Byta kamrem GTV V6 TB

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Byta kamrem GTV V6 TB

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare

Tjena! 

Tänkte att jag skulle byta kamrem och vattenpump på min GTV V6 TB till våren. Någon som har någon erfarenhet av det? Något man ska tänka på? 

Var kan man hitta delarna? Har letat lite överallt men lyckas inte hitta till V6 Tb

Finns här kanske någon i södra sverige som är duktig på att skruva på dessa bilar?  

Ingen som har några tips och råd? 

Martin Frykstam
    Deltagare

Befinner mig mitt i kamremsbytet på 156:an och har haft nytta av den här tråden på alfa156.net, om det är till någon hjälp:

http://forum.alfa156.net/forum/foru…&TPN=1

Mikael Bengtsson
    Deltagare

länk från alfapower hur du gör på 164 3.0 12v principen är densamma

http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=10597

Thomas Sjölin
    Deltagare

Lyckades hitta rem och löphjul på Mister auto men inte vattenpump.

Kan dock säga att om bilen inte gått särskilt långt sedan förra bytet är byte av vattenpump inte så akut, såvida vattenpumpen byttes senast. Remmen åldras mer än övriga delar.

Per Jogfors
    Deltagare

Tråden ovan är bra. Jag rekommenderar att man, vilket anges som ett alternativ, demonterar även bakre ventilkåpan. Då vet man med säkerhet att kammarna står rätt.

Fixar du det inte själv kan jag som vanligt tipsa om Autoalfa väst Västrafrölunda, biligt och bra. Mvh Eric

Tänkte som sagt byta kamremen själv, men mekanikern som skulle hjälpa mig påstår att det behövs massa specialverktyg? Någon som kan styrka detta? 

Är det någon här inne som har bytt kamrem på en GTV V6 Tb och som kanske kan ge lite tips om vad man behöver och hur man ska gå till väga? Har inte hittat någonstans. Dom flesta delarna har jag hittat men inte hur man ska göra.

Hade verkligen behövt tips. Eller finns det kanske någon i Skåne som kan hjälpa mig? 

Thomas Sjölin
    Deltagare

Du behöver specialverktyg för att låsa fast kammarna. Finns att köpa för allt från ett par hundralappar till en lusentapp på ebay. Vet dock inte om det är samma till alla sexor, såväl 12- som 24-ventilare.

http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_v6_cam_belt.shtml

Gabriel Eriksson
    Deltagare

Behöver man verkligen verktyg för att låsa kammarna på 12v? 

Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

Thomas Sjölin
    Deltagare

Man måste inte på en 24v heller.

Klart man måste låsa kammarna, såvida man inte kan säkra att de står kvar i rätt läge på annat sätt. Det är förvisso lättare med bara två kammar men nog skulle iaf jag vilja låsa dem för att känna mig säker.

Gabriel Eriksson
    Deltagare

Ok, jag omformulerar/förtydligar mig. Behöver man specialverktyg till 12v? Huvudsyftet med kamblocken till 24v är väl att säkerställa att kammen står i rätt läge eftersom märkningar saknas. Därav utformningen att dom ska passa mot kamprofilen. 12v har dom märkningar som behövs så att man kan använda helt vanliga icke modellanpassade verktyg? Rätt eller fel?

Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

Martin Frykstam
    Deltagare

I de instruktioner jag sett ställer man 12-ventilskammarna på märken. Verkar inte finnas några kamlås att köpa till 12-ventilsmotorerna.

alfabb

Thomas Sjölin
    Deltagare

Måste kanske var starkt uttryckt. Jag menar att jag nog skulle föredra låsa dem på något sätt, det förenklar processen lite, iaf tycker jag det.

Mikael Bengtsson
    Deltagare

man låser normalt sett inte kammarna på 12v busso utan det finns märkningar, om man ändå skulle vilja låsa dom bör det ju gå med någon form av universalkamlåsning. Några färdiga kamlås liknande dom till 24v eller ts/jts har jag inte sett men det finns kanske? 

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.