Byta koppling
Published by Anders Petrini on
- Detta ämne har 21 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 21 september, 2014 kl. 20:52 av Kenneth Larsson.
-
FörfattareInlägg
-
24 augusti, 2014 kl. 10:57 #26253
Upptäckte idag efter att ha misstänkt att kopplingen kanske inte mår så bra. Något man självklart borde kollat när man köpte bilen, men är ju inte så hemma på det, med att köpa äldre bil, så det var inget jag tänkte på.
Vad kostar det och är det möjligt, även om man inte mekat en massa innan att kunna göra det själv?
Sedan undrar jag om kamremmen med är det något som gör att det är svårare att byta på en Alfa än på en annan bil?
//Anders
916 gtv 30 24v
24 augusti, 2014 kl. 14:41 #26254Vilken modell av Alfa har du köpt? Enklare att få exakta svar då.
Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
24 augusti, 2014 kl. 16:06 #26255GTV v6 3,0 24v
916 gtv 30 24v
24 augusti, 2014 kl. 16:14 #26256Vad är det som gör att du misstänker att kopplingen är dålig då?
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17
24 augusti, 2014 kl. 16:35 #26257kamremsbytet kräver specialverktyg. trångt är det men det går . kopplingsbytet får du plocka ut motor o låda. det går inte att få ut lådan utan o ta ner hela pkt. för trångt.. det kan mkt väl varar slavcylindern som spökar o den kan du byta utan o riva ner nån låda . sitter ovanpå.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
24 augusti, 2014 kl. 18:46 #26258Jag tyckte flera gånger när jag gasar på, speciellt vid uppväxling till tvåan att det känndes som om den slirade. Läste på lite att man skulle köra på en hög växel och trycka ner kopplingen snabbt vid fullgasacceleration. Så det gjorde jag och då slirade den ganska mycket på kopplingen. Pedalen är väldigt trög jämfört med mina andra bilar, men de är ju fordar, så jag tänkte att en 3liters behövde en starkare koppling?
916 gtv 30 24v
24 augusti, 2014 kl. 19:41 #26259Inlägg av Anders Petrini på 2014-08-24 18:46
Jag tyckte flera gånger när jag gasar på, speciellt vid uppväxling till tvåan att det känndes som om den slirade. Läste på lite att man skulle köra på en hög växel och trycka ner kopplingen snabbt vid fullgasacceleration. Så det gjorde jag och då slirade den ganska mycket på kopplingen. Pedalen är väldigt trög jämfört med mina andra bilar, men de är ju fordar, så jag tänkte att en 3liters behövde en starkare koppling?Men hur tänker du nu? Om du trampar på kopplingen så slirar den såklart – det är ju så det ska funka! Du ska möjligen köra på 2’an eller 3’an och ge järnet vid typ 2500 giri och ge fasen i kopplingen! Då får den INTE slira – då har du problemas. Att pedalen är trög beror ibland på att kopplingshydrauliken strular – men det är enkelt att byta både master och slavcylinder. Sedan är det ett skit att lufta systemet – men så är livet. Om du handlar på ebay.de får du grejorna för under 1000:- och sedan tar det väl en 2-3 timmar att fixa själv. Halva tiden på verkstad skulle jag tro.
Lycka till!
24 augusti, 2014 kl. 20:16 #26260Alltså jag menar inte att jag håller den inne, utan att jag snabbt trycker till på den, men självklart släpper upp den lika fort och då slirar den. Gör jag som du säger så slirar den inte, men tror den gjort det när jag vid fullgasacceleration växlar upp till tvåan.
916 gtv 30 24v
24 augusti, 2014 kl. 20:18 #26261Har för mig att det Anders beskriver är ett vedertaget sätt att testa kopplingen på: Fullgas på högsta växeln; en dutt på kopplingspedalen; om kopplingen inte griper snabbt igen är det en indikation på att den snart kommer att behöva bytas..
24 augusti, 2014 kl. 20:44 #26262Då får jag väl ändra åsikt – men tycker det är ett konstigt sätt.
24 augusti, 2014 kl. 21:53 #26263Ja precis det menade jag. När jag gjorde det så slirade den tills jag släppte gasen. Men än så länge funkar den ju bra.
916 gtv 30 24v
24 augusti, 2014 kl. 22:36 #26264duttta till på pedalen ska man ju inte göra. snacka om att kunna bränna kopplingen. nä som kenneth skriver.
hög växel från låg hastighet o trampa gasen i botten. slirar den när den börjar jobba i varvtalet och vridet så är den kass. är den ok slirar den inte.
trama på pedalen o tro man kan släppa upp den super snabbt vid högre varvtal är förenat med slirande koppling vilket innebär slitage på en frisk lamell..
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
25 augusti, 2014 kl. 00:23 #26265Är ju givetvis inte en metod som ska användas en gång i veckan, då blir den snart självuppfyllande. Men om man misstänker att kopplingen är sliten är det ett sätt att få det bekräftat, innan man står där och har allvarliga problem med framdrivningen.
25 augusti, 2014 kl. 09:16 #26266Hej.
När jag köpte min gtv v6 från Danmark 2013 så var kopplingen bytt enligt kvitto för 7000 danska kronor . I England hos Auto Lusso kostar kopplingsbyte med delar 550 pund för gtv 916 v6, och bytet görs över dagen,det är bara att ringa och boka!Priset i Sverige lär göra en Englandsresa till en lönsam affär! Lycka till med Alfan.
Jonas .
25 augusti, 2014 kl. 14:19 #26267Fortsätter i ämnet, känns relevant i den här tråden:
i min GT 3,2, så känns kopplingen annorlunda efter en tids körning. OBS funktionen upplever jag inga problem med ännu. När bilen är kall känns kopplingspedalen lagom hård och går “lent”. Efter en tids körning känns pedalen annorlunda. Den går trögare och man upplever lite av en yttre friktion. Flera gånger har jag trott att typ golvmattan ligger emot och stör, men så är det inte. Det enda jag är säker på är att känslan i pedalen ändrar karaktär efter ett tag. Och som sagt, själva kopplingsfunktionen är helt OK.
nåt att oroa sig över?
Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.