Byta stötdämpare på Alfa Romeo GT 3.2lv6

Published by Andreas Lundin on

Forum Allmänt Byta stötdämpare på Alfa Romeo GT 3.2lv6

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 30 totalt)
  • Författare
    Andreas Lundin
    Deltagare

Inlägg av Alberto Ferrante på 2016-02-10 17:09

Alltså: 17000 ( – material) delad med 8 timmar? = ????/timme

Jag är ingen mekaniker men 4 timmar/sida känns som om man ska ta ner hela baksidan av bilen och det kanske är så. Eller?

Jag har inte en aning. Alltså jag vet ju att det är lite rostigt. Men eftersom de kör med nya bultar o allt så kan du ju bara kapa av de gamla i stället för o försöka få loss det. Men brukar bilmekar ta typ 1000-1500 i timmen? Kanske är standard. Blir och undersöka andra verkstäder om/när den behöver in på verkstaden igen. Verkar dock inte som det finns så många här i Örebro o välja på.

Thomas Sjölin
      Deltagare

Timpriset är nog ganska normalt i dessa dagar. Somliga verkstäder tar till och med mer än så. Är nog få verkstäder som tar under 1000/h.

Alberto Ferrante
        Deltagare

1000-1500 kr/timme……..ok, om ni säger så.

Jag vill inte ifrågasätta kostnaden för kompetensen och arbetet som måste få betalt men vet att det finns många mindre verkstäder som åtminstone vad det gäller mekaniska reparationer (alltså då när den avancerad elektroniken inte är problemet) kan fixa reparationer för mycket mindre.

För flera år sedan hade min peugeot 406 problem med bromsarna som lätt “fastnade”. Peugeot verkstad servade bilen regelbundet och debiterade bromsreparationen varje gång men året efter var samma sak igen. efter andra miss vände jag mig till en lite privat verkstad som gjorde jobbet igen och…….sedan dess fick jag aldrig problem med bromsarna. Liknande hände med en Renault Clio som Volvo-Renault fick möjligheten att reparera två gånger utan att lyckas. En annan mindre verkstad fixade det billigare och……en gång för alla. 

Jag säger bara: våga fråga andra verkstäder även om de inte alltid ser ut så “moderna” ut. Är inte kanske många som gör saker själva på fritiden? Varför då  borde en som gör det som jobb vara sämre?

Alberto

Sune Karlsson
          Deltagare

Inlägg av Andreas Lundin på 2016-02-10 17:28

Verkar dock inte som det finns så många här i Örebro o välja på.

Kolla med Nilsson, 019 – 32 14 00. Drivs av sonen till den legendariske Alfameken.

Går det så går det...

Andreas Lundin
            Deltagare

Inlägg av Alberto Ferrante på 2016-02-10 20:27

1000-1500 kr/timme……..ok, om ni säger så.

Jag vill inte ifrågasätta kostnaden för kompetensen och arbetet som måste få betalt men vet att det finns många mindre verkstäder som åtminstone vad det gäller mekaniska reparationer (alltså då när den avancerad elektroniken inte är problemet) kan fixa reparationer för mycket mindre.

För flera år sedan hade min peugeot 406 problem med bromsarna som lätt “fastnade”. Peugeot verkstad servade bilen regelbundet och debiterade bromsreparationen varje gång men året efter var samma sak igen. efter andra miss vände jag mig till en lite privat verkstad som gjorde jobbet igen och…….sedan dess fick jag aldrig problem med bromsarna. Liknande hände med en Renault Clio som Volvo-Renault fick möjligheten att reparera två gånger utan att lyckas. En annan mindre verkstad fixade det billigare och……en gång för alla. 

Jag säger bara: våga fråga andra verkstäder även om de inte alltid ser ut så “moderna” ut. Är inte kanske många som gör saker själva på fritiden? Varför då  borde en som gör det som jobb vara sämre?

Jag kontaktade Mekonomen först för de låg närmast. Då skulle jag sluppit bärga bilen. Men de sa bara att de inte kunde få tag på reservdelar till bilen och skickade mig vidare till Biva som det nu blev. Skall göra min läxa noggrannare nästa gång, var första gången jag behövde in med en bil på verkstad där jag inte vetat felet i förväg, så visste inte riktigt rätt tillvägagångssätt första gången Alfan behövde lagas under min ägo över huvudtaget.

Andreas Lundin
              Deltagare

Inlägg av Sune Karlsson på 2016-02-10 21:08

Inlägg av Andreas Lundin på 2016-02-10 17:28

Verkar dock inte som det finns så många här i Örebro o välja på.

Kolla med Nilsson, 019 – 32 14 00. Drivs av sonen till den legendariske Alfameken.

Ja, hörde en kollega som pratade om det idag! Skall garanterat kolla upp det nästa gång det blir något fel

Alberto Ferrante
                Deltagare

Det är absolut inte ditt fel, det är systemet som är helt absurt, 

Nu vill jag inte stå här och säga att i Italien är konkurrensen annorlunda och även priserna. Det räcker att titta på publicerade prislistor av verkstäder (Alfa Romeo) i UK, Frankrike och Tyskland, det är en enorm skillnad. 

Jag väntar t ex fortfarande på någon som kan förklara hur NGK tändstift kan vara 3 gånger dyrare i Sverige, Motorolja dubbelt så dyrt.

