Byta grenrör 156 V6.

Published by Thomas Sjölin on

Forum Teknik Byta grenrör 156 V6.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Thomas Sjölin
    Deltagare

Har haft lite knatter från det bakre grenröret ända sedan jag köpte bilen. Det har varit väldigt lite och har försvunnit så snart motorn blivit var.

Nu har det dock blivit värre. Det knattrar/tickar väldigt ljudligt nu, men försvinner fortfarande när motorn blivit varm, såpass mycket att det är störigt. Det kommer knappast bli bättre med tiden så det är nog läge byta grenröret. 

Nu är det inte helt lätt att säga att det är just det bakre grenröret, ljudet är inte helt lätt att placera, men det känns efter idogt lyssnande som det är det. Nu står bilen avställd i kallgaraget så kan inte hissa upp och titta, undrar dock om någon vet och kan säga ifall det är väldigt mycket jobb att byta det bakre grenröret?

Om någon har ett begagnat som ligger och skräpar skicka ett PM då jag absolut är intresserad.

Igino Cazzola
    Deltagare

Det kanske bara är packningen som har sagt hej då?

Jag är fullständigt Räserskadad

Är det packningarna så har du lite jobb framför dig..

Dock brukar grenrören kunna spricka efter grundstötningar. Se till att syna grenrören ordentligt (för det finns ju så mycket plats för det hahahaaa), mitt hade spruckit i klykan samt i downpipen. Svetsning löste den biten men jsg hade dessförinnan plockat av främre också för att byta packningar. Pinnbultarna är 50/50 att de följer med ut men gängorna verkar vara starka. Mina var alla ok.

Ska du få loss bakre så är det bara att kavla upp ärmarna och plocka bort plenum, förmodligen ventilkåpa också för mer armutrymme, lossa övre motorfäste och det stora i mitten under motorn och hela avgassystemets främre hälft så att du kan vinkla motorn fram för åtkomst. Det är snortajt och mörkt. 13mm hylsa är det du behöver och jag vet från främre grenröret att det kan vara svårt med verktyg med tjockt gods. 13mm Lednyckel är nog en bra vän tillsammans med spärrskaft och förlängare. 

Mindre jobb att sänka ner hela motorn från bilen om möjlighet finns?

May the force (and pilsner) be with you! 

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Thomas Sjölin
    Deltagare

Tror inte det är packningen, skulle gissa att det spruckit någonstans. Ska byta kamrem under våren så får ta och titta lite närmre på detta i samband med det.

Kenneth Larsson
    Deltagare

Jag gjorde det på min GTA i samband med toppbyte….

Skruvarna där nere som går in i röret bakåt i bilen (3 st) går av när du försöker ta loss dom. Muttrarna till toppen var helt OK på min bil att få loss med 13 mm verktyg men några av dom är omöjliga att se.Sedan kanske lambdasensorn inte går fritt från torpedväggen när hela rasket ska loss. Jag fick tippa min motor framåt för att kunna ta loss grenröret.

Men det är inte omöjligt!

Lycka till!

Thomas Sjölin
    Deltagare

När jag ställer på bilen under våren ska jag undersöka så gott det går. Sänka motorn känns inte som något alternativ i första läget men visar det sig att det ändå skulle vara snabbaste vägen så kanske det får bli så. Kan jag fixa det över en helg så kan jag ju göra det på jobbet. Kan dock inte låta min egen bil blockera vår enda lyft någon längre tid.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.