Byta drivknut på 147:a

Published by Robert Hultman on

Forum Teknik Byta drivknut på 147:a

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #32655
    Robert Hultman
    Deltagare

      Är det svårt att byta drivknut på en 147:a? Måste man skruva bort hela bilen först och använda dyra specialverktyg?

      Ett knarrande ljud från höger fram uppträder allt oftare när man gasar på från stillastående eller från låg hastighet till lite högre. Först tänkte jag “koppling?” men har nu övergått till att tänka “drivknut”. Yttre drivknut till och med. Det där med yttre är nog iofs lite motiverat av att det borde vara enklare/billigare att byta den yttre.

      2.0 ts 2001-års modell, om det spelar roll.

       

      Stockholm

      #32656
      Henrik Ahnfeldt
      Deltagare

        Inte svårt men kladdigt. Lossa drivaxeln från hubben. Lossa spindelleden så du får ut axeln ur hubben. Lossa inre så du kan stå vid bänken och jobba. Ibland sitter det en låssring i geggan mot axeln, om inte så är det bara att slå bort knuten. Sen gör du likadant fast baklänges. 

        (((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63

        #32657
        Robert Hultman
        Deltagare

          Inlägg av Henrik Ahnfeldt på 2016-10-17 17:01

          Inte svårt men kladdigt. Lossa drivaxeln från hubben. Lossa spindelleden så du får ut axeln ur hubben. Lossa inre så du kan stå vid bänken och jobba. Ibland sitter det en låssring i geggan mot axeln, om inte så är det bara att slå bort knuten. Sen gör du likadant fast baklänges. 

          Någon gång måste jag ha sagt eller gjort något, Henke, som får dig att tro att jag kan något om bilar.  

          Hub, spindelled, låsring, gegga, axel. Baklänges. 😉 Jag tror jag får leta rätt på en förklarande bild.

           

          Stockholm

          #32658
          Henrik Ahnfeldt
          Deltagare

            Inlägg av Robert Hultman på 2016-10-17 20:22

            Inlägg av Henrik Ahnfeldt på 2016-10-17 17:01

            Inte svårt men kladdigt. Lossa drivaxeln från hubben. Lossa spindelleden så du får ut axeln ur hubben. Lossa inre så du kan stå vid bänken och jobba. Ibland sitter det en låssring i geggan mot axeln, om inte så är det bara att slå bort knuten. Sen gör du likadant fast baklänges. 

            Någon gång måste jag ha sagt eller gjort något, Henke, som får dig att tro att jag kan något om bilar.  

            Hub, spindelled, låsring, gegga, axel. Baklänges. 😉 Jag tror jag får leta rätt på en förklarande bild.

             

            Hahaha, ok. Här kommer Google translate. Gegga=fett. Hub=snurrande del där fälgen skruvas fast. Låsring=Ring som sitter på axeln inuti Drivknuten som håller fast hela knuten på axeln. Axel=järnstång. Spindelled=hela järnklumpen som hjul och lager sitter på som gör att bilen kan svänga. Baklänges=motsats till framlänges. I bilskruvarsammanhang är det det man gör efter att man insett att det håller på att gå åt pipsvängen och man skruvar tillbaka allt igen innan man glömmer hur det satt ihop. Seså, ut å skruva nu

            (((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63

            #32659
            Martin Sipek
            Deltagare

              Skönt med lite humor på våra sidor då det senaste tiden mest diskuteras Bluetooth och andra oväsentligheter I bilsamanhang, Tack grabbar, you made my day!

               

              #32660
              Thomas Sjölin
              Deltagare

                Ska man vara lite petig så heter det väl snarare nav på svenska och inte hub?

                 

                #32661
                Ragnar Rosengren
                Deltagare

                   

                  Att lossa axeln från hubben/navet inbegriper att lossa kragmuttern, vilket – i mitt fall iaf – kräver en tunnväggig hylsa (standard “biltema” är för tjock, den får inte plats i hålet i navet) och megamycket kraft. Jag lånade en specialpreppad (nedsvarvad) hylsa, hade hjulet kvar med full tyngd mot golvet och lyckades mha av extra hävarmar. Åtrdragning enligt “boka” skall sen ske till moment först och sen till vinkel, men det är väl bara jag som tar fasta på sånt.

                  På tal om “boka” så stod det i min utgåva ett för högt åtdragningsmoment för skruvarna mot växellådan, med trist risk att paja skruvskallarna om inte annat.

                  Jag har inte bytt själva knuten men de övriga momenten har jag gjort nyligen, och skall snart göra om igen, hör av dig Robert om du vill diskutera med en rookie-mek som är mer på din nivå! 

                  156 2.0 TS Challenge (Gruppo N Olanda), #77 CAR Challenge klass III

                  #32662
                  Robin Nyquist
                  Moderator

                    Vill man vara mer petig heter det hjulspindel och inte hubb 

                    Spindelleden/rna är det som förbinder hjulspindel och länkarmar med varandra i form utav en kulled 

                    Hoppas det går bra för dig och tveka inte att ringa om du stöter på bekymmer! Du har redan mitt nr sen innan 

                    #32663
                    Mats Forssén
                    Moderator

                      Beskrivningarna ser vettiga ut även om de obligatoriska momenten som innefattar hårt sittande skruvar och runddragna (insex)skallar samt alla medföljande svordomar och kroppsskador saknas. Dessa är å andra sidan av “ad hoc”-karaktär och varierar från gång till gång… 

                      Jag har en nedslipad hylsa du kan få låna Robert (förutsatt att det är samma som på 156 vilket är högst troligt).

                      #32664
                      Henrik Ahnfeldt
                      Deltagare

                        Inlägg av Robin Nyquist på 2016-10-18 13:09

                        Vill man vara mer petig heter det hjulspindel och inte hubb 

                        Spindelleden/rna är det som förbinder hjulspindel och länkarmar med varandra i form utav en kulled 

                        Hoppas det går bra för dig och tveka inte att ringa om du stöter på bekymmer! Du har redan mitt nr sen innan 

                        Hjulspindeln är väl hela konkarongen med hjullagret och hubben/navet är väl…navet? Å ska man va riktigt petig heter det vår blåtand på svenska va va va va? 

                        Finns verktyg i Vinsta att låna också Robban

                        (((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63

                        #32665
                        Robert Hultman
                        Deltagare

                          Frågade på WRR-motor (som varit min däckverstad under några år men som också är en “riktig” bilverkstad) vad de skulle ta för att byta drivknut. Det var överraskande lite. Men de trodde inte att mitt knarrande ljud beror på en drivknut. “Det brukar låta som kastanjetter när man svänger”. Så jag får åka vidare och försöka analysera bilens knarrande vidare.

                          Stockholm

                        Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.