte den där faceliften alltså? Grym bil med “fel” växellåda för mig. Riktigt läcker.

http://www.alfadax.com

här finns allehanda information om motorbygge och jag har för mig att det även gömmer sig en komplett .pdf från eLearn om v6 renovering.

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Thomas Bodén
    Deltagare

Jo jag köpte den… Bara ett lätt knack på vägen hem, så jag fixade filtret och fyllde olja för att testa 😉 Obra resutat. Tack för länken btw.

Jag försöker få till Sveriges mest kompletta samling av Busso sexor med havererad botten , typ

156 GTA Sportwagon

Björn Hedberg
    Deltagare

Ta topparna från bilen med botten bonka bonka och montera dem på bilen med ventil sallad . ( en totalt hopplöst oekonomisk operation om man inte löser det själv )

Björn Ågren
    Deltagare

Skulle byta vevlager i den som knackar och mäta vevaxeln. Troligtvis både billigare och enklare.

Thomas Bodén
    Deltagare

Björn>> Hur mycket pengar handlar det om gissningsvis?

156 GTA Sportwagon

Benny Steen
    Deltagare

En sats med  vevlager kostar ca 500 och ramlager ungefär lika mycket, om man sedan nöjer sig med att okulärt inspektera vevaxeln så blir materialkostnaden liten. 

OM det nu går att demontera tråget underifrån på 166 3.0 är det förhållandevis enkelt, men det är inget nybörjarjobb. Jag har för mig att oljepumpen sitter ivägen när tråget skall loss, sist jag mekade en 24v undertill för några år sedan.

kolla upp om tråget  går att lossa på plats och tag hjälp av en mekkunnig kompis.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.