Byta motor eller skrota? 2.0 GTV-02
Published by Kajsa Lilius on
- Detta ämne har 25 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 21 maj, 2015 kl. 23:24 av
Övergivna Forumposter.
-
FörfattareInlägg
-
10 mars, 2015 kl. 19:27 #28168
Kajsa Lilius
DeltagareBehöver råd.
Köpte en 2.0 GTV-02 den 1/3 från en bilhandlare, gått 11.000 med ifylld servicebok och med en ny kamrem bytt vid 10.000. Att den är import skrämde inte mig, iom serviceboken endast hade två bilfirmor; en italiensk firma som servat några ggr och en firma i Danmark som servat (bägge kända för att kunna Alfa) kändes det inte som en bil som bytt ägare alltför många ggr. Fanns lite småfix att göra men då serviceboken var komplett och den gick fint slog jag till. Modellen är en GTV Serie Special Elegant, svart. Skinnklädseln är i bra skick, fin inuti. Ingen rost. Fräsch. Klart jag prutade, rejält. Har köpt många bilar genom åren och älskar att pruta. Jag tillhör nog en av de där “jobbiga” köparna… Priset blev till slut 38.000 vilket jag tyckte var rimligt.
Igår började motorlampan lysa på E6:an och hon slutade driva, tvärdog med det största gråa moln jag någonsin sett. Bärgare till Befra, Alfa verkstad här i Helsingborg. Risto på Befra säger att det troligen är en kolv som gått sönder eller är hål i, högt vevhustryck. Vad han i princip säger är motorbyte.
Jag blev fan (ursäkta) helt knäckt. Inte nog med att ha betalt 38.000 för en bil som brakar ihop fullständigt efter 10 dagar så har bilen ett mycket högt symbolvärde för mig. De få dagar jag hann köra var det en mycket trevlig upplevelse och då jag verkligen gillar bilar är det mer än bara bilkörning. Fast det behöver jag inte förklara för er – ni förstår vad jag menar.
Risto har alltså gjort sin bedömning, han säger att visst kan han plocka isär för att ta reda på den exakta orsaken men jag bad honom avvakta då det också innebär en kostnad och jag vet inte om kunskapen gör mig klokare, eller?
Vad råder ni mig att göra? Är det bara att skrota och ta förlusten på alla plan eller ska jag leta upp en ny motor och ta de astronomiska kostnaderna?
Kaye
10 mars, 2015 kl. 19:40 #28169Rickard Bergh
Deltagaredu har köpt bilen av en bilhandlare. vad fick du för garanti av honom? efter tio dagar och sådant händer har dom kanske ett ansvar.
innan du gör nått annat ska du så klart kolla med dom. ev kan du få dom att ta halva kostnaden. dom har kanske en egen verkstad som kan göra detta. ¨tråkigt är det iallafall..
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
10 mars, 2015 kl. 19:43 #28170Claes-Peter Lindner
DeltagareDet finns juridikkunnigt folk i klubben. Någon kan säkert ger råd. För först måste du väl utröna vad handlaren har för ansvar? Ofta är nog konsumenträtten mer långt gående än man kan tro. Ge inte upp!
Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj
10 mars, 2015 kl. 20:16 #28171Kajsa Lilius
DeltagareTusen tack för svar!
Har lagt en mail till bilhandlaren och sagt att jag vill reklamera så får vi se om det går. Ni har en poäng. Jag bara utgick från att jag hade en RH-garanti (runt hörnet) och att bevisbördan ligger på mig dvs. att jag ska kunna bevisa att jag inte kört som en rally-kalle med bilen och därmed är skuld till haveriet… tack för pepp! Det behövs!
Kaye
10 mars, 2015 kl. 20:27 #28172Rickard Bergh
Deltagaresen får man även se till vad man har gett för bilen kontra vad utgång priset var. på en äldre bil är det i regel bara traffiksäkerhetsgaranti. det vill säga bromsar och bärande delar i fram o bakvagn. men det är inte fel och höra..
kom ihåg att ingen annan får göra något på bilen utan firmans medgivande. säger dom att dom ska titta på det så ska dom det med. låter man någon annan gör en felsökning eller reparation utan att firman gett sit medgivande faller ev garanti..
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
10 mars, 2015 kl. 20:46 #28173Kajsa Lilius
DeltagareBra tips! Tack!!
Kaye
10 mars, 2015 kl. 21:18 #28174Anders Petrini
DeltagareDet måste ju vara garanti på en sådan sak, 10dgr. Kan inte exakt reglerna, men har ju svårt att tro att KO skulle döma till fördel för handlaren i detta fallet.