Jag kan acceptera och förstå högre kostnad för arbetet (inom vissa gränser), utbildningen, anläggningen, utrustningen och inte minst hela den svenska modellen måste finansieras på något sätt samtidigt som bilmarknaden är enormt fragmenterat med tanken på antal märken, antal kunder på territorium och behovet att finnas överallt men vad det gäller kostnaden för reservdelarna……..ok 20, 30 eller 50% dyrare men inte mera.

Alberto

Peter Braun
                  Deltagare

Det är värt att kolla runt lite. 17kkr för stötdämparbyte exkl material är rena rånet. När jag var tvungen att byta på min 156 då en tallrik bak sa upp sig så fixade jag den trasiga dämparen på parkeringen. Däremot så hade jag inte lust att byta de andra. Auto Alfa tog mellan 2000 2500kr för byte av 3st dämpare och fjädrar. Jag förstår inte häller hur reservdelar kan vara så mycket dyrare här. Tittar man på priserna hos Mekonomen, Meca mm så är de nästan identiska… Känns lite kartellvarning där. Att sedan generalagenten tar hutlösa priser för reservdelarna…. Inte så konstigt att folk väljer andra verkstäder. Ett annat problem för de auktoriserade verkstäderna är att det säljs för få bilar, och att tjänstebilsmarknaden för Alfa är näst intill 0. Är du ett företag och har tjänstebilar så lämnar du bara in bilen utan att bry dig om vad det kostar. Det är här Alfa måste komma in. Hoppas de lyckas med Giulian eller med nya SUV vilket är mer troligt då Giulian inte kommer som kombi.

Besar Jashanica
                    Deltagare

Känns som väldigt mycket kartellvarning!

Gammal artikel men intressant ändå:
                      http://teknikensvarld.se/svenska-rovarpriser-och-tyska-lagpriser-pa-reservdelar-till-bilen-118338/

Inte nog med att auktoriserade verkstäder har höga priser…men bemötandet man får från dem är under all kritik, man märker tydligt att de vill bara ha folk med tjänstebilar som inte ställer någon följdfråga eller så. (gäller Förenade Bil och Mechanum i Malmö, men kan tänka mig att det är så på de flesta ställen efter att hört liknande historier från vänner).

GTV6 3.0 GP... | http://www.garaget.org/Besar

Thomas Sjölin
                      Deltagare

Utifrån vad våra kunder säger till oss är Bilia i Sthlm exakt likadana. Nonchalanta, arroganta och hutlöst dyra.

Alberto Ferrante
                        Deltagare

Intressant aspekt detta med tjänstebilarna.

Det hade jag inte tänkt på och tillsammans med privat leasing och andra nya former av bilförsäljning påverkar säkert hela scenariot.

Det skulle vara roligt att se vilken andel av business för verkstäderna (aukt) står dessa bilar för. Bara för att kolla om det inte är konspirationsteorier vi diskuterar här.

En gammal italiensk politiker, Giulio Andreotti, sa en gång: ” a pensar male spesso si indovina”. Lycka till med google translate  

Alberto

Andreas Lundin
                          Deltagare

Suck, hade skrivit värsta inlägget om vad som hänt med sidan är så seg så det hängde sig.

kortfattat så kan jag inte rekommendera BIVA i örebro iaf. Kass kundservice och höll inte de tider de sa. Jag ringde o frågade hur det gick och fick svar “i morgon eller dagen därpå är det klart” och sen fick jag inget svar på tre dagar och ringer upp för o få samma svar igen.När han ringde första gången (fyra dagar efter jag lämnat in bilen) för o säga vad det var för fel så sa han ju att det var dämparna bak. Men det visade sig att de bytte allting när de ändå höll på, därav priset. De bytte länkstag o fästen och alla prickor o muttrar såklart. Så delarna gick på 7500:- totalt.  Säger inte att det är dumt att byta allt när man ändå håller på, men tycker han kunde varit tydligare med det när han gav priset. Fick betala 17500:- tillslut, men då ingick även fixning utav fönsterhissen på förarsidan. Bör då tilläggas att i de 17500:- så är rabatt på 10% inräknat på arbetet, då jag tyckte det tagit för lång tid o gnällde lite. Såg nu när jag kom till kontoret att de hade haft sönder ABS sensorn och fixat den oxå, därav det tagit sådan tid antar jag, men de har inte meddelat detta till mig överhuvudtaget utan såg det på kvittot nu när jag kom hem.

Thomas Sjölin
                            Deltagare

Begär skriftligt kostnadsförslag. Har de då gjort mer än vad som sagts utan att de tagit kontakt för att få okej så är de rökta om man drar det vidare.

Andreas Lundin
                              Deltagare

Inlägg av Thomas Sjölin på 2016-02-16 19:17

Begär skriftligt kostnadsförslag. Har de då gjort mer än vad som sagts utan att de tagit kontakt för att få okej så är de rökta om man drar det vidare.

Jo förvisso, men de hade gett mig ca 17000 för bara dämparna. Så de höll sig inom det de hade gett från början. Var mer att det förklarade varför det kostade så mycket till att börja med

Andreas Lundin
                                Deltagare

Inlägg av Thomas Sjölin på 2016-02-16 19:17

Jo förvisso, men de hade gett mig ca 17000 för bara dämparna. Så de höll sig inom det de hade gett från början. Var mer att det förklarade varför det kostade så mycket till att börja med

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 30 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.