Byta spindel från 155 till 916

Published by Mikael Brandstedt on

Forum Teknik Byta spindel från 155 till 916

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24542

    Köpte mig en bakvagn från 916 som ska opereras dit på 155:an.

    Problemet var att jag inte kollade framvagnen.Hur mycket skiljer en 916 spindel mot 155an?

    Skulle vara trevligt om man kunde konvertera om helt till 5 bult, Alternativt är om 155:ans nav bak går att flytta över kanske på 916 bakvagnen?

    Någon som sitter på en lösning?

     

    #24543
    Magnus Åberg
    Deltagare

      Alfa 155, Fiat Coupe och Lancia Delta 2 plus några andra modeller är alla Fiat Tipo i botten.
      916 är lite unik i det att man konstruerade en helt ny och mer avancerad bakvagn.
      När 916 och den 5-cylindriga versionen Coupen lanserades var det med korta styrväxeln där styrspindlarna ändrades vilket innebar att styrleder också skiljer. Förändringen gjorde så att man samtidigt skulle kunna montera Brembos 4-kolvsok och 305 mm skivor.
      Fjäderben, länkarmar och infästningar är dock desamma som på de tidigare modellerna så man kan flytta valda delar fram och tillbaks.

      Är det en tidig eller sen(WB) 155? Dvs har den korta styrväxeln? I såna fall ska det räcka att pressa ur och byta själva naven i framspindeln till 5-bultad.
      Annars har jag har kompletta 916 spindlar 5-bult liggande om du skulle vara intresserad, plus de flesta andra delar som kan behövas.
      Det jag är osäker på är om bulthålen för 4-kolvsoken skulle passa på en Widebody 155a rakt av. Jag får gå ut i garaget och kolla…

      #24544

      Det är en 94:a

      Ang bakvagnsnav : lagret på 155an är ca 30 mm innerdiameter och ett djup på 36,8 (skjutmått från 1979)

      916 navet får jag ej bort utan att förstöra det. Innerbanan blir kvar på axeln. Någon som har ett löst och kan mäta?

    Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.