Byta gammal L-jetronic mot nyare Motronic

Published by Henrik Lindgren on

Forum Teknik Byta gammal L-jetronic mot nyare Motronic

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #33547
    Henrik Lindgren
    Deltagare

      Har en fundering över hur lätt det är att byta rakt av. Idag hittar du Motronic system från 156-166 på skroten för någon tusenlapp eller två. Du kan även hitta kabelhärvan. Det finns ju några givare som måste läggas till men det har jag ju sett att det är ju inte så svårt att hitta. Men måste man byta alla spridare då med?

      Och övriga givare, passar det där. Med andra ord. Är det någon som testat?

      #33548
      Rickard Bergh
      Deltagare

        vilken bil är det du ska sätta på det. teoretiskt ska det inte fungera. brukar vara en del kontaktstycke som skiljer då iregel kontakter, sensorer och givare är uppdaterade för nya systemet.  

        Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

        #33549
        Henrik Lindgren
        Deltagare

          Tänkte till min GTV6a med 3.0. Om jag nu ska renovera eller byta motor . Så ska ju ändå allt rivas ner. Och funderade då på om jag skulle uppdatera elektroniken med. Visst finns det andra att använda. Men de kostar en hel del, och då började jag fundera på sista modellerna av Busson. De delarna kan man ju hitta på skroten för betydligt billigare peng.

          #33550
          Björn Hedberg
          Deltagare

            Varför byta ut ett av världens mest pålitliga insprutnings system som dessutom gör ett bra jobb ?? 

            #33551

            Inlägg av Björn Hedberg på 2017-04-07 19:52

            Varför byta ut ett av världens mest pålitliga insprutnings system som dessutom gör ett bra jobb ?? 

            En del gillar o laga hela saker… 

            #33552
            Rickard Bergh
            Deltagare

              Inlägg av Henrik Lindgren på 2017-04-07 19:36

              Tänkte till min GTV6a med 3.0. Om jag nu ska renovera eller byta motor . Så ska ju ändå allt rivas ner. Och funderade då på om jag skulle uppdatera elektroniken med. Visst finns det andra att använda. Men de kostar en hel del, och då började jag fundera på sista modellerna av Busson. De delarna kan man ju hitta på skroten för betydligt billigare peng.

              njae det kan du nog glömma. är det en 12v busso du har så kan du inte ta prylarna från en 24v busso stoppa i. sen är det inte samma spridare,givare av diverse slag på dom två motorerna.  men visst allt går bara man ger sig fan på det men tror inte mkt på detta. 

               

              Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

              #33553
              Åke Nyberg
              Deltagare

                Lägg varken tid eller pengar eller framförallt tid, skrev jag tiiiiiiiid, på det.  Antar att du vill ha mer effekt.

                Jag har orginal sprut på min 3.0 12v och den är bromsad till 235 Hk med ett massivt mellanregister. Vill du ha mer effekt, luftmängdmätare från en BMW 535 är början, gröp ur insigsrören från plenumet, porta toppen, köp CSC genrör och bygg ett bra avgassystem. Ett par QV kammar på det eller andra fastroad kammar. Allt du behöver veta står i Jim Kartalamakis bok om hur man sätter fart på en Alfa V6. Googla så kan du köpa den. Sprutet som sitter på är Inte nån begränsning att gå från 185 – 235 Hk. Boken fanns inte 2006 när jag började bygga min bil, det hade underlättat mycket. För stt uttrycka mig milt… Men jävlar i min låda va fort min 90a går ! Ring om du undrar nåt.  0708-407407

                #33554
                Henrik Lindgren
                Deltagare

                  Tackar för alla svar.  

                  #33555

                  Åke? Vad har du gjort med l-jetronicen? Större spridare o högre tryck?

                   

                  #33556
                  Åke Nyberg
                  Deltagare

                    Samma spridare – Christos på Autokinito Sport i Uppsala ställde orginal tändning, kammar och spridartrycl i sin rullande landsväg. Och han ställde in fjädern rätt i luftmängdmätaren från BMW. Det tar några timmar på hans rullande landsväg där han mäter avgaserna osv så att allt funkar optimalt tillsammans. 235 Hk och Björnstark i botten och mellanregister. Det skulle säkert gå att få mer effekt över 5500 rpm men jag ville ha en snabb GT-bil som orkar med en lång utväxling. Den går 0-100 på ca 6 sekunder som den är. En vinröd 4-dörrars sleeper spm ser helt orginal ut både på utsidan och under huven.

                  Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.