Byta glödlampa H1 105 cupe

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Byta glödlampa H1 105 cupe

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare

Hejsan

Skall för första gången byta glödlampa i högra strålkastaren men hur gör man det? har provat att skruva lös lyktan framifrån men avslutade då dessa skruvar bara verkar vara för ljusinställningen. Har faan gör man?

//Mange

Thomas Sjölin
    Deltagare

Är inte alls hemma på hur 105-serien är konstruerad men kommer du inte åt baksidan på lyktorna inifrån motorrummet skulle jag ta en titt innanför skärmarna och se om det går komma åt den vägen. Efter en snabb bildsökning på nätet tycker jag det ser ut som det kan vara så iaf.

Rotera/lossa kromsargen runt strålkastaren. Skruva loss strålkastaren och byt glödlampan. Montera ihop och sätt plåster på fingrarna.

Robert Hultman
    Deltagare

Om jag minns rätt sitter strålkastarna fast med bajonettfattning och en “plastflärp”. Man lossar plastflärpen och vrider strålkastarinsatsen. Sen kan man ta ut den och ta bort gummitutan på baksidan så att man kommer åt själva glödlampan.

(Många fackuttryck här. Plastflärp och gummituta.)

Stockholm

Roger Persson
    Deltagare

Ja har nyss bytt på Berlinan 2000, 3 st skruvar håller hela pottan, de sitter bakom inställnings/bajonett skruvarna. de sitter i nylonbussningar

och ska lossna relativt lätt, man slipper då rubba inställningen. Mest knepigt är lyktsargarna, ska försöka hitta nya gummitätningar

runt lyktan, har någon tips?

Per Wadén
    Deltagare

Det finns två modeller. En sarg med 3 skruvar i bajonett fattning som man vrider 10 mm. Den andra finns det en plast ring i nederkant som man krokar av hela lycktan med, ibland är plasten borta får man ta den med en plattång.

Nya gummin går att köpa här: http://www.cicognaniguarnizioni.it/Alfa-Romeo-100/1750-2000-berlina-100-a54

De tillverkade gummi delarna till alforna redan på 50-talet och är fortfarande leverantörer.

PerBerlina

Roger Persson
    Deltagare

Inlägg av Per Wadén på 2016-07-29 23:06

Nya gummin går att köpa här: http://www.cicognaniguarnizioni.it/Alfa-Romeo-100/1750-2000-berlina-100-a54

De tillverkade gummi delarna till alforna redan på 50-talet och är fortfarande leverantörer.

Tack så hemskt mycket för länken/// jag såg den där gummikåpan runt tankröret i bakluckan, den föesökte

jag få på plats men den är inte hel, hoppas det går lätt att beställa hos dem//Roger

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.