Byta motor eller skrota? 2.0 GTV-02

Published by Kajsa Lilius on

Forum Teknik Byta motor eller skrota? 2.0 GTV-02

Visar 11 inlägg - 16 till 26 (av 26 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #28183
    Kajsa Lilius
    Deltagare

    Tusen tack för bra svar!

    Utvecklingen av ärendet så här långt:

    Bilhandlaren är inte ansluten. Bilen hade ingen varudeklaration. Däremot servicebok med två serviceverkstäder som fyllt i att service gjorts och senaste service inkl kamremsbyte var vid 10 000 km. Då både Risto och jag har kliat våra huvuden kring vad som kan ha orsakat att cylinder 2 och 3 inte har någon komp och att motorn i princip havererat gjorde Risto en mindre undersökning med hjälp av komp prov och kamera. Han säger att tändstiften inte var bytta vid 10 000 som de ska enligt service. På kåpan för kamrem står att den är bytt, det var en av de sakerna som jag litade på. Nu har iof inte Risto plockat av kåpan för att kolla om den verkligen är bytt men iom att tändstiften inte är bytta börjar jag ju undra vad som egentligen är gjort vid den viktiga servicen…

    Kan man nu hävda något köprättsligt fel? Jag måste väl som köpare kunna lita på en servicebok av en auktoriserad verkstad? 

    Nu har Risto erbjudit sig att byta motor, jobb inkl motor med garanti 20.000:-. Han tycker, precis som ni att bilen är värd att rädda då den i övrigt är i mycket fint skick. Är det ett rimligt pris tycker ni? Och hur rekommenderar ni att jag går vidare? Försöker få bilhandlaren att betala halva jobbet eller ta förlusten och gråta en skvätt över spilld mjölk?

    Det är lite som om “guldet blev till sand”…

    Kaye

    #28184
    Crister Borg
    Deltagare

    Trist, trist…

    Men 20000:- ink byte och motor OCH garanti – bara att slå till om du har pengarna! Ett kamremsbyte kostar ju bara det minst 10000:- på firma…  Sen är det bara att jaga ner bilhandlaren!

    Lycka till!

    elCrillo Kalmar

    #28185
    Sune Karlsson
    Deltagare

    Börja med att försöka göra upp med bilhandlaren innan någon petar i motorn. Ett fel som uppstår 10 dagar efter leveransen av bilen bör enligt konsumentköplagen anses ha funnits vid leveransen. Om säljaren inte upplyst om felet eller det kan anses vara normalt med tanke på bilens ålder och körsträcka är säljaren ansvarig.

    MEN, säljaren måste få en chans att åtgärda felet. Det är därför det är viktigt att inte peta i motorn innan man nått vägs ände med säljaren.

    Går det så går det...

    #28186
    Rickard Bergh
    Deltagare

    Inlägg av Kajsa Lilius på 2015-03-16 18:13

    Tusen tack för bra svar!

    Utvecklingen av ärendet så här långt:

    Bilhandlaren är inte ansluten. Bilen hade ingen varudeklaration. Däremot servicebok med två serviceverkstäder som fyllt i att service gjorts och senaste service inkl kamremsbyte var vid 10 000 km. Då både Risto och jag har kliat våra huvuden kring vad som kan ha orsakat att cylinder 2 och 3 inte har någon komp och att motorn i princip havererat gjorde Risto en mindre undersökning med hjälp av komp prov och kamera. Han säger att tändstiften inte var bytta vid 10 000 som de ska enligt service. På kåpan för kamrem står att den är bytt, det var en av de sakerna som jag litade på. Nu har iof inte Risto plockat av kåpan för att kolla om den verkligen är bytt men iom att tändstiften inte är bytta börjar jag ju undra vad som egentligen är gjort vid den viktiga servicen…

    Kan man nu hävda något köprättsligt fel? Jag måste väl som köpare kunna lita på en servicebok av en auktoriserad verkstad? 

    Nu har Risto erbjudit sig att byta motor, jobb inkl motor med garanti 20.000:-. Han tycker, precis som ni att bilen är värd att rädda då den i övrigt är i mycket fint skick. Är det ett rimligt pris tycker ni? Och hur rekommenderar ni att jag går vidare? Försöker få bilhandlaren att betala halva jobbet eller ta förlusten och gråta en skvätt över spilld mjölk?

