Byta kamrem GTV V6 TB

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Byta kamrem GTV V6 TB

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #30844

    Tjena! 

    Tänkte att jag skulle byta kamrem och vattenpump på min GTV V6 TB till våren. Någon som har någon erfarenhet av det? Något man ska tänka på? 

    Var kan man hitta delarna? Har letat lite överallt men lyckas inte hitta till V6 Tb

    Finns här kanske någon i södra sverige som är duktig på att skruva på dessa bilar?  

    #30845

    Ingen som har några tips och råd? 

    #30846
    Martin Frykstam
    Deltagare

      Befinner mig mitt i kamremsbytet på 156:an och har haft nytta av den här tråden på alfa156.net, om det är till någon hjälp:

      http://forum.alfa156.net/forum/foru…&TPN=1

      #30847
      Mikael Bengtsson
      Deltagare

        länk från alfapower hur du gör på 164 3.0 12v principen är densamma

        http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=10597

         

        #30848
        Thomas Sjölin
        Deltagare

          Lyckades hitta rem och löphjul på Mister auto men inte vattenpump.

           Kan dock säga att om bilen inte gått särskilt långt sedan förra bytet är byte av vattenpump inte så akut, såvida vattenpumpen byttes senast. Remmen åldras mer än övriga delar.

          #30849
          Per Jogfors
          Deltagare

            Tråden ovan är bra. Jag rekommenderar att man, vilket anges som ett alternativ, demonterar även bakre ventilkåpan. Då vet man med säkerhet att kammarna står rätt.

             

            #30850

            Fixar du det inte själv kan jag som vanligt tipsa om Autoalfa väst Västrafrölunda, biligt och bra. Mvh Eric

            #30851

            Tänkte som sagt byta kamremen själv, men mekanikern som skulle hjälpa mig påstår att det behövs massa specialverktyg? Någon som kan styrka detta? 

            Är det någon här inne som har bytt kamrem på en GTV V6 Tb och som kanske kan ge lite tips om vad man behöver och hur man ska gå till väga? Har inte hittat någonstans. Dom flesta delarna har jag hittat men inte hur man ska göra.

            Hade verkligen behövt tips. Eller finns det kanske någon i Skåne som kan hjälpa mig? 

            #30852
            Thomas Sjölin
            Deltagare

              Du behöver specialverktyg för att låsa fast kammarna. Finns att köpa för allt från ett par hundralappar till en lusentapp på ebay. Vet dock inte om det är samma till alla sexor, såväl 12- som 24-ventilare.

               http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_v6_cam_belt.shtml

              #30853
              Gabriel Eriksson
              Deltagare

                Behöver man verkligen verktyg för att låsa kammarna på 12v? 

                Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

                #30854
                Thomas Sjölin
                Deltagare

                  Man måste inte på en 24v heller.

                  Klart man måste låsa kammarna, såvida man inte kan säkra att de står kvar i rätt läge på annat sätt. Det är förvisso lättare med bara två kammar men nog skulle iaf jag vilja låsa dem för att känna mig säker.

                  #30855
                  Gabriel Eriksson
                  Deltagare

                    Ok, jag omformulerar/förtydligar mig. Behöver man specialverktyg till 12v? Huvudsyftet med kamblocken till 24v är väl att säkerställa att kammen står i rätt läge eftersom märkningar saknas. Därav utformningen att dom ska passa mot kamprofilen. 12v har dom märkningar som behövs så att man kan använda helt vanliga icke modellanpassade verktyg? Rätt eller fel?

                    Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

                    #30856
                    Martin Frykstam
                    Deltagare

                      I de instruktioner jag sett ställer man 12-ventilskammarna på märken. Verkar inte finnas några kamlås att köpa till 12-ventilsmotorerna.

                      alfabb

                      #30857
                      Thomas Sjölin
                      Deltagare

                        Måste kanske var starkt uttryckt. Jag menar att jag nog skulle föredra låsa dem på något sätt, det förenklar processen lite, iaf tycker jag det.

                         

                        #30858
                        Mikael Bengtsson
                        Deltagare

                          man låser normalt sett inte kammarna på 12v busso utan det finns märkningar, om man ändå skulle vilja låsa dom bör det ju gå med någon form av universalkamlåsning. Några färdiga kamlås liknande dom till 24v eller ts/jts har jag inte sett men det finns kanske? 

                        Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.