Hur stort projekt skulle det vara att para ihop en 3,0V6 24V från en bil med kamremsras med en likadan bil med en motor som knackar nåt hemskl. Jag köpte mig en FL166 som hade troligt vevlagerfel pga oljeläckage. Oljeläckaget hittade jag snabbt nog då det “bara” var ett löst oljefilter. Troligen har motorn gått låg på olja och nu vill den snart inte vara med längre. Från ett lågt tickande över 3000 giri så är det nu så att gångtrafikanterna får nackspärr 🙂
Hur ska man gå till väga? Jag vill gärna meka detta sjålv för att lära mig men saknar egentligen plats att hålla till med det. Vad tror ni?
Ta topparna från bilen med botten bonka bonka och montera dem på bilen med ventil sallad . ( en totalt hopplöst oekonomisk operation om man inte löser det själv )
En sats med vevlager kostar ca 500 och ramlager ungefär lika mycket, om man sedan nöjer sig med att okulärt inspektera vevaxeln så blir materialkostnaden liten.
OM det nu går att demontera tråget underifrån på 166 3.0 är det förhållandevis enkelt, men det är inget nybörjarjobb. Jag har för mig att oljepumpen sitter ivägen när tråget skall loss, sist jag mekade en 24v undertill för några år sedan.
kolla upp om tråget går att lossa på plats och tag hjälp av en mekkunnig kompis.
Författare
Inlägg
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.