916 gtv 30 24v
10 mars, 2015 kl. 21:24 #28175Fredrik Assarsson
DeltagareFörst grattis till en fin bil! (Och, ja den lär vara värd att rädda)
För det andra finns mycket nyttigt för dig här. H
ttps://www.motormannen.se/radgivning/kopa-och-salja/kopa-bil-av-bilhandlare/
'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser
11 mars, 2015 kl. 09:00 #28176Jan Andersson
DeltagareTrist att råka ut för ett sådant haveri. Fin bil med ganska få mil så den är definitivt värd att laga. Det lär bli en stor ekonomisk smäll även om du skrotar den. Bästa alternativet är nog att försöka hitta en beg motor som är i gott skick.
Det är svårt att veta vilket ansvar som firman som sålt bilen har men det borde framgå av ditt köpekontrakt vilken garanti som gäller. Är firman MRF-ansluten så måste säljaren följa det regelverk som MRF har. Kostar bilen över 15.000 ska den också ha en varudeklaration. Har man prutat rejält kanske man också har avsagt sig garantier. Det har jag varit med om. Garantier är inte så generösa när det gäller äldre bilar men du ska absolut kolla med firman där du köpt bilen. Står dom inte för hela kostnaden så kanske dom kan ta en del av den.
janne
11 mars, 2015 kl. 09:46 #28177Kajsa Lilius
DeltagareTusen tack för alla bra svar. Erkänner, får lite lätt tunnelseende när jag blir så upprörd och ledsen. Jag har köpt och sålt många bilar genom åren men aldrig råkat ut för något sådant här haveri efter så kort tid. Känns onekligen som jag nu för första gången blivit rejält lurad. Jag gör som ni rekommenderar, jagar ner bilhandlaren och ser om vi kan hitta en väg framåt.
Än en gång, tusen tack för alla era bra och snabba svar! Uppskattas!
Kaye
11 mars, 2015 kl. 12:11 #28178Crister Borg
Deltagare” jagar ner bilhandlaren…”
HA; HA!!! Tur man inte är handlaren!
Lycka till, hoppas det löser sej till det bästa!
elCrillo Kalmar
11 mars, 2015 kl. 12:36 #28179Kajsa Lilius
DeltagareSant! En finska med temprament, det är jag det. Att reta upp en finska är inget att rekommendera
Kaye
11 mars, 2015 kl. 21:19 #28180Fredrik Assarsson
DeltagareDet är väl ungefär lika farligt som att bråka med en hungrig skåning!
'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser
13 mars, 2015 kl. 21:33 #28181Johan Stenlund
DeltagareLugn å fin nu!, inom 6 månader så är det upp till handlaren att bevis att felet INTE fanns då du köpte den. Är det en riktig handlare är det ok, är det en skrutt så är det sannolikt att de struntar i det, å då blir de jobbigare.
13 mars, 2015 kl. 22:13 #28182Rickard Bergh
Deltagarenär det gäller garantierna så är det så klart avgörande vad priset var på bilen.
med tanke på priset som var 38.000 kr och har ått 11000 mil så gäller följande garantier om bilen är såld av en handlare som är MRF ansluten.Vid köp av begagnad bil hos en MRF-handlare finns följande garantier (som lägsta nivå
:
– Sex månaders MRF-garanti på bilar som är högst trettiosex månader och gått maximalt 5.000 mil.
– Tre månaders MRF-garanti på bilar som är högst 72 månader och gått maximalt 10 000 mil.denna bilen är säkerligen bara såld med traffiksäkerhetsgaranti. då är det enligt mrf
TrafiksäkerhetsgarantiBilar äldre än 6 år eller 10 000 mil Tre månaders trafiksäkerhetsgaranti på bilar som kostar minst 50 000 kr.
En månads trafiksäkerhetsgaranti på bilar med pris under 50 000 krden där 6 månaders reglen är inte bara så att bilhandlaren ska bevisa det, man får se till skick, mil, pris och om felet är ett som fanns när bilen såldes.
enligt konsumentköplagen gällande begagnad bil är det nedan.Ett fel i lagens mening (köprättsligt fel) föreligger om bilen vid köpetillfället avviker från vad som angivits i varudeklarationen eller om den är i sämre skick än vad som kan anses vara normalt med hänsyn till bilens pris, ålder och körsträcka. Det sistnämnda innebär att det som anses vara ett köprättsligt fel på en nyare bil kan anses som ett normalt fel på en äldre och billigare bil. Alla fel betraktas alltså inte som köprättsliga fel. Säljaren har endast ansvar för köprättsliga fel.
Fel som inträffar inom 6 månader efter leveransen ansvarar säljföretaget för om det inte kan visa att felet inte var ursprungligt. Säljföretaget ansvarar inte heller för fel inom 6 månader om felets art är sådant att det är orimligt att hävda att det fanns redan vid leveransen.sedan är frågan. fanns det varudeklaration på bilen. vilket var utsprungspriset. hur mkt prutades det på priset och vad lämnades för garanti.
oavsett vilket är det trist och hamna i en sådan här situation.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.