Byta fjädrar och stötdämpare i bak på bertonekupé

Published by Robert Hultman on

Forum Teknik Byta fjädrar och stötdämpare i bak på bertonekupé

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #31849
    Robert Hultman
    Deltagare

    Enligt den “verkstadshandbok” (något slags Hayesmanual men inte från Hayes) jag har ska man ta bort bakaxeln för att byta stötdämpare och fjädrar i bak på bertonen.

    Ska det verkligen vara nödvändigt?

    Jag undrar om det inte går att trycka ihop fjädrarna (med de fina fjäder-hoptryckar-verktyg jag haft liggande oanvända i många år) lossa stötdämparen nedtill och upptill och vinkla ut både stötdämpare och fjäder. Och sen göra samma sak baklänges för att sätta dit de nya grejerna. 

    Hur har ni gjort?

    Stockholm

    #31850
    Kenneth Larsson
    Deltagare

    Det enda du behöver göra är att lossa den långa bärarmen som fäster bakaxeln framåt i karossen i den främre skruven. Ta loss denna och ha domkraften under så att det inte blir spänn i skruven. Sedan knacka ur skruven och släpp på domkraften så fälls bärarmen ner och du kan pilla ut fjädern. Nu är det ju nåt med att man ev behöver lossa dämparen i underkant kanske – du får väl se – men du behöver inga fjäderspännare alls. (och det är skitenkelt jämfört med fram!)

    #31851
    Robert Hultman
    Deltagare

    Inlägg av Kenneth Larsson på 2016-06-04 16:21

    … (och det är skitenkelt jämfört med fram!)

    Underbart! Det är precis det man vill höra, Kenneth.

    Jag var inne på att man kunde lossa den långa bärarmen i bak vid bakaxeln. Tog till och med en bild att lägga upp:

    Men nu behöver jag ju inte göra det. 

    Stockholm

    #31852
    Igino Cazzola
    Deltagare

    Så här gör jag:
    Två pallbockar under bakre domkraftsfästena.
    Två pallbockar under bakre bromskivorna (den delen av bromskivan som handbromsen använder).
    Dumkraft under den bakre delen av nedre bärarmen.
    Finlira med domkraften tills det går att få ut den STORA bakre skruven utan allt för mycket våld.
    Hissa ner.
    Att du behöver ta bort krängningsfjädern och muttrarna till svängningsdämparen; det förstår du va?

    Jag är fullständigt Räserskadad

    #31853
    Robert Hultman
    Deltagare

    Efter att ha kikat lite och funderat landade jag i att det är bäst att ta bort den bakre skruven till den långa bärarmen istället för den främre. Ett bidragande skäl är att jag ska ta bort den bakre krängningshämmaren. Jag ska köra utan den (på prov iaf) som väghållningsreceptet föreskriver.

    Behöver man verkligen pallbockar under bromsskivorna? Jag tycker det ser ut som att de hänger i sina “rebound straps”.

    Arbetet kom av sig igår när jag insåg att den bakre skruven verkligen är STOR. Det krävs en 24 mm-nyckel som mothåll. Hylsor i rätt storlek hade jag men inte en nyckel och eftersom krängninshämmaren sitter där den sitter kommer man inte åt med en hylsa. Nu har jag varit och köpt mig en 24 mm-nyckel och tänkte precis återuppta arbetet, när jag läste Iginos inlägg.

    Svängningsdämparens muttrar är lossade både uppe och nere. Muttern till krängningshämmaren (den som syns på bilden ovan) är bortplockad. 

    Det jag nu undrar är om det är en och samma skruv, med olika dimensioner, som går genom hela middevitten och alltså håller både “den långa bärarmen” och krängningshämmaren. Men det visar sig väl.

    Stockholm

    #31854
    Robert Hultman
    Deltagare

    Inlägg av Robert Hultman på 2016-06-05 12:26 

    Det jag nu undrar är om det är en och samma skruv, med olika dimensioner, som går genom hela middevitten och alltså håller både “den långa bärarmen” och krängningshämmaren. Men det visar sig väl.

    Det var det.

    Och med drivkraften under, som Igino föreslog, gick det som i en dröm att ta bort den.

    Stockholm

    #31855
    Robert Hultman
    Deltagare

    Nu är det bytt runtom. Och jag har provkört. Visserligen utan krängningshämmare fram och i bak. I fram är dämpningen på max, som tidigare. I bak är dämpningen på minimum. Det känns riktigt bra. Något ordentligt väghållningstest där sakerna verkligen testats hårt har det inte varit. Några rondeller är de utmaningar de nya väghållningsgrejerna fått prova “som värst”.  Den är mjuk i bak. Stänklapparna tar i lite då och då. Jag trodde att vänster bakhjul tog i hjulhuset vid några tillfällen. Det kom något slags skrapande ljud från det hållet. Men det visar sig att ytan på smutsen som sitter i hjulhuset är lika skrovlig som tidigare. Hade hjulet tagit i borde det ha slipats fram en jämn yta, väl? Kanske var det stänklappen som lät?

    Dessutom låter det som, jag vet inte vad, i största allmänhet. Dels är det lite knarr och knäpp från fjädrarna. Men det tycker jag har avtagit i takt med att varv lagts till varv i rondellerna. Däremot är det plåtiga plonk-ljud vid gupp, vägbulor och gropar. Min första tanke var att det var mittenljuddämparen. Det är såvitt jag kan se den lägsta punkten under bilen. Men jag ser inga skrap- eller stötmärken på den. Ett tag var jag inne på att det kunde vara stötdämparna som levde om i sina övre fästen. Men en koll visade att åtminstone den ena var fint åtdragen också nu. 

    En annan tanke är att det kan vara den bakre krängningshämmarens leder som slår i? Jag har nämligen inte lossat krängningshämmaren från karossen utan bara från bakaxeln.

    Stockholm

    #31856
    Kenneth Larsson
    Deltagare

    Du måste åtminstonde sätta fast krängningshämmaren så den inte slår i någonstans. Annars hörs det nog lite nu och då.

    #31857
    Robert Hultman
    Deltagare

    Nu är krängningshämmaren borta. Och med den alla ljud som inte skulle finnas där.

    Vad kul det är att köra den här bilen!

    Stockholm

    #31858

    Grattis!

    Jo, det är väl inte utan att man längtar..

    #31859
    Robert Hultman
    Deltagare

    Inlägg av Björn Jägerstedt på 2016-06-07 21:31

    Grattis!

    Jo, det är väl inte utan att man längtar..

    Tack!

    Jo, det förstår jag. Kämpa på!

    Stockholm

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.