Byta Framhjulslager! Jättelätt.. ha ha!
Published by Biörn Bladh on
- Detta ämne har 15 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 29 juni, 2014 kl. 17:31 av Christer Andersson.
-
FörfattareInlägg
-
28 juni, 2014 kl. 10:59 #25629
Jaha. Då skulle jag vara duktig och byta framhjulslager vänster fram på 75:an. Alla har ju sagt att det var så enkelt…
Helt djävla omöjligt att få loss/bort inre ringen eller vad man skall kalla den.
Kanten att arbeta med för ett dorn eller liknande är ju högst nån tiondels millimeter dessutom rundad
Kan ju heller inte svarva en exakt tapp då hålet har klart mindre diameter uppifrån… Skit!
Vad göra?
28 juni, 2014 kl. 11:04 #25630Värme skulle jag rekommendera, har du någon propanbrännare eller liknande? Det löser även problemet om någon skulle ha limmat lagret…
I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.
28 juni, 2014 kl. 11:40 #25631Ok, men sen då? Hur få till nån kraft med fäste i ringen för att få den att lossna? Lär ju aldrig “rinna ut” frivilligt…
28 juni, 2014 kl. 11:59 #25632inre ringen förmodar jag du menar själva lagerbanan som sitter kvar i navet du har tagit av ??
en bra dorn som är riktigt rak i kanten så kan man slå loss den från insidan. vänder navet så du har lagret ner. donen igenom yttre lagret och du ska finna en fin liten kant där på inre banan. vssa fall kan det tom finna en urfräsning för just detta ändamålet.. sen finns det ju speciella avdrager för det , men dornen är precis lika bra.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
28 juni, 2014 kl. 12:46 #25633Har använt supervasst slipat hård stål. Gick ändå inte att få nåt fäste ö.h. Kanten är nästan ingenting, dessutom rundad.
Vete f-n hur det skall gå till.. Börjar fundera på nån mini fräs/slip som man kan kapa upp lagerbanan.
SUCK!
28 juni, 2014 kl. 13:29 #25634Om lagret “skurit” så innerringen gått runt kan det sitta utav bara den… Varit med om detta på en 116-GTV.
Jag fick lov att använda en rondell och ta bort en bit av lagerbanan “klockan 9 & klockan 3”, alltså mittemot varandra, ej ända ner!!
Sedan knackade jag på lagerbanan så den utvidgade sig något, kan spricka också då den är härdad. Sedan var det
“bara” att lirka ut den. Tyvärr var min spindel något skadad så jag blev tvungen att putsa lite med smärgelduk för att få nya lagret på plats.Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
28 juni, 2014 kl. 15:28 #25635Inlägg av Biörn Bladh på 2014-06-28 11:40
Ok, men sen då? Hur få till nån kraft med fäste i ringen för att få den att lossna? Lär ju aldrig “rinna ut” frivilligt…
Får du den varm nog borde det inte behövas så mycket kraft…
I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.
28 juni, 2014 kl. 15:54 #25636Värm spindeln men inte lagerbanan så brukar det gå bra.
Har du möjlighet att få tag i kylspray på tub så använd den på ringen sedan du fått spindeln varm så ramlar den ut av sig själv om du har tur.
Så gjorde vi när vi bytade slitring i dragstången på lastbilssläpen. vi lade nya ringen i frysen under tiden vi tog bort den gamla och sedan värmde vi dragplattan och nya ringen ramlade i och satt som berget när det svalnat.
// Gert
28 juni, 2014 kl. 16:25 #25637Gert, du menar väl tvärtom?
Om man värmer så utvidgas det och kyler så krymper det.
Alltså värm lagerbanan så utvidgas den & kan gå lossna och kyl spindeln. Men det kan vara svårt att kyla den för att få effekt på rätt ställe.Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
28 juni, 2014 kl. 16:42 #25638Inlägg av Christer Andersson på 2014-06-28 16:25
Gert, du menar väl tvärtom?
Om man värmer så utvidgas det och kyler så krymper det.
Alltså värm lagerbanan så utvidgas den & kan gå lossna och kyl spindeln. Men det kan vara svårt att kyla den för att få effekt på rätt ställe.
+1
I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.
28 juni, 2014 kl. 17:44 #25639Tack för alla råd!
Det är fixat nu. Jodå i rätta händer (absolut inte mina ) så lyckades ett geni få ut det med hjälp av ett sketet, ja just det, dorn… tog väl en 3-4 minuter..
Kanske var det mina egna desperata försök som trots allt lossat det nån nanomillimeter och därför så lyckades han. Sade han själv alltså!
Det tror ju inte jag förstås. Det behövs folk med “svarta fingrar” ibland och mångårig rutin tydligen även på de simplaste ting.
Resten var lätt. Fick hjälp med att pressa i lagerbanorna också. Allt verkar ok nu, hjulet snurrar stabilt utan missljud. Hurra! Satsar nog på “Mittsverige” nu!
29 juni, 2014 kl. 11:28 #25640Grattis!
I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.
29 juni, 2014 kl. 11:54 #25641Inlägg av Björn Ek på 2014-06-28 16:42
Inlägg av Christer Andersson på 2014-06-28 16:25
Gert, du menar väl tvärtom?
Om man värmer så utvidgas det och kyler så krymper det.
Alltså värm lagerbanan så utvidgas den & kan gå lossna och kyl spindeln. Men det kan vara svårt att kyla den för att få effekt på rätt ställe.
+1
Hur tänker ni nu??
Lagerbanan är väl pressad in i spindeln eller har jag så fel eller är det så tokigt att den sitter på axeltappen? om så är fallet har jag helt missuppfattat texten i ursprungsinlägget. Då har du rätt Christer!
Men som det står i inlägget så sitter lagerbanan invändigt annars har ju alla som svarat, fel i förklaringen om hur han ska göra.
Har jag rätt i uppfattningen så är det mitt svar som gäller för som du skriver så expanderar det som värms och det som kyls krymper och banan ska ju bort.
Sen är det ju inte allt som krymper när det utsätts för kyla men det avhandlar vi inte här
// Gert
29 juni, 2014 kl. 12:29 #25642Du har nog rätt Gert. Lagerbanan skall krympas (kylas). Det som håller den fast skall vidgas (värmas) Så var det i mitt fall iaf.
29 juni, 2014 kl. 13:10 #25643Åhå, det beror förstås på om det är den inre eller yttre lagerbanan vi talar om. Den inre sitter ju pressad runt spindelns axel medan den yttre sitter i pressad inuti navet!
I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.