Byta MAP sensor AR 159 1,9 jtdm

Published by Johan Ekelund on

Forum Teknik Byta MAP sensor AR 159 1,9 jtdm

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24193
    Johan Ekelund
    Deltagare
    Jag bytte MAP-sensor härom kvällen , men jag fick felkoder och bilen gick som skit.
    Turbotryckmätaren stod helt still och vägrade röra på sig och bilen var helt orkeslös.
    Måste den nya sensorn programmeras på något sätt ?
    Är det något annat man ska tänka på när man byter ?

     

    //Johan

    #24194
    Rickard Bergh
    Deltagare

    ja det är inte omöjligt. har du satt på en ny sådan ? rätt nr  ?

     

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #24195
    Johan Ekelund
    Deltagare

    Inlägg av Rickard Bergh på 2014-03-01 20:21

    ja det är inte omöjligt. har du satt på en ny sådan ? rätt nr  ?

     

    Japp, en ny Bosch med samma nummer som den befintliga.

    #24196
    Håkan Petersson
    Deltagare

    Jag bytade på min för ett par år sedan. bara bytade och sedan gick bilen som den ska. Kolla så du har samma Bosch nummer på båda givarna. Jag fick nämnligen fel givare första gången.

    #24197

    Du får ingen felkod av bilen då? Lysande motorlampa?

    Det kanske kan vara så enkelt att något litet skit har satt sig vid kontaktstycket och att det är dålig kontakt?

    Om du rengör din gamla och sätter tillbaka den, går bilen då mer som den ska?

    '06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

    #24198
    Johan Ekelund
    Deltagare

    Jag får 2 felkoder och motorlampan lyser. Sätter jag dit den gamla går det att släcka koderna och bilen fungerar ”nästan” som den ska, fast med de ursprungliga anledningarna till att jag vill byta.

    De problem jag har är att bilen rycker mellan 2000-3000 varv vid jämnt varv och när man gasar lugnt, vid mer aggressiv gas drar den jämnt. Det tråkigaste är dock att om man försöker varva ur den så slår någon typ av övertrycksventil ifrån vid 3500 varv och bilen blir skitseg, då får man glatt stänga av motorn och starta om den så blir den pigg igen.

    Turbotrycksmätaren står på 0,2 bar redan innan man startar motorn och ligger stort sett på konstant 1,6 bar vid motorvägsfart.

    #24199
    Rickard Bergh
    Deltagare

    Inlägg av Johan Ekelund på 2014-03-01 23:39

    Jag får 2 felkoder och motorlampan lyser. Sätter jag dit den gamla går det att släcka koderna och bilen fungerar ”nästan” som den ska, fast med de ursprungliga anledningarna till att jag vill byta.

    De problem jag har är att bilen rycker mellan 2000-3000 varv vid jämnt varv och när man gasar lugnt, vid mer aggressiv gas drar den jämnt. Det tråkigaste är dock att om man försöker varva ur den så slår någon typ av övertrycksventil ifrån vid 3500 varv och bilen blir skitseg, då får man glatt stänga av motorn och starta om den så blir den pigg igen.

    Turbotrycksmätaren står på 0,2 bar redan innan man startar motorn och ligger stort sett på konstant 1,6 bar vid motorvägsfart.

    kan du inte släcka koderna med den nya ? då har du ett internt fel i den. bara o reklamera på garantin och be dom ta hem en ny sådan.  när lampan lyser så får du ett limphome läge och därför du har dom här symptomerna på gången.. 

     

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #24200
    Johan Ekelund
    Deltagare

    Inlägg av Rickard Bergh på 2014-03-02 09:44

    Inlägg av Johan Ekelund på 2014-03-01 23:39

    Jag får 2 felkoder och motorlampan lyser. Sätter jag dit den gamla går det att släcka koderna och bilen fungerar ”nästan” som den ska, fast med de ursprungliga anledningarna till att jag vill byta.

    De problem jag har är att bilen rycker mellan 2000-3000 varv vid jämnt varv och när man gasar lugnt, vid mer aggressiv gas drar den jämnt. Det tråkigaste är dock att om man försöker varva ur den så slår någon typ av övertrycksventil ifrån vid 3500 varv och bilen blir skitseg, då får man glatt stänga av motorn och starta om den så blir den pigg igen.

    Turbotrycksmätaren står på 0,2 bar redan innan man startar motorn och ligger stort sett på konstant 1,6 bar vid motorvägsfart.

    kan du inte släcka koderna med den nya ? då har du ett internt fel i den. bara o reklamera på garantin och be dom ta hem en ny sådan.  när lampan lyser så får du ett limphome läge och därför du har dom här symptomerna på gången.. 

     

    Aj, då ….det är den andra jag fått hem som beter sig på samma sätt. den första var en noname från England, och nu bestämde jag mig för att beställa Bosch, och samma visa.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.