Byta stötdämpare på Alfa Romeo GT 3.2lv6

Published by Andreas Lundin on

Forum Allmänt Byta stötdämpare på Alfa Romeo GT 3.2lv6

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 30 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17909
    Andreas Lundin
    Deltagare

    Hej, första posten här på forumet. Jag har en fråga angående dämpare på en GT. Min på höger bak hade rostat sönder och den på vänster håller på o ge med sig oxå tydligen (konstigt att de inte sa ngt om det på besiktningen…). Jag lämnade in den på en verkstad för diagnostisering och de konstaterade att det var tallriken/brickan eller va det kallas för som hade rostat sönder så fjädern slog igenom. De gav mig priset på 8500:- per sida. Jag kollade runt lite och hittade denna dämpare http://www.mister-auto.se/sv/stotdampare-bak/monroe-e4906_g900002_a037E4906.html Det verkar med det lilla jag vet vara rätt dämpare för min modell. Då är frågan då det verkar gå o få en dämpare för ca 1000:-, är arbetet för att installera en dämpare verkligen 7000:- dyrt? Jag har inte kunskaper att utföra det själv så måste få det reparerat av någon, men det lät onekligen dyrt med 8500:-

    #17910
    Thomas Sjölin
    Deltagare

    8500 låter onekligen mycket för bara ena sidan. Å andra sidan kan dylika detaljer sitta fast utav h-vete (fastrostat) och det kan ta väldigt lång tid att göra bytet. Jag vet inte hur lång tid de beräknar att det ska ta. Du fick ingen uppgift på vad dämparen kostar och vad som är arbetskostnad?

     

    #17911

    När det gäller kostnad för reservdelar blir det ofta så att regeln om pi gäller. Det billigaste som du kan hitta på nätet multiplicerat med pi = priset på originaldelen som verkstaden förmodligen väljer.

    Så om du hittade del för 1000kr så kostar originaldeken runt 3140kr och dågår arbetet förmodligen på ca 5000kr.  

    Skämt (nåja, en del sanning) åsido så är dämpare inte billiga och arbetet med att få loss de gamla är med största sannolikhet något frustrationsframkallande då särskilt en av skruvarna har en tendens att rosta fast. Du skulle kunna köpa nya sådana skruvar så kan verkstaden bara såga ur de gamla och montera nytt. Effektivare arbete = billigare arbete. 

    '06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

    #17912
    Alberto Ferrante
    Deltagare

    Snart blir det dags att åka utomlands för att serva sina fordon.

    5000 kr för byte av stötdämpare bak……ursäkta mig men är det inte för mycket?

    Visst kan det ha rostat fast men…..är inte verkstäderna någorlunda bättre utrustade än en GDS bilist? Proffs borde vara bättre förberedda och utrustade för dessa ”komplikationer”, det kan inte vara första gången som de råkar ut för sånt.

    Jag tror att man skall börja tänka lite annorlunda i Sverige. På Bildelsbasen finns tändspole från en bil som har gått 16500 mil som kostar 900 kr. På Mister-Auto.se kostar en ny Bosh ( d v s original) 564 kr. Har det inte gått för lång med prispolicy? 

    Det går inte att betala samma timpris oavsett vad för jobb som krävs. Att byta tändstift kräver inte liknande kompetens som att öppna en motor och byta kolvar, ventiler etc, eller har jag fel? Det borde finnas olika prisklasser och då tror jag att många skulle börja vända sig igen till en verkstad för att göra en grund service i st för att fixa det själv så fort garantin har gått ur. 

    Världen förändras. Men det är kanske bara jag som tycker det. 

     

     

    Alberto

    #17913
    Andreas Lundin
    Deltagare

    Nej jag fick inga uppgifter, allt han sa på telefonen var något i stil med ”Så vi behöver beställa hela dämparen, och de var, ehm inte direkt billiga”. 