    Det är lite som om “guldet blev till sand”…

    Kan man nu hävda något köprättsligt fel? Jag måste väl som köpare kunna lita på en servicebok av en auktoriserad verkstad?    nej det har du inte. är det en auktoriserad verkstad du köpt bilen av ??  när är senaste stämpel. oavsett så har du som helst ingen garanti överhuvudtaget inte ens om kamremem är bytad 1 månad innan firman du köpte bilen har bytat in den. garantin på ett sådant jobb är personlig och följer inte bilen.. så vad som är stämplat i service boken innan bilen hamnade där du köpte den är oväsentligt.. 

    varför ska han byta motorn ?? han får ju riva toppen först och kontrollera skadorna. det är kanske bara trasiga ventiler. är det inte så den bankar o låter så kan man renovera toppen och där ha en bra motor igen. gick bilen bra innan ??   få gjort en kontroll och undersökning av motorn ordentligt innan du byter den. 

     

     

     

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #28187
    Kajsa Lilius
    Deltagare

    Tusen tack för svar! Jo, jag funderar på om jag ska byta eller riva ordentligt för att se om den går att rädda. Iom att den rök något så sjukt in i he…, grått…där är så oljefyllt och ett visst övertryck verkar inte utgångsläget vara det bästa. Min utmaning just nu är att jag varken har tiden eller garaget. Jag försökte slå några flugor på smällen genom köpet och planeringen åkte ut med badvattnet…Ska kolla med verkstaden i morgon vad han kommit fram till…

    Återigen tusen tack för alla bra svar!

    Kaye

    #28188

    Du KAN kräva att få en varudeklaration i efterhand.

    #28189

    Hej Kajsa!

    vilken otur

    vill bara säga att min senaste GTV 2.0 ts års 00. Fick jag byta kolvringar/oljeringar och isamband med det sotningssats och passade även på att byta kamremsats mm. Detta kostade runt 15 000kr. Jag hade oturen och fick tag i ett exemplar som hade kolvringar från den “nya” underleverantören då. Så den slukade 1 liter olja på 40 mil. Inte lustigt att många ts motorer brakade ihop förr…

    Så att få en annan motor och arbete för 20 000kr låter ju faktiskt riktigt bra. 

    Men då måste jag fråga dig? Hur långt har den ersättningsmotorn gått? Med tanke på att din nuvarande inte har gått så långt så kanske det är värt att göra en liknande renovering som jag gjorde? Men kolvringar, sotningssats, byta eller rengöra ventiler mm ?

     

    // Christopher 

    #28190

    Konsumentköplagen 6 månader. följer firman svensk lag så ska det inte vara några problem. Men Det är viktigt att firman som sålt får en chans att laga den själva. det är inte säkert att dom vill använda sig av Befra för det..

    Ingen varudeklaration = bilen hade inga fel vid köp.

    MRF garanti har jag alltid tyckt mest verkar vara till för att förvilla folk, då man ändå är skyddad via Svensk lag .

    Lycka till och hoppas det löser sig.

    #28191
    Björn Ågren
    Deltagare

    Bilen är troligen värld att fixa, kämpa på mot handlaren och kanske dela på kostnaden eller så. Befras erbjudande får nog anses som bra. Jag har rasat 2st den första gick på garanti och jag fick i en dålig begagnad motor som rasade efter 6månader, sen helrenoverade jag och det kostade 40.000:- och då gjorde jag mycket jobb själv.

    Tips för framtiden, kolla oljan varje gång du tankar. De är lömska med oljeförbruknigen och har inte jämn förbrukning.

    #28192

    Först vill jag verkligen påpeka att säljaren måste ta sitt ansvar rejält! Driv frågan till grunden. Sen vill jag säga att jag håller med dig till 100%, det är en undebar bil. Har en likadan. Lycka till!

    #28193

    Risto är kung! Mina föräldrar är Alfistis sedan 30 år tillbaka och vi har alltid bott ganska nära Helsingborg så vi har haft mycket business med Befra. Alltid bra pris och han är inte svår att ha och göra med.. Och visst fan är dessa TS-motorerna lömska på att sluka olja, morsan har en 166 TS -99 och jag gjorde oljebyte för ett knappt halvår sen. Nu blinkar oljelampan till att där behövs mer värt att tillägga är väl att Variatorn som sköter den variabla kamaxeln är dålig på denna (vanlig barnsjukdom med den motorn) och det leder så vitt jag vet till något ökad oljeförbrukning. Surt! Men jag gillar karaktären i den motorn, varvvillig och låter najs som satan även om den är en aning underdimensionerad för en så pass tung lyxkryssare. Jag kan gärna hänga på så sticker vi till bilhandlaren och hotar hen varsamt..

Visar 11 inlägg - 16 till 26 (av 26 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.