Byta försäkringsbolag.

Published by Thomas Sjölin on

Forum Off Topic Byta försäkringsbolag.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Thomas Sjölin
    Deltagare

En liten favorit i repris, minns dock inte exakt vad som gällde så jag frågar igen.

Har nu bilen avställd med en garageförsäkring. Ska definitivt byta försäkringsbolag när jag ställer på bilen igen. Räcker det då med att jag först säger upp den försäkring jag har idag och tecknar ny hos ett annat bolag direkt eller måste jag säga upp den, vänta en viss tid och sedan teckna?

Jag vet att det går snabbare bli av med en försäkring om jag gör ett ägarbyte på bilen men det känns också lite krångligt och onödigt om det inte behövs.

Jat tror du bara kan säga upp garageförsäkringen. Då står du på noll och kan kontakta ett annat bolag. Ring dom du vill byta till, dom är nog tjänstevilliga och kan förklara exakt vad som gäller.

Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj

Igino Cazzola
      Deltagare

Vissa försäkringsbolag vill inte nyteckna avställda bilar.

Jag är fullständigt Räserskadad

Thomas Sjölin
        Deltagare

Nej, men jag ringer ju och fixar ny försäkring när jag ställer på den. Min undran var om det skulle räcka att jag säger upp nuvarande dagen innan jag ställer på och fixar en ny försäkring.

Anders Bergkvist
          Deltagare

Det är nog bäst att du kollar med försäkringsbolaget först, så att du inte får betala dubbelt!

Det är väl oftast huvudförfallodagen som avgör när du kan säga upp en försäkring, men det beror förstås på vilken typ av garageförsäkring du har? För egen del till exempel har jag en försäkring som automatiskt övergår till garageförsäkring när jag ställer av och vanlig försäkring när jag ställer på – den kan jag enbart avsluta på huvudförfallodagen, oavsett om bilen är avställd eller inte. Det ska ju inte vara lätt att utnyttja sin frihet som konsument och byta leverantör hur som helst… Så i mitt fall, även om jag skulle vilja byta bolag nu, eller när jag väljer att ställa på, får jag ändå snällt vänta till juli månad.

Dä årner sä...

Magnus Rönn
            Deltagare

Du kan säga upp din avställningsförsäkring när som helst. I och med att den är frivillig kan inte förtsäkringsbolaget binda dig till den. Om du ringer och pratar med dem och säger att du tänker byta försäkringsbolag när du ställer på bilen, så kanske de är villiga att ge dig en bättre deal än den du har nu.

Thomas Sjölin
              Deltagare

Jag vet ju inte säkert vad som gäller då min försäkring automatiskt gått över till garageförsäkringen när jag ställt av bilen. Ska dock ringa och fråga så får vi se vad de säger.

Magnus Rönn
                Deltagare

Delkasko- eller helförsäkring går så vitt jag vet alltid automatiskt över i en garageförsäkring när man ställer av bilen. Garageförsäkringen är dock frivillig och vill man inte alls ha den så får man ringa till försäkringsbolaget och säga upp den i samband med avställningen. Det som man kan betrakta som en nackdel om man inte har garageförsäkring (bortsett från eventuell risk) är att man aktivt måste teckna en ny försäkring vid påställning. Detta slipper man engagera sig i om man bara låter försäkringen vara.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.