Byta halvljuslampa Alfa 147

Published by Robert Hultman on

Forum Teknik Byta halvljuslampa Alfa 147

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Robert Hultman
    Deltagare

Aaargh!

Jag är en talanglös bilmek. Jag vet.

Men hur svårt ska det vara att byta en glödlampa?

När jag tog bort locket till lampkasetten (på vänster fram) visade det sig att bygeln (“fjädern” med instruktionsbokens terminologi) som håller lampan sitter så att den ände man ska klämma ihop för att kunna fälla ned den sitter under kanten. Alltså bakom kanten på själva kassetten. Man ser inte. Det är svårt att känna vad man gör. När jag till sist iaf (med hjälp av en spegel) lyckades få loss den, visar det sig att det inte går att fälla ned den för att den fastnar bakom kanten. 

Efter flera försök att lirka, vrida, trycka, böja m m hemfaller jag åt standardlösningen: Våld. Med våld går det att fälla ned den och med ungefär lika mycket våld går det att få tillbaka den när jag bytt lampan.

Ska det va så? Är det ett känt fel/problem? Går det att justera på något sätt? Jag bävar för nästa lampbyte. Nästan så att jag tror att en verkstad får göra det!

Årsmodell -01

Stockholm

Första gången jag skulle byta lampan hade jag samma bekymmer. Jag monterade bygeln horizontellt ( anpassad även för den monteringen) och nu går det att byta lampa på 30 sekunder.

Robert Hultman
      Deltagare

Inlägg av Selcuk Özgün på 2014-10-10 19:13

Första gången jag skulle byta lampan hade jag samma bekymmer. Jag monterade bygeln horizontellt ( anpassad även för den monteringen) och nu går det att byta lampa på 30 sekunder.

Det låter som en smart lösning.

Kan man rotera själva reflektorinsatsen eller är det en större operation?

Stockholm

Jag tror inte att man kan rotera reflektorinsatsen men det finns öglor ( åtminstone hos min 147 fr 2002) som man kan använda för att montera bygeln i horisontellt läge.

Robert Hultman
        Deltagare

Toppen. Då håller jag tummarna för att det är så på min också. 

Tack, Selcuk.

Stockholm

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.