Byta drivknut på 147:a
Published by Robert Hultman on
- Detta ämne har 10 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 19 oktober, 2016 kl. 21:53 av Robert Hultman.
-
FörfattareInlägg
-
16 oktober, 2016 kl. 18:33 #32655
Är det svårt att byta drivknut på en 147:a? Måste man skruva bort hela bilen först och använda dyra specialverktyg?
Ett knarrande ljud från höger fram uppträder allt oftare när man gasar på från stillastående eller från låg hastighet till lite högre. Först tänkte jag “koppling?” men har nu övergått till att tänka “drivknut”. Yttre drivknut till och med. Det där med yttre är nog iofs lite motiverat av att det borde vara enklare/billigare att byta den yttre.
2.0 ts 2001-års modell, om det spelar roll.
Stockholm
17 oktober, 2016 kl. 17:01 #32656Inte svårt men kladdigt. Lossa drivaxeln från hubben. Lossa spindelleden så du får ut axeln ur hubben. Lossa inre så du kan stå vid bänken och jobba. Ibland sitter det en låssring i geggan mot axeln, om inte så är det bara att slå bort knuten. Sen gör du likadant fast baklänges.
(((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63
17 oktober, 2016 kl. 20:22 #32657Inlägg av Henrik Ahnfeldt på 2016-10-17 17:01
Inte svårt men kladdigt. Lossa drivaxeln från hubben. Lossa spindelleden så du får ut axeln ur hubben. Lossa inre så du kan stå vid bänken och jobba. Ibland sitter det en låssring i geggan mot axeln, om inte så är det bara att slå bort knuten. Sen gör du likadant fast baklänges.
Någon gång måste jag ha sagt eller gjort något, Henke, som får dig att tro att jag kan något om bilar.
Hub, spindelled, låsring, gegga, axel. Baklänges. 😉 Jag tror jag får leta rätt på en förklarande bild.
Stockholm
17 oktober, 2016 kl. 23:39 #32658Inlägg av Robert Hultman på 2016-10-17 20:22
Inlägg av Henrik Ahnfeldt på 2016-10-17 17:01
Inte svårt men kladdigt. Lossa drivaxeln från hubben. Lossa spindelleden så du får ut axeln ur hubben. Lossa inre så du kan stå vid bänken och jobba. Ibland sitter det en låssring i geggan mot axeln, om inte så är det bara att slå bort knuten. Sen gör du likadant fast baklänges.
Någon gång måste jag ha sagt eller gjort något, Henke, som får dig att tro att jag kan något om bilar.
Hub, spindelled, låsring, gegga, axel. Baklänges. 😉 Jag tror jag får leta rätt på en förklarande bild.
Hahaha, ok. Här kommer Google translate. Gegga=fett. Hub=snurrande del där fälgen skruvas fast. Låsring=Ring som sitter på axeln inuti Drivknuten som håller fast hela knuten på axeln. Axel=järnstång. Spindelled=hela järnklumpen som hjul och lager sitter på som gör att bilen kan svänga. Baklänges=motsats till framlänges. I bilskruvarsammanhang är det det man gör efter att man insett att det håller på att gå åt pipsvängen och man skruvar tillbaka allt igen innan man glömmer hur det satt ihop. Seså, ut å skruva nu
(((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63
18 oktober, 2016 kl. 09:12 #32659Skönt med lite humor på våra sidor då det senaste tiden mest diskuteras Bluetooth och andra oväsentligheter I bilsamanhang, Tack grabbar, you made my day!
18 oktober, 2016 kl. 10:34 #32660Ska man vara lite petig så heter det väl snarare nav på svenska och inte hub?
18 oktober, 2016 kl. 12:16 #32661Att lossa axeln från hubben/navet inbegriper att lossa kragmuttern, vilket – i mitt fall iaf – kräver en tunnväggig hylsa (standard “biltema” är för tjock, den får inte plats i hålet i navet) och megamycket kraft. Jag lånade en specialpreppad (nedsvarvad) hylsa, hade hjulet kvar med full tyngd mot golvet och lyckades mha av extra hävarmar. Åtrdragning enligt “boka” skall sen ske till moment först och sen till vinkel, men det är väl bara jag som tar fasta på sånt.
På tal om “boka” så stod det i min utgåva ett för högt åtdragningsmoment för skruvarna mot växellådan, med trist risk att paja skruvskallarna om inte annat.
Jag har inte bytt själva knuten men de övriga momenten har jag gjort nyligen, och skall snart göra om igen, hör av dig Robert om du vill diskutera med en rookie-mek som är mer på din nivå!
156 2.0 TS Challenge (Gruppo N Olanda), #77 CAR Challenge klass III
18 oktober, 2016 kl. 13:09 #32662Vill man vara mer petig heter det hjulspindel och inte hubb
Spindelleden/rna är det som förbinder hjulspindel och länkarmar med varandra i form utav en kulled
Hoppas det går bra för dig och tveka inte att ringa om du stöter på bekymmer! Du har redan mitt nr sen innan
18 oktober, 2016 kl. 13:33 #32663Beskrivningarna ser vettiga ut även om de obligatoriska momenten som innefattar hårt sittande skruvar och runddragna (insex)skallar samt alla medföljande svordomar och kroppsskador saknas. Dessa är å andra sidan av “ad hoc”-karaktär och varierar från gång till gång…
Jag har en nedslipad hylsa du kan få låna Robert (förutsatt att det är samma som på 156 vilket är högst troligt).
18 oktober, 2016 kl. 21:37 #32664Inlägg av Robin Nyquist på 2016-10-18 13:09
Vill man vara mer petig heter det hjulspindel och inte hubb
Spindelleden/rna är det som förbinder hjulspindel och länkarmar med varandra i form utav en kulled
Hoppas det går bra för dig och tveka inte att ringa om du stöter på bekymmer! Du har redan mitt nr sen innan
Hjulspindeln är väl hela konkarongen med hjullagret och hubben/navet är väl…navet? Å ska man va riktigt petig heter det vår blåtand på svenska va va va va?
Finns verktyg i Vinsta att låna också Robban
(((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63
19 oktober, 2016 kl. 21:53 #32665Frågade på WRR-motor (som varit min däckverstad under några år men som också är en “riktig” bilverkstad) vad de skulle ta för att byta drivknut. Det var överraskande lite. Men de trodde inte att mitt knarrande ljud beror på en drivknut. “Det brukar låta som kastanjetter när man svänger”. Så jag får åka vidare och försöka analysera bilens knarrande vidare.
Stockholm
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.