    Så jag antar att de kostade en del! Men som du säger, det kan vara riktigt rostigt där iofs. Är bara så fundersam varför inte en sån här sak upptäcktes på besiktningen. Gjorde den i november och då gick bilen igenom helt utan anmärkningar. Jag använder den som vinter bil också iofs, men det har ju knappt saltats något alls i år. Samt att bilen står i varmgarage om nätterna.

    #17914
    Thomas Sjölin
    Deltagare

    Besiktningen ska man aldrig ta något för givet med, det slarvas en del där också. Ibland kan de vara övernitiska, andra gånger nonchalanta.

     Skulle iaf vara intressant veta vad originaldämparna kostar. Om man bortser från lågprissajter som mister-auto som har dämpare för dryga tusenlappen så hittar jag Monroe för drygt 1600 och Koni för drygt 2200 hos den leverantör vi använder oss av.

    #17915
    Gabriel Eriksson
    Deltagare

    17tusen för att byta dämpare bak kan inte ses som nåt annat än ocker… För det är väl inte nån form av elektronisk dämpare på en sån bil? Dom kan ju kosta rätt mycket. 

    Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

    #17916
    Håkan Andersson
    Deltagare

    Det är väl samma som hela 156-seriens bakdämpare. Kraftigare för V6 och nivomat för vissa SW. Är det en 2.0 så har jag nya standard-dämpare liggande i garaget i Fagersjö, ursprungligen tänkta till en nu sedan länge såld 147. Ring 070-7657981 om Du är intresserad.

    Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.

    #17917
    Andreas Lundin
    Deltagare

    Inlägg av Håkan Andersson på 2016-02-07 11:14

    Det är väl samma som hela 156-seriens bakdämpare. Kraftigare för V6 och nivomat för vissa SW. Är det en 2.0 så har jag nya standard-dämpare liggande i garaget i Fagersjö, ursprungligen tänkta till en nu sedan länge såld 147. Ring 070-7657981 om Du är intresserad.

    Tack så mycket för erbjudandet! Men tyvärr (eller jag gillar ju min 3.2L) men så är det en 3.2l. Jag har redan bett den beställa dämpare och fixa så det är lite sent tror jag att göra något åt det :/

    #17918
    Andreas Lundin
    Deltagare

    Inlägg av Gabriel Eriksson på 2016-02-05 19:37

    17tusen för att byta dämpare bak kan inte ses som nåt annat än ocker… För det är väl inte nån form av elektronisk dämpare på en sån bil? Dom kan ju kosta rätt mycket. 

    Jag kan uppdatera posten när jag har fått mer koll på vad det är som kostar vad

    #17919
    Kenneth Larsson
    Deltagare

    Det tillkommer ju tex gummidelarna överst på bakdämparna + ”connecting rods” ner till krängningshämmaren som brukar vara hoprostade (eller muttern går inte att få loss) + den jättelånga undre bulten som håller ihop dämparen med hjulnavet. Den är lång fingängad skruv som säkert behöver bytas.

    Jag gjorde precis detta jobbet på min 156 GTA och det är lite pyssel. Att få loss navet/undre långa skruven då får man svettas rejält. långa rör som förlängningsskaft och rejäl slägga är det minsta man behöver. Skulle säga 2-3timmar per sida (fjädrarna ska lossas och flyttas från gamla till nya fjäderbenet med). 

    Jag fick kapa mina connecting rod med vinkelslipen – så det ska bytas med. 

    #17920
    Gabriel Eriksson
    Deltagare

    Lite sent om du redan beställt delarna kanske… Men alfisti.net tar 116 euro för en originaldämpare bak ser jag när jag kollar runt lite. Ska onekligen bli intressant att se vad du får betala för. 

    http://www.alfaromeo.org/http://ric…ts_id=9428

    Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

    #17921
    Magnus Berg
    Deltagare

    Inlägg av Andreas Lundin på 2016-02-07 11:20

    Inlägg av Håkan Andersson på 2016-02-07 11:14

    Det är väl samma som hela 156-seriens bakdämpare. Kraftigare för V6 och nivomat för vissa SW. Är det en 2.0 så har jag nya standard-dämpare liggande i garaget i Fagersjö, ursprungligen tänkta till en nu sedan länge såld 147. Ring 070-7657981 om Du är intresserad.

