Tack för svaren, jag har inte upplevt att den slirar när jag,gör som Richard skriver, bara vid snabb acceleration ifrån ettan till tvåan, som sagt. Känns som att den klarar sig ett tag till då.: )
Är ju givetvis inte en metod som ska användas en gång i veckan, då blir den snart självuppfyllande. Men om man misstänker att kopplingen är sliten är det ett sätt att få det bekräftat, innan man står där och har allvarliga problem med framdrivningen.
Är det så att symtomen kan vara ett annat fel? Ex slavcylindern som Rickard nämde? Borde vara billigast att låta mekaniker byta både rem och koppling samtidigt lr?
Tror inte kopplingen är riktigt så illamsom jag först trott, faktum är att den känns bättre nu än innan. Däremot så undrar jag hur trög pedalen ska vara, upplever min ganska trög och lite knarrig, den liksom känns som om den hackar lite när man trycker ner den. Behövs det smörjas nånstans? Eller ska den bara vara så?
På min bil är det inga fel på pedalen – men armen som går in i växellådan är som du beskriver och jag får uppfattningen att det är där “knarrigheten” sitter. Låt en kompis trampa pedalen sakta neråt och så kikar du vad som händer därfram i motorrummet när axeln ska vrida sig. Min hackar rejält ! Så egentligen borda jag riva ur växellådan och smörja upp axeln ordentligt så tror jag det skulle bli mycket bättre på min bil.