Byta länkarm 156

Published by Mats Larsson on

Forum Teknik Byta länkarm 156

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Mats Larsson
    Deltagare

Håller på att byta övre och undre länkarmar på en 156.

Övre var lätt, alla bultar lossnade lätt och spindelleden lossnade efter 5 slag med 2 hammare.

Men,

på undre fick jag loss alla bultar hela men jag får inte loss spindel.

Gjort sönder en spindelledsavdragare, från Biltema,  värmt, slagit med hammare och den sitter fortfarande fast.

Hur gör man?

Med två ord?

Fortsätter slå. 

Mina satt utav bara h-vete också och jag slog med hammare i ca två timmar samtidigt som jag satte det i spänn med hjälp av domkraft under ifrån. Två timmar senare var den lös.  Knappt jobbigt alls….. 

Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

Peter Braun
      Deltagare

Som Fredrik säger så är det våld som gäller.

Har du en domkraft som pressar mot spindelledens tapp samtidigt som du har en avdragare av “gaffeltyp” så kommer den att ge med sig. Till slut men slå ett 30-40 slag med hammaren och titta på sagan om ringen eller något under tiden, slå ett par 30-40 slag till, svär vidare och se nästa film i trilogin..  

jag satte en andra domkraft under min spindelledsdelare och satte allt i spänn och tjongade till som en förbannad gruvarbetare i Kina och efter två timmar sa det tjong och saken var biff! 

Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

Håkan Petersson
        Deltagare

2 hammare, en mindre och en lite större som mothåll. Större hammaren på baksidan av det material som tappen sitter fast i, den lille hammare slår du med på motsatt sida. Kan gå snabbare med ett järn som du tvingar med samtidigt som du slår. Bytade på min 159, tog 20 minuter allt som allt.

Mats Larsson
          Deltagare

Tack för svar.

Jag får väl gå ut och fortsätta slå tills jag blir trött

Hur gör man med mothåll på nedre? På övre finns det plats att slå med 2 hammare samtidigt.

.Hur gör de på en verkstad, har de något hemligt knep?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.