    Tack så mycket för erbjudandet! Men tyvärr (eller jag gillar ju min 3.2L) men så är det en 3.2l. Jag har redan bett den beställa dämpare och fixa så det är lite sent tror jag att göra något åt det :/

    Nej du måste kunna ändra dig. Det där är ju helt sjuka priser! Jag tror inte jag betalade mer än runt 3 – 4000 kr när jag bytte alla fyra dämpare hos Auto Alfa på min förra bil (Brera). Då köpte jag själv bilstein-dämpare och eibach-fjädrar från alfisti.net som dom monterade åt mig. Det är bättre och betydligt billigare än att köpa originaldelar i Sverige. Det är tråkigt att säga men de går tyvärr inte att köpa den typen av originalreservdelar i Sverige. Skiljer helt orimligt mycket i pris. 

    Om de främre dämparna aldrig är bytta på din bil så skulle jag inte nöja mig med att bara byta de bakre. Blir knas att ha helt nya bak och gamla och trötta fram. 

    För det priset du tänkt betala kan du köpa ett helt set (fram och bak) och få det bytt på en verkstad med rimliga priser och ändå få pengar över. 

    #17922
    Andreas Lundin
    Deltagare

    Inlägg av Magnus Berg på 2016-02-07 11:53

    Inlägg av Andreas Lundin på 2016-02-07 11:20

    Inlägg av Håkan Andersson på 2016-02-07 11:14

    Det är väl samma som hela 156-seriens bakdämpare. Kraftigare för V6 och nivomat för vissa SW. Är det en 2.0 så har jag nya standard-dämpare liggande i garaget i Fagersjö, ursprungligen tänkta till en nu sedan länge såld 147. Ring 070-7657981 om Du är intresserad.

    Tack så mycket för erbjudandet! Men tyvärr (eller jag gillar ju min 3.2L) men så är det en 3.2l. Jag har redan bett den beställa dämpare och fixa så det är lite sent tror jag att göra något åt det :/

    Nej du måste kunna ändra dig. Det där är ju helt sjuka priser! Jag tror inte jag betalade mer än runt 3 – 4000 kr när jag bytte alla fyra dämpare hos Auto Alfa på min förra bil (Brera). Då köpte jag själv bilstein-dämpare och eibach-fjädrar från alfisti.net som dom monterade åt mig. Det är bättre och betydligt billigare än att köpa originaldelar i Sverige. Det är tråkigt att säga men de går tyvärr inte att köpa den typen av originalreservdelar i Sverige. Skiljer helt orimligt mycket i pris. 

    Om de främre dämparna aldrig är bytta på din bil så skulle jag inte nöja mig med att bara byta de bakre. Blir knas att ha helt nya bak och gamla och trötta fram. 

    För det priset du tänkt betala kan du köpa ett helt set (fram och bak) och få det bytt på en verkstad med rimliga priser och ändå få pengar över. 

    Jag ringde dem nu för o få en priskontroll. Det var mycket ritkigt 17 000:- och inget missförstånd. Dämparna kostade 1800 exklusive moms om jag förstod han rätt. Sen hade de 4h arbete per sida enligt alfas rekommendation. De byter iofs även alla brickor, bultar o muttrar samt gummin och sånt samtidigt, så blir väl en slant det oxå.

    #17923
    Alberto Ferrante
    Deltagare

    Alltså: 17000 ( – material) delad med 8 timmar? = ????/timme

    Jag är ingen mekaniker men 4 timmar/sida känns som om man ska ta ner hela baksidan av bilen och det kanske är så. Eller?

    Alberto

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 30